2018. 04. 20. péntek - Tivadar 12°C | 22°C Még több cikk.

Égi jelenség: felrobbant egy szupernova - Fotó

A Földtől körülbelül 23 millió fényévnyire, az Örvény-galaxisban (Örvény-köd, M51) az univerzum egyik legbrutálisabb jelensége játszódott le. A szupernóva ugyanis egy Napnál nagyobb tömegű csillag végső, nagy robbanása, amely során a haláltusáját vívó égitest fényessége néhány hónapon keresztül egy átlagos galaxiséval vetekszik. A szupernóva-robbanás során a csillag ledobja a külső rétegét, amely a környezetét hidrogénnel, héliummal és nehezebb elemekkel telíti.

Spanyolországban, Svédországban, Németországban és Finnországban üzemelő teleszkópok segítségével végezték a megfigyeléseket, az adatokat pedig Hollandiában működő szuperkomputer segítségével dolgozták fel - olvasható a Valenciai Egyetem honlapján, amelynek csillagászai részesei voltak a kutatásnak, valamint a ScienceDaily tudományos hírportálon.

Fotó: http://www.sciencedaily.com

Az asztronómusok az úgynevezett VLBI módszert alkalmazták. A nagyon hosszú bázisvonalú interferometria (Very Long Baseline Interferometry) rádiócsillagászati megfigyelési technika, amelynek lényege, hogy egy időben azonos égi rádióforrást több, egymástól távoli rádióteleszkóppal figyelnek meg. A jeleket mágneslemezekre rögzítik, az adathordozókat összegyűjtik, és egy központi helyen, a korrelátorban visszajátsszák. A speciális számítógép segítségével áll elő utólag az interferencia. A módszer előnye, hogy a képalkotás szögfelbontását nem az antennák mérete, hanem a köztük levő távolság (az úgynevezett bázisvonal hossza) határozza meg, ez a Földön akár több ezer kilométer is lehet.

Az SN 2011dh katalógusjelű szupernóvát a csillag felrobbanása után mindössze 14 nappal észlelték. Olyan felvételeket sikerült nyerni a kutatóknak, amelyek százszor részletesebbek, mint a Hubble-teleszkóp által készített képek.

"A felvételek segítségével megállapítható, hogy milyen sebességgel terjed a robbanáskor keletkezett lökéshullám" - hangsúlyozta Ivan Marti, a tanulmány első szerzője, a bonni Max Planck Csillagászati Intézet kutatója.

Az SN 2011dh a harmadik szupernóva, amely az elmúlt 17 évben az Örvény-galaxisban felrobbant: ez kissé gyakorinak számít egy csillagváros számára, az átlag negyven évenként egy szupernóva-robbanás galaxisonként.

A felfedezésről az Astronomy and Astrophysics című szaklapban jelenik meg részletes tanulmány.

Olvasóink írták

• 6. pappe 2011. november 29. 13:38
    „:)))”
  • 5. Plakátmagány 2011. november 29. 13:24
    „Akkor a pontos időmeghatározás: 23 millió éve és 14 napja robbant fel egy csillag, ami ezáltal szupernóva lett. ez így elégséges?”
  • 4. pappe 2011. november 29. 10:23
    „Csillagászatból elégtelen! :)”
  • 3. pappe 2011. november 29. 09:46
    „"Felrobbanása után mindössze 14 nappal kapta lencsevégre a legfiatalabb szupernóvát." Ki kapta lencsevégre? Mert az ebből nem derül ki.”
  • 2. pozdorja 2011. november 29. 09:23
    „Másrészt egy szupernova nem tud felrobbanni! Az már eleve azért szupernova, mert egy nap felrobbant.”
  • 1. Lobbo71 2011. november 28. 20:54
    „"Felrobbanása után mindössze 14 nappal kapta lencsevégre"

Ha 23 millió fényévnyire van, akkor 23 millió éve robbant fel, nem 14 napja.”

A második rejtélyes maja utalás 2012-re