2017. 03. 24. péntek - Gábor, Karina 5°C | 16°C Még több cikk.

Geológiailag dinamikus törpebolygó a Ceres

A korábban véltnél geológiailag dinamikusabb planéta lehetett a Ceres törpebolygó a szakértők legújabb felfedezései szerint.
A Dawn űrszonda által a bolygóról készített újabb felvételeken a kutatók titokzatos foltok mellett felfedeztek egy öt kilométer magas piramis formájú hegyet, számos krátert, bennük heggyel, folyószerű vagy megsüllyedt szerkezeteket, például hegyomlásokat.

"Úgy tűnik, a Ceresen sokkal összetettebb geológiai folyamatok játszódtak le, mint azt eddig feltételezték" - mondta Ralf Jaumann, a német űrkutatási hivatal (DLR) bolygókutatója.

A Dawn a Ceres körül kering 4400 kilométer magasságban és onnan küldi felvételeit a Földre. A világos lerakódások és a hegy a bolygókéreg különleges aktivitásának bizonyítékai lehetnek - véli Jaumann.

A kutatók spektrométerrel vizsgálják, hogyan verődik vissza a fény a foltokról és ez alapján következtetnek az anyagukra.

Már a Cereshez való közeledéskor elbűvölték a kutatókat a világos foltok, amelyekből most újabbakat fedeztek fel. A NASA vezetésével zajló missziótól a kutatók azt remélik, hogy új információkat szerezhetnek Naprendszerünk kezdetéről.

Csaknem 23 ezerre nőtt a kihalás fenyegette állat- és növényfajok száma