2018. 01. 23. kedd - Zelma, Rajmund -2°C | 4°C Még több cikk.

Bőrszárnyai lehettek a bizarr őshüllőnek - fotó

A galamb nagyságú dinoszaurusz megkövült maradványainak vizsgálata után a tudósok arra jutottak, hogy nem tollas, hanem bőrszárnai lehettek a kihalt hüllőnek.
Nem tollas, hanem bőrszárnyai lehettek a galamb nagyságú dinoszaurusznak - derült ki a Kínában frissen felfedezett faj megkövült maradványainak vizsgálatából.

A kétlábú őshüllő kövületéről a Nature brit tudományos lap aktuális kiadásában számoltak be. A mintegy 160 millió éve, nem sokkal az első madarak megjelenése előtt a mai Északkelet-Kína területén élt dinoszaurusz mindössze 380 gramm súlyú lehetett.

A dinoszauruszok általában tollas szárnyakkal repültek. Ennek a dinónak azonban a denevérhez hasonló bőr szárnyai lehettek, bár az nem valószínű, hogy fel is tudott velük szállni.

A kínai kutatók Ji csinek nevezték el, ami mandarin nyelven furcsa szárnyat jelent. Membránszerű, bőr borította szárnyakra utal a három karomban végződő csuklóból induló, botszerű csont és egyes bőrfoltok. A feje, nyaka és végtagjai körül fellelt maradványok inkább szőrhöz vagy "tüskékhez", nem a repülésre alkalmas tollakhoz hasonlatosak.

Az új faj a dinoszauruszoknak olyan családjához tartozott, mely a legkorábbi madarakkal állt rokonságban, repülési modellje azonban - a madarak fejlődése esetében - evolúciós zsákutcának bizonyult. A tudósok a kis méretű dinoszauruszok Scansoriopteryx nemébe sorolták.

A bizarr őshüllőnek eddig ezt az egyetlen példányát fedezték fel.

Megoldottak egy régészeti rejtélyt