2016. 12. 10. szombat - Judit -1°C | 8°C

Halálosztó csillag közel a Földhöz

Halálosztó csillagot fedeztek fel német kutatók mindössze nyolcszáznyolcvan fényévnyire a Földtől.
A felfedezésről az Astronomy and Astrophysics című folyóiratban jelent meg a tanulmány.

A CoRoT 2a katalógusjelű csillagot 2008-ban fedezték fel a Francia Űrügynökség és az Európai Űrügynökség (ESA) által öt éve indított CoRoT csillagászati műhold segítségével. A csillagot most a Hamburgi Egyetem asztronómusai a Chandra amerikai röntgencsillagászati műholdnak és az Európai Déli Obszervatórium (ESO) Chilében működő nagyon nagy teleszkópjának (VLT, Very Large Telescope) felvételein vizsgálták.

Megfigyeléseik szerint a CoRoT 2a olyan intenzív röntgensugárzással bombázza bolygóját, amely százezerszer erőteljesebb, mint a Föld által a Naptól kapott sugáradag. Ennek következtében a csillag másodpercenként 5 millió tonna anyagot "robbant ki" a gigantikus bolygóból - olvasható a tanulmányt ismertető Space.com (http://www.space.com) űrkutatási hírportálon.

Az optikai és röntgensugárzási adatok alapján a CoRoT-2a korát százmillió-háromszázmillió évesre becsülik, vagyis teljesen kifejlődött napnak számít. A csillagnak egyetlen ismert bolygója van, a CoRoT-2b, amelynek tömege háromszor nagyobb, mint a Jupiteré, és igen közel kering szülőnapjához: a távolság a Föld és a Nap között lévő 150 millió kilométeres messzeségnek mindössze 3 százalékát teszi ki.

Sebastian Schröter, a tanulmány vezető szerzője szerint a planéta is kihathat a csillagra. A Chandra legújabb felvételein ugyanis látszik, hogy a rendkívül intenzív röntgensugárzást a csillag erőteljes mágneses tere generálja - ilyen erős mágneses aktivitás azonban a sokkal fiatalabb csillagok sajátja.

"Mivel ez a csillag roppant közel van a napjához, felgyorsíthatja a csillag forgási sebességét, aminek köszönhetően fennmaradhat a mágneses térek aktivitása. A bolygó nélkül a csillag már rég +lehiggadt+ volna" - magyarázta Stefan Czesla, a Hamburgi Egyetem kutatója, a tanulmány társszerzője.

A megfigyelések alapján arra is lehet következtetni, hogy a CoRoT-2a csillagtárssal is rendelkezhet, amely a Nap és a Föld közötti távolságot ezerszeresen meghaladó messzeségben kering. Ugyanakkor műszeresen nem sikerült észlelni a feltételezett csillag röntgensugárzását.

"CoRoT-2b bolygót valósággal megsüti a napja. Azt nem tudjuk pontosan, hogy ilyen intenzív röntgensugárzásnak milyen egyéb hatásai lehetnek, de előfordulhat, hogy ez lehet a felelős a planéta +felfúvódásáért+. Még csak most kezdjük megismerni, hogy mi történik az exobolygókkal (Naprendszeren kívüli bolygókkal) ilyen rendkívüli környezetben" - fogalmazott Schröter.

Olvasóink írták

• 3. kibic-elek 2011. szeptember 15. 12:36
    „príma szakszerűen fogalmazott vicclapos cikk, köszönjük :D
    nincs szerkesztőfelvétel a kiadóban, komolyan inkább jutányos bérért elmegyek, csakhogy emeljem a lap színvonalát...”
  • 2. pappe 2011. szeptember 15. 09:27
    „Na jah. A Nap is csillag. Még jó, hogy a címben nem a "Halálcsillag" kifejezés szerepel, mert akkor a Star Wars beperelné a Kisalföldet a copyright miatt. :)”
  • 1. pet 2011. szeptember 15. 08:27
    „"Mivel ez a csillag roppant közel van a napjához, ....
    gondolom csillag helyett bolygót akartak írni.”

Újabb 50 exobolygót fedeztek fel