2017. 07. 28. péntek - Szabolcs 16°C | 27°C Még több cikk.

Forradalmi fájdalomcsillapító a láthatáron

Amerikai kutatók felfedeztek egy molekulát, amely rövidre zárja a krónikus fájdalom útját mindenféle mellékhatás nélkül.

Az Indianai Egyetem kutatói által felfedezett CBD3 elnevezésű peptid (fehérjetöredék) egerekben befolyásolta a kalciumcsatornákon keresztül fájdalmat kiváltó jeleket - írják a kutatók a Nature Medicine című folyóiratban. Más fájdalomjeleket blokkoló szerekkel szemben a CBD3 nem közvetlenül gátolja a kalcium sejtbe való beáramlását. Ez azért fontos, mert a kalcium beáramlása szabályozza többek közt a szívritmust és más szervek létfontosságú működését is.

Rajesh Khanna, az Indianai Egyetem segédprofesszorának elmondása szerint az általuk felfedezett peptid biztonságosabb alternatíva lehet a függőséget okozó opioidok, vagy a prialt toxin helyett, amelyek légzészavart, szívritmuszavart és más problémákat okozhatnak - írja a ScienceDaily tudományos hírportál (www.sciencedaily.com).

Korábbi kutatások rávilágítottak arra, hogy a kalciumcsatorna kulcsszerepet játszik a fájdalomjelek továbbításában. Elfogadott tény az is, hogy a CRMP-2 jelű axonfehérje távirányító gyanánt kötődik a kalciumcsatornához, szabályozva az ingerületek és a fájdalomjelek átadását - magyarázta Khanna.

A CRMP-2 fehérje egyik szakasza, a CBD3 peptid kis mérete által válhat alkalmassá orvosságként való továbbfejlesztésre. A kísérletek során akut és krónikus fájdalommodelleket egyaránt blokkolt - nyilatkozott Khanna. Az új peptid működési elve, hogy a kalciumcsatornához kötődik, és anélkül csökkenti az ingerületek számát, hogy zavart okozna a globális kalciumáramlásban.

Mivel a peptid nem közvetlenül gátolja a kalcium bejutását a sejtbe, a kutatók azt remélik, hogy a leendő gyógyszer specifikusabb lesz, alkalmazása pedig ezáltal kevesebb mellékhatással jár majd, mint a jelenleg elérhető fájdalomcsillapítók. Reméljük, hogy a peptid a krónikus fájdalom újfajta ellenszere lehet - mondta Khanna.

Olvasóink írták