2018. 01. 20. szombat - Fábián, Sebestyén -3°C | 6°C Még több cikk.

Először találtak a műanyag összetevőjeként ismert propilént a Földön kívül

Először észleltek a polipropilén műanyag összetevőjeként ismert propilént a Földön kívül: az amerikai űrkutatási hivatal, a NASA Cassini űrszondája a Szaturnusz egy holdjának légkörében mutatta ki a vegyület jelenlétét.
A Cassini a Titán légkörének alacsonyabb régióiban kis mennyiségben talált propilént - derült ki a NASA kutatóinak az Astrophysical Journal Letters című tudományos folyóiratban megjelent tanulmányából. Ez az első eset, hogy egyértelműen kimutatták a műanyagösszetevő jelenlétét bármely holdon vagy bolygón a Földön kívül - hangsúlyozták. "Ez a vegyület mindenhol jelen van a hétköznapokban, hosszú láncolatokba fűzve ez alkotja a polipropilént" - írta Conor Nixon bolygókutató, a NASA Goddard-központjának munkatársa.

A szakemberek a Cassini infravörös spektrométerének (CIRS) segítségével azonosították a vegyületet. A Voyager-1 űrszonda 1980-ban, amikor közel repült a holdhoz, számos gázt szénhidrogénként azonosított Titán barnás színű légkörében. Szénhidrogének akkor keletkeznek a Titánon, amikor a naplemente szétbomlasztja a metánt, a hold légkörében második legnagyobb mennyiségben jelenlévő gázt. A felszabaduló részecskék új kapcsolatokat keresnek és egy, két, három vagy akár több szénatomból álló láncokká állnak össze. A két szénatomot tartalmazó családba tartozik a gyúlékony etán gáz, míg például a propán a három szénatomos família tagja. A Voyager-1 az egy vagy két szénatomot tartalmazó valamennyi családot feltérképezte a Titán légkörében. A három szénatomosok közül felismerte a család legnehezebb tagja, a propán mellett az egyik legkönnyebbet, propint is, a közbensők, így a propilén is azonban rejtve maradtak előtte.

Későbbi kutatások egyre részletesebb információkkal szolgáltak a Titán légköréről, a propilént viszont továbbra sem találták. A Cassini tömegspektrométere - amely a Titán légkörének összetételét pásztázza - arra utaló jelekkel szolgált, hogy a propilén a légkör magasabb részeiben lehet jelen. A szakemberek azonban nem találtak egyértelmű bizonyítékot erre a spektrométer adatai alapján. Az alacsonyabb régiókban végül mégis csak szerencsével jártak.

"Nagyon nehéz munka volt, mert a propilén gyenge nyomait elnyomják a más, sokkal erősebben észlelhető vegyületekéi" - fogalmazott Michael Flasar, a Goddard-központ kutatója, a CIRS-szel dolgozó vezető szakember. A siker azonban fokozta a tudósok reményeit, hogy további rejtőzködő vegyületekre találnak a Titán légkörében.

Molekuláris technológiával gyógyítottak agytumort egereknél