2017. 12. 17. vasárnap - Lázár, Olimpia -2°C | 4°C Még több cikk.

96 csillaghalmazt fedezett fel az ESO teleszkópja

Az Európai Déli Obszervatórium (ESO) VISTA-teleszkópja segítségével 96, eddig fel nem fedezett nyílt csillaghalmazra bukkant egy nemzetközi kutatócsoport.

A kis, fényszegény csillaghalmazok a Tejútrendszer korábbi átvizsgálásakor nem voltak láthatóak, eltakarta őket a vastag por - adta hírül közleményében az ESO. A VISTA-teleszkóp (Visible and Infrared Survey Telescope) viszont érzékeny infravörös detektorokkal rendelkezik, amely átlát a poron. A csillaghalmazok felfedezése egy tavaly kezdődött nagy megfigyelési program keretében következett be. A csillagok többsége nagyobb csoportokban, úgynevezett nyílt csillaghalmazokban helyezkedik el.

Ezek a halmazok a galaxisok, mint például a Tejútrendszer építőkövei. Csak a világűr porban gazdag régióiban jönnek létre, a legtöbb kutatás során láthatatlanok maradnak. A VISTA infravörös érzékelőinek segítségével a kutatók megállapították, hogy a felfedezett csillaghalmazok többsége nagyon kicsi, gyakran csupán 10-20 csillagból állnak. Az átlagos nyílthalmazokhoz képest nagyon fényszegények és erősen koncentráltak. Eddig a Tejútrendszerben mintegy 2500 nyílt csillaghalmazt azonosítottak. A szakértők becslése szerint a gáz és por mögött akár harmincezer további halmaz is rejtőzhet. A csillagászok megfigyeléseiket az Astronomy Ú Astrophysics című szaklapban mutatták be.

Olvasóink írták

• 1. anikopeter 2011. augusztus 04. 21:33
    „Astronomy Ú Astrophysics
    Ú=&”

A CERN és az isteni részecske: mit főznek a hadronütköztetőben?

Szűkül a kör az "isteni" részecske körül, de a CERN konyhájában más csemegéket is főznek. Tovább olvasom