2016. 12. 07. szerda - Ambrus -4°C | 2°C

Ilyen a csillapíthatatlan étvágyú fekete lyuk - fotó

A fekete lyukak, amelyek étvágya fontos szerepet játszik a csillagvárosok fejlődésében a galaxisok összeolvadása során válnak falánkká
Csillapíthatatlan étvágyú fekete lyukat fedeztek fel amerikai asztronómusok a NASA NuSTAR röntgencsillagászati műholdjának felvételén.

A felfedezésről az Astrophysical Journal című szaklapban jelenik meg tanulmány.

Az 550 kilométeres magasságban keringő NuSTAR (Nuclear Spectroscopic Telescope Array) fekete lyukakra és egyéb egzotikus kozmikus röntgenforrásokra vadászik. A 2012-ben felbocsátott űrteleszkóp az úgynevezett kemény röntgensugárzás tartományában tanulmányozza, hogy miként képződnek és növekednek a fekete lyukak, és hogy ezek a folyamatok miként hatnak a képződményeknek otthonul szolgáló galaxisok fejlődésére.

A teljes mérethez kattintson a fotóra! Forrás: Astronomy & Space / Astronomy

Az űrteleszkóp felvételein egy karambolozó galaxispár, a 134 millió fényévnyire lévő Arp 299 katalógusjelű képződmény látható. Mindkét csillagváros szívében egy-egy szupermasszív fekete lyuk helyezkedik el - olvasható a PhysOrg hírportálon.

A NuSTAR felvételének tanúsága szerint a jobb oldalon elhelyezkedő fekete lyuk falánkan habzsolja az ütközés során keletkezett gázokat. Társa azonban vagy szundikál, vagy torkoskodását jótékonyan eltakarja a vastag por- és gázfüggöny. Mint a kutatók rámutatnak, a felfedezés hozzájárul annak megértéséhez, hogy a galaxisok összeolvadása során mitől válnak falánkká a fekete lyukak, amelyek étvágya fontos szerepet játszik a csillagvárosok fejlődésében.

"Amikor két galaxis összeütközik, rengeteg gáz keletkezik, amely a csillagvárosok centrumába áramlik, táplálva a fekete lyukak növekedését és a csillagképződést. Szeretnénk megérteni azt a mechanizmust, amely a fekete lyukak étvágyát felkelti" - magyarázta Andrew Ptak, a NASA Goddard Űrkutatási Központjának tudósa, a tanulmány vezető szerzője.

Menő: elkészült a legyőzhetetlen pókerprogram!

Az algoritmus úgy játssza a póker népszerű verzióját, a Texas Hold'emet, hogy sosem hibázik. A… Tovább olvasom