2017. 05. 27. szombat - Hella 13°C | 25°C Még több cikk.

Az első ˝spanyol˝ dinoszaurusz sokkal fiatalabb mit hitték

Az első ismert ˝spanyol˝ dinoszaurusz, a növényevő szauropoda Aragosaurus ischiaticus tizenötmillió évvel fiatalabb, mint feltételezték.
Az első ismert "spanyol" dinoszaurusz, a növényevő szauropoda Aragosaurus ischiaticus tizenötmillió évvel fiatalabb, mint feltételezték - derítették ki az Aragóniai Környezettudományi Kutatóintézet paleontológusai, akik vizsgálataikról a Geological Magazine című folyóiratban számoltak be.

Az Aragosaurus ischiaticus fosszíliáit 1987-ben tárták fel Aragóniában, Teruel közelében. Az őskövületek korát 150 millió évesre becsülték, vagyis az eredeti feltételezések szerint a növényevő jura időszakban élt - olvasható a PhysOrg tudományos hírportálon.

A legújabb kutatások viszont arra világítottak rá, hogy az Aragosaurus ischiaticus a feltételezettnél tizenötmillió évvel később élt.

"Ez azt jelenti, hogy a fosszília a kora kréta időszakból, az úgynevezett hauterivi korszakból származik, amely 136,4 ± 2 millió évvel ezelőtt kezdődött. Ez az egyetlen az adott korból származó spanyolországi dinoszaurusz" - hangsúlyozta José Ignacio Canudo, a tanulmány vezető szerzője.

Hozzátette: a világon is nagyon kevés fosszília maradt fenn a jura és a kréta időszak határán lévő átmeneti korszakból. Az Aragosaurus ischiaticus a későbbi Titanosauriformes klád primitív őse lehetett, utóbbi csoporthoz tartoztak a leghosszabb, legmagasabb és legnehezebb dinoszauruszok, a brachiosauridák és a titanosaurusok.

"Százharmincötmillió évvel ezelőtt az európai kontinens nagy szigetcsoportokból állt. Ezekről a szigetcsoportokról származhatott sok gerinces faj, beleértve a szauropoda dinoszauruszokat" - emelték ki a kutatók.

Megtalálták Da Vinci ˝elveszett˝ művének nyomait