2017. 02. 22. szerda - Gerzson 3°C | 9°C Még több cikk.

Földi anyagból készülhetett a Hold

A Holdról hozott kőzetek kémiai elemzése arra enged következtetni, hogy az égitest földi anyagból "készült", vagyis a tudósoknak esetleg felül kell vizsgálniuk égi kísérőnk keletkezéséről kidolgozott elméletet.
A Chicagói Egyetem tudósai kutatásaikról a Nature Geoscience folyóirat online kiadásában jelentették meg tanulmányukat. Az általánosan elfogadott elmélet szerint 4,5 milliárd évvel ezelőtt egy hatalmas bolygóközi ütközés történt.

Ebben a formálódó ős-Föld és egy Mars-méretű bolygócsíra, amelyet Theiának neveztek el, összeütközött, a kozmikus karambol által kilökődött anyag állt össze előbb gyűrűvé, majd egy gömb alakú bolygótestté. Ennek megfelelően a Hold anyaga a Földből származik, ám jelentős mennyiségben, körülbelül 40 százalékban lehet benne a becsapódó másik test anyagából is - olvasható a Space.com űrkutatási hírportálon, valamint a Nature News hírei között. Az elméletnek megfelelően a Hold izotóp-összetétele mindkét "szülőjének" vegyi összetételét kellene tükröznie, a Nature Geoscience című folyóiratban publikált tanulmány viszont egészen más "vérségi" kapcsolatokra utal.

A Chicagói Egyetem kutatói Junjun Zhang irányításával az Apolló-program keretében a Földre hozott holdkőzet 24 mintájában elemezték a titánizotópok (Ti 50 és Ti 47) arányait. Mint kiderült, ezek gyakorlatilag teljesen azonosak a földköpeny titánizotóp-összetételével, az eltérés mindössze négy részecske egymillió anyagegységenként.

(Összehasonlításképp a meteoritok esetében az eltérés 600 titánrészecske egymillió anyagegységenként). Korábbi vizsgálatok kimutatták, hogy igen hasonlatos a holdkőzet és a földköpeny oxigénizotóp-összetétele is, ily módon a titánizotópok újabb adalékkal szolgáltak arra, hogy a Holdnak esetleg csak egyetlen "szülője" van, hiszen kevéssé valószínű, hogy a Theia vegyi összetétele azonos lehet a Földével. A Föld és a Hold vegyi összetételében mutatkozó hasonlatosság magyarázható esetleg azzal, hogy a becsapódás következtében "összekeveredhetett" bolygónk és Theia anyaga. Előfordulhat viszont az is, hogy a gigantikus becsapódás "őrült" forgásra késztette a Földet, amelyből ekkor szakadt ki egy hatalmas darab. Junjun Zhang kollégáival kalcium és egyéb vegyi elemek izotóparányait vizsgálja a továbbiakban abban a reményben, hogy ezek a mérések segítenek többet megtudni a Hold születésének titkairól.

Olvasóink írták

• 3. sx486 2012. március 27. 07:36
    „Akkor a többi bolygók holdjai hogyan keletkeztek? Legtöbbnek több holdja is van.
    Fenntartással hiszem el ezt az elméletet. Bár attól még lehet igaz.”
  • 2. miracle 2012. március 26. 20:43
    „A természet erői.”
  • 1. Csiripiszli 2012. március 26. 19:46
    „A cím szerint földi anyagból készült a Hold. Vajon ki csinálta?????”

Ötszázmillió évesnél idősebb fosszíliákat mutatnak be Ausztráliában