Kisalföld logö

2018. 06. 19. kedd - Gyárfás 19°C | 28°C Még több cikk.

Egy dallam, egy képkocka

Május 17-én a TAPS-gálán Hollerung Gábor diktálja az iramot a Győri Filharmonikus Zenekar számára. A gálaműsor témája idén a filmsláger lesz, felcsendülnek majd Oscar-díj-nyertes és virtuóz dallamok. A karmesterrel arról beszélgettünk, mi a jó filmzene titka.

– Mi alapján választotta ki a zenéket?

– Nem az alapján, hogy maga a film mennyire népszerű. Lehet bármilyen jó a film, de ha a zene nem izgalmas, akkor önállóan kevésbé állja meg a helyét. A szortírozás közben semmit nem bíztam a véletlenre. A legnagyobb nevek szerepelnek a repertoárban, például John Williams, aki három darabjával – Csillagok háborúja, Harry Potter és Indiana Jones – is képviseltetve van még ezen a rövid koncerten is. De említhetném többek között Ennio Morricone vagy Hans Zimmer nevét is. Az ő műveik ebben a közegben a legnagyobbak közé tartoznak. Van tucatnyi filmsláger, amikre azt lehet mondani, hogy időtlen klasszikusokká váltak, ezekből igyekszünk a legismertebbeket játszani.

Hollerung Gábor karmester vezényli a a Győri Filharmonikus Zenekart az idei TAPS-gálán, amelynek témája a filmsláger lesz.
Hollerung Gábor karmester vezényli a a Győri Filharmonikus Zenekart az idei TAPS-gálán, amelynek témája a filmsláger lesz.


Wagner a minta

– Milyen a jó filmzene? Mitől állja meg a helyét a mozgókép nélkül is?

– A jó filmzenéknek egyértelmű, klasszikus mintája van és ez akármilyen hihetetlen, nem más, mint Wagner. A művei nehézsége és a népszerűsége abból fakad, hogy az operáiban minden hőst, minden fontosabb eszmét, jelenetet egy zenei gondolattal fémjelez. Ezek újra és újra megjelennek a darabban és ráismerést engednek a szituációra. A fentebb említett zeneszerzők is ezt alkalmazzák, talán Ennio Morricone tér el tőle leginkább hangzásban, mivel ő sajátosan mediterrán gondolkodású ember. Az amerikai stílusú filmzenék javarészt erre a „wagneri" mintára épülnek: nagyon erős a rézfúvósok jelenléte, a hősi téma mindig a kürtön szólal meg. Lényeges, hogy szerethető és könnyen felismerhető legyen. Attól lesz sikeres a filmzene is, hogy drámai ellentétekre épül és adott esetben nagy érzelmi töltéssel rendelkezik.

Több munka a zenészeknek

– Mennyire jelentenek szakmai kihívást a zenekar számára?
– Nagy kihívást jelentenek! Az egyes hangszercsoportok számára több munka, mint egy átlagos másfél-két órás koncert, fokozottabban igénybe veszi az állóképességet. Egy húszperces szimfóniatételben két és fél, három percet játszanak a kürtök és a trombiták, itt esetenként öt percet kell végigfújniuk. Szoktam is mondani a közönségnek némi tréfával, de nem teljesen igazságmentesen, hogy amíg ők szórakoznak, mi meghalunk a színpadon. Sokan azt gondolják, hogy pont olyan vidám kis élvezet a zenekarnak, mint a közönség számára. Komoly felkészülést igényel, hogy igazán színvonalasan és élvezetesen tudjunk megszólalni.

Pazar zenék a repertoáron

– Ön szerint ki ma a legtehetségesebb komponáló a filmes szakmában?

– A legtehetségesebb kifejezés nem igazán állja meg a helyét, mert itt azért a „nagy öregekről" van szó. John Williams egész biztosan az abszolút mértéke mindennek. A különböző műfajú filmekhez pazar zenéket írt. Tartottunk John Williams-estet és egy picit sem unja az ember, mert annyira gazdag, hihetetlen változatos és eszközeiben is rendkívül hatásos végig.

– Vannak személyes kedvencei?

– Ha az ember sok ilyen esten van túl, akkor nehéz szívvel mondja azt egyikről-másikról, hogy a kedvence. A legtöbb koncertünket a Star Warsszal kezdjük és A Karib-tenger kalózaival zárjuk, mert mind a kettőnek szimbolikus jelentősége és értéke van. Az utóbbi egy frenetikusan megkomponált zene, remek hangversenydarab és az egyik legjobbnak tartom, de a Csillagok háborúja összességében verhetetlen.

A Karib-tenger kalózai Hans Zimmer híres filmzenéje, egy frenetikusan megkomponált zene, remek hangversenydarab.
A Karib-tenger kalózai Hans Zimmer híres filmzenéje, egy frenetikusan megkomponált zene, remek hangversenydarab.


 

John Towner Williams (Long Island, New York, 1932. február 8.–) amerikai zeneszerző és karmester. Számos világhírű filmzene szerzője, mint például: Csillagok háborúja, Indiana Jones, Cápa, Jurassic Park, Superman, E. T., a földönkívüli, Schindler listája, Ryan közlegény megmentése, Harry Potter I.–III.


 

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szeretetdíj színésznőknek

A Kisalföld TAPS-díj tizenkét kategóriájának jelöltjeit hétről hétre bemutatjuk. Ezúttal a Győri… Tovább olvasom