2017. 05. 28. vasárnap - Emil, Csanád 13°C | 24°C Még több cikk.

Elküldte első felvételeit a Napról a NASA új űrtávcsöve

Felbocsátása után alig egy hónappal elküldte első felvételeit a Napról a NASA új űrtávcsöve, az IRIS.
Az amerikai űrkutatási hivatal csütörtöki közlése szerint a teleszkóp ajtaja egy héttel ezelőtt nyílt ki, és megkezdte a Nap alsó légkörének megfigyelését a korábbiaknál sokkal részletesebb módon.

Az első felvételeket "izgalmasnak" nevezték a kutatóprogram szakemberei. John Grunsfeld egykori asztronauta, a NASA űrkutatási igazgatóságának a vezetője hangoztatta, hogy "ez egy nagy nyitást jelent a napfizika egy új történetében."

Az IRIS – Interface Region Imaging Spectrograph (határtérséget fényképező spektrográf) – nevű berendezés a Nap légkörének alsó rétegét tanulmányozza, ahol a Földet rendszeresen érintő napszelek és sugárzások keletkeznek.

A 182 millió dolláros program keretében kifejlesztett űrteleszkóp néhány másodperces szünetekkel képes nagyfelbontású képeket készíteni a Nap légkörének a felszín és a korona között lévő, eddig alig ismert rétegéről.

A kétéves program célja, hogy jobban megértsük, hogyan keletkeznek ebben a titokzatos övezetben a mágneses részecskékkel teli napszelek. Segítségével pontosabban lehet majd előre jelezni a Föld felé tartó, a távközlés és az elektromos hálózat működését megzavaró mágneses viharok időpontját. A Napnak ez a rétege bocsátja ki azokat az ibolyántúli sugarakat is, amelyek befolyásolják a Föld alsó légkörét és éghajlatát.

"Az IRIS segítségével kiterjeszthetjük a megfigyeléseinket egy olyan térségre, amelyet eddig nehéz volt tanulmányozni. A Nap légköre alsó rétegének alaposabb ismerete lehetővé teszi számunkra, hogy jobban megértsük az egész koronát és azt, hogyan befolyásolja a naprendszert" – nyilatkozta korábban Joe Davila, a NASA Goddart űrrepülési központjának tudományos vezetője.

A Mars meteoritjai jóval fiatalabbak, mint hittük