2018. 05. 21. hétfő - Konstantin 13°C | 23°C Még több cikk.

Két új, a Földre leginkább hasonlító bolygót fedeztek fel

A Naprendszeren kívüli két új bolygót fedeztek fel csillagászok a Kepler amerikai űrtávcső segítségével.
A Naprendszeren kívüli két új bolygót fedeztek fel csillagászok a Kepler amerikai űrtávcső segítségével: a két exobolygó minden korábban megfigyelt ilyen égitestnél jobban hasonlít a Földhöz, így elvileg lehetséges rajtuk az élet.

A Kepler-62f és Kepler-62e névre keresztelt bolygók egy mindösszesen öt csillagból álló csillagrendszer tagjai, és a Földnél csak 40, illetve 60 százalékkal nagyobbak.

"Annak alapján, amit megfigyelhettünk, azaz a sugarukat és a csillagjuk körüli pálya megtételének időtartamát, a két exobolygó hasonlít legjobban a valaha látottak közül a Földhöz" – magyarázta Justin Crepp, az indianai Notre Dame Egyetem asztrofizikusa, a Science amerikai tudományos folyóirat csütörtöki számában megjelent tanulmány társszerzője.

A Földtől 1200 fényévnyire található Kepler-62 csillag (egy fényév 9460 milliárd kilométernek felel meg) úgynevezett törpecsillag, amelynek tömege a mi Napunkénak kétharmada, fényessége a Nap 20 százalékáénak felel meg. A Kepler-62f bolygó, amely méretében, valamint a kőzetösszetételében minden korábbinál jobban hasonlít a Földre, 267 nap alatt teszi meg a csillaga, a Kepler-62 körüli pályáját. A Kepler-62e, amelynek a pályája 122 napos, a lakható övezet határán található, ahol a hőmérséklet sem túl meleg, sem túl hideg, így folyékony állapotban lehetséges rajta a víz megléte – hangsúlyozták a csillagászok.

A szóban forgó két exobolygó a csillagrendszer öt bolygója közül a legtávolabbi, és olyan sugárzást kapnak, mint a Vénusz és a Mars a Naptól.

Az asztrofizikusok találtak egy másik exobolygót is (Kepler-69c), amely a mi Napunkhoz hasonló csillag, a Kepler-69 lakható övezetében kering, de amely 70 százalékkal nagyobb, mint a Föld, és az összetétele még nem ismert.

"A lakható övezetben lévő sziklás bolygók felfedezése közelebb hoz bennünket ahhoz a perchez, amikor a Földünkhöz hasonló bolygóra találunk. Már csak idő kérdése, hogy megtudjuk, vajon a galaxisunkban számos, a Földhöz hasonló bolygó található vagy ritkaságnak számítunk" – hangoztatta csütörtökön John Grunsfeld, az amerikai űrhajózási hivatal, a NASA tudományos kutatásainak vezetője.

A NASA 2011 végén erősítette meg az első, egy csillagrendszer lakható övezetében található exobolygó felfedezését. A Kepler-22b a tőlünk mintegy 600 fényévnyire található Kepler-22 csillag körül kering. Sugara 2,4-szerese a Földének, az összetétele bizonytalan.

A NASA által 2009-ben üzembe helyezett Kepler űrteleszkóp több mint 100 ezer Naphoz hasonlító csillagot fürkész a Hattyú és a Líra csillagképben. Feladata a Föld Tejútrendszerben lévő olyan testvérbolygóinak a felkutatása, ahol lehetséges az élet.

A Kepler eddig 2740 potenciális exobolygót fedezett fel, amelyek közül 122-nek a létezését távcsövek és más berendezések segítségével is megerősítették.

Olvasóink írták

• 1. ISU 2013. április 19. 22:03
    „Ha valóban létezik a földhöz hasonló bolygó,az még legalább száz év mire elérhetővé válik.”

Fél év után újra jelentkezett Tisza, a gólya