2017. 02. 27. hétfő - Ákos, Bátor 2°C | 14°C Még több cikk.

Jön a szagos tévé

Illatokat is kibocsátó televízió készülhet majdan amerikai kutatók fejlesztése alapján: nemrégiben tesztelt berendezésük akár tízezer különböző szagot "rendelhet" a képekhez és hangokhoz - adta hírül a ScienceDaily című ismeretterjesztő portál (http:/www.sciencedaily.com).

A San Diegó-i Kaliforniai Egyetem (UCSD) kutatói a Samsung elektronikai cég munkatársaival együttműködve fejlesztették ki az új eszközt, amelyet az Angewandte Chemie című tudományos folyóiratban ismertettek elsőként.

A kompakt eszköz elég kis méretű ahhoz, hogy közvetlenül egy normál televíziós készülékhez, sőt mobiltelefonhoz csatlakoztassák. Az illatanyagok egy százszor százas mátrixban elhelyezett "kamrahálózatból" szabadulnak fel és kerülnek a levegőbe, így akár tízezer különböző szag is társítható a vizuális és auditív ingerekhez. Egy adott illat felszabadulásához kis mennyiségű elektromos áram szükséges, amely fémszál segítségével felmelegíti és elpárologtatja a hozzá tartozó oldatot. Amikor az "illatpatron" kifogy, egyszerűen ki kell majd cserélni.

Közleményükben a kutatók kétéves kísérletezés után azt kívánták demonstrálni, hogy lehetséges különböző szagokat generálni a használati célnak megfelelő kis méretű szerkezetben is. "Ha például pizzát esznek (a képernyőn), a nézők pizzaillatot éreznek majd a tévéből vagy a mobiltelefonból. Amikor pedig egy szép hölgy megy át, parfüm illata lesz. Az azonnal létrehozott illatok társíthatók ahhoz a jelenethez, amely éppen a képernyőn vagy mobilon látható" - magyarázta az eszköz lehetőségeit Sungho Jin kutatásvezető, az UCSD mérnöke.

Olvasóink írták

• 2. SC 2011. június 20. 22:51
    „A Nagy Zabálás c. film is nagyon durva lenne:-)))”
  • 1. miracle 2011. június 20. 15:51
    „Azért az elég kellemetlen lesz, mikor egy film végig a szeméttelepen játszódik.”

Szakképzettség és nyelvtudás nélkül nem indulnak külföldre a munkavállalók