Kisalföld logö

2016. 12. 09. péntek - Natália -4°C | 7°C

A jövő űrturizmusa a tudományt is segítheti

Ha minden a tervek szerint alakul, néhány év múlva fejenként 200 ezer dollárért már az űrbe is kirándulhatnak válllakozó kedvű turisták a Virgin Galactic cég révén. Ezért a pénzért négy percig élvezhetik a súlytalanság állapotát, mielőtt visszatérnek és földet érnek egy új-mexikói leszállópályán.

A turistákkal együtt azonban űrrepülőgépre szállhat egy-egy tudományos kísérletet végző kutató is.

A kutatás talán még a turizmusnál is nagyobb üzletet jelenthet majd a Virgin Galacticnek és a hozzá hasonló társaságoknak, amelyek rövid utazásokat kívánnak szervezni a világűr hivatalos határát jelentő 100 kilométeres magasság fölé. Az űrkirándulások a tervek szerint naponta indulnának. A 200 ezer dolláros jegyár persze csak a szupergazdagok egy szűk csoportja számára megfizethető, de ahhoz képest, hogy az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) és más kormányszervek hány millió dollárt költenek az űrkísérletekre, valósággal forradalmi - fejtette ki Alan Stern, a Southwest Research Institute űrkutatási és tervezési osztályának társelnöke a The New York Timesnak.

Stern lelkes hirdetője az űrkutatás köreiben szuborbitálisnak nevezett utazáshoz kapcsolódó tudományos lehetőségeknek: az alacsonyabb ár mellett főleg azt tartja fontosnak, hogy a tudósok gyorsabban és gyakrabban végezhetnek majd űrkísérleteket. Intézete a napokban írta alá azt a szerződést - sőt már a letétet is befizette -, amelynek alapján két tudósa a Virgin Galactic SpaceShipTwo utasa lesz. A Southwest további hat szuborbitális helyet vásárol a kaliforniai Mojaveban működő XCOR Aerospace társaságtól, amely a turistáknak 95 ezer dollárért árulja a jegyeket. (Az XCIR Lynx nevű űrrepülőgép csak a pilótát és az intézmény tudósát viszi majd az űrbe.)

A kutatóintézet egyik kísérlete során azt fogják vizsgálni, hogy miként viselkednek azok a porrészecskék, amelyek az aszteroidákon találhatókhoz hasonló tulajdonságokkal rendelkeznek. Egy másik kísérlet keretében olyan távcsövet juttatnak az űrbe, amilyet a Discovery űrsikló vitt magával 1997-ben. A harmadik annak az orvos-biológiai berendezésnek a kipróbálására irányul, amelynek segítségével a tudósok szívritmusát, vérnyomását és más jellemzőit mérik a repülés alatt.

Egyelőre nem tűzték ki a kísérletek időpontját, mivel egyik cég sem jelentette még be, mikor kezdi meg a kereskedelmi repüléseket. A SpaceShipTwo naponta egy utat tesz majd meg, míg a Lynxet úgy tervezték, hogy akár napi négy felszállásra is alkalmas legyen. Az elmélet próbája
A Virgin Galactic már végrehajtott motor nélküli siklórepüléseket a hatszemélyes SpaceShipTwo-val az új-mexikói Spaceport America űrrepülőtéren, és hamarosan megkezdi a hajtóműves teszteket is. Az XCOR is idén tervezi a repülési kísérletek megkezdését, de későbbi időpontban.
A Blue Origin társaság, amelyet Jeff Bezos, az Amazon.com internetes cég alapítója hozott létre, valamint az Armadillo Aerospace nevű vállalkozás ugyancsak a turistaüzletet szolgáló űrrepülőgépek fejlesztésén dolgozik. A Masten Space Systems nevű cég pedig olyan szuborbitális eszközt épít, amely csak rakományt emel a magasba, embert nem.

Néhány éven belül akár több száz szuborbitális utazásra is sor kerülhet évente, és Stern szerint ezek összesített ideje hamarosan meghaladhatja a Nemzetközi Űrállomásét, amely már több mint egy évtizede kering orbitális pályán.

A NASA már idén automatizált tudományos rakományokat küld fel a Masten-rakétákkal, és az űrhivatal több lehetőséget ígér a kutatóknak is. Ez mindenképpen gyorsabb lehetőséget teremthet arra, hogy eljussanak a világűrbe.

Mark Shelhamer, a Johns Hopkins Egyetem orvosi fakultásának tanára szerint jelenleg az űrállomáson szinte lehetetlen kutatást végezni. A tudós azt kívánja összehasonlítani, hogy miként működik az ember egyensúlyérzéke és mozgásérzékelése a szuborbitális repülések előtt, illetve után. A Földön a gravitáció az uralkodó erő, és számos mindennapi folyamat, például az a mód, ahogy a víz forr és a láng ég, egészen más a hiányában. Ám sok olyan elméletet, amely azt igyekszik érzékeltetni, hogy miként kell zajlaniuk ezeknek a folyamatoknak a súlytalanság állapotában, mindeddig nem tudtak ellenőrizni a gyakorlatban. A tudósok rendelkezésére álló egyik módszer az, hogy a kísérleti berendezést ledobják egy toronyból: ez néhány másodpercnyi súlytalanságot biztosít. Úgynevezett parabolapályán haladó repülőgépen is végezhetnek méréseket, ami fél percnyi súlytalansághoz hasonló állapotot idéz elő. Végül a folyamatos súlytalanságot lehetővé tévő Nemzetközi Űrállomásra is feljuttathatnak műszereket.

A szuborbitális repülés olyan feltételeket teremt, amelyeket a parabola pályán haladó repülőgépen, illetve az űrállomáson létező körülmények közé lehetne elhelyezni. Az új kereskedelmi űrrepülőgépek rakéta meghajtású "lövedékek", amelyek előbb a magasba emelkednek, majd visszahullnak, és sohasem érik el azt a sebességet, amellyel földkörüli pályára juthatnának. Az ív csúcsán az utasok azonban néhány percig súlytalanul lebegnek. Nagy piac

Emellett a szuborbitális repüléseken az éghajlat kutatói részletesebb képet nyerhetnek a légkör 50 és 80 kilométer magasság közötti részéről, amelyet nem könnyű megfigyelni a mesterséges holdakról.

A biológusok pedig arra keresnek választ, miként hat a gravitációs erő gyors változása a szuborbitális repülés során az irányok érzékelésére, mivel azt, hogy mi van fent, az emberek a nehézkedési erő révén érzékelik.

A Southwest kutatóintézet lesz a Virgin Galactic első fizető tudományos ügyfele, ám a cég szuborbitális repüléseire már több mint négyszáz jövendő űrturista foglalta le helyét. George T. Whitesides, a Virgin vezérigazgatója meg van győződve arról, hogy a tudományos kutatás és a technológiai fejlesztés nagy piacot kínál cége számára.

A tudósok és a turisták általában külön veszik majd igénybe a szuborbitális utazásokat, bár persze kisebb biológiai kísérleteket űrutasként is elvégezhetnek a kutatók. A kettőt azonban nem fogják ugyanazon a járaton végezni - tette hozzá Whitesides -, ha fennáll annak az esélye, hogy zavarhatják egymást.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Drukkerek, akik elvesztik a fejüket

Ha imádott csapatunk izgalmas mérkőzésen, hajszállal győz, hazafelé vezetve a szokásosnál is jobban… Tovább olvasom