Kisalföld logö

2017. 04. 24. hétfő - György 3°C | 15°C Még több cikk.

Tudta? Fél órával gyorsabban autózunk Sopronból Győrbe, mint 2013-ban

Leteszteltük az M85-ös Sopron és Győr között megépült gyorsforgalmi szakaszait. Csodás élmény: elektromos autónk csak úgy suhan.

Amikor 2019-ben a negyedik Orbán kormány engedve az Európai-orosz uniós javaslatnak bevezette a szén-dioxid adót, feladtam a rendelést és sokakkal együtt beálltam a sorba. Aztán vártam, hogy hívjanak, megérkezett az elektromos autóm. Olcsón, 1 millió euróért, amely potom összeg, ha arra gondolok, hogy valamikor 2007-ben, még a magyar forint korában egy benzines autóra 3 milliót forintot pengettem ki, ha emlékeim nem csalnak valami svájci fizetőeszköz miatt.

Persze azóta Orbán reformjainak köszönhetően egész Európa megszilárdult, unióra lépett Oroszországgal (és Ukrajnával), megszűnt az energiafüggőség a kontinensen. Arról nem is beszélve, hogy az elektromos autóm árának 25 százaléka uniós támogatásból jött össze.

S ki gondolta volna még öt évvel ezelőtt, hogy 2020-ra egy olyan energetikai rendszer fog működni, amelyben a nap-, szél-, atom-, geotermikus és vízenergia adja a villamos energia több mint 80%-át, s csak a maradék 20 százalékot kapjuk az oroszoktól. (Oké, kellett ehhez 2018-ban Orbán Viktor zöld irányba tett, hatalmas fordulata, ami legalább akkora volt, mint 1998 körül a liberálisból néppártivá lett OV, és szükség volt arra, hogy a 2013-as nagy lehallgatási botrány után az egész európai és amcsi vezérkar szemlesütve távozzon. A politikai váltás pedig gyors, pontos, és szakszerű volt 2013 végén.)

Megígérték, elkészült

Amit azonban nagyon vártunk: a Bécs-Budapest régió nyugati szélén, a még 2013 októberében beígért Sopron-Győr 2x2 sávos gyorsforgalmi út. Jelentem 2020 őszére elkészült, amelyet legújabb elektromos autómmal teszteltem.

Szerencsére a hatalmas szén-dioxid-os adóteher szinte az összes gyártót arra kényszerítette már 2015-ben, hogy ne csak energiatakarékosabb motorokat fejlesszen, hanem oda is elértünk 2017/2018-as év fordulójára, hogy az elektormos autók nagyobb teret kaptak, és nagy-nagy közös uniós pénzeket. Orbán ötlete 2019-ben a "használt autóját cserélje be új elektromosra" nagyot lendített az autógyártásban nagyhatalommá vált magyar autóiparon- és piacon.

Új úton, az új autóval

Könnyek között búcsúztam tehát 15 éves Skoda Fabia 1.2-es benzines kisautómtól, majd ültem át az elektromos Skodába, s vágtam neki a közel 200 km-es Sopron-Győr távolságnak az új úton.

Szerencsére végre a KRESZ is előnyére változott, hiszen a korábbi 110 km/órás sebeséghatárt a gyorsforgalmin 125 km/órára emelték, amely az új generációs elektromos autóknak sem okoz nehézséget, úgy hagytuk el a soproni Tescót, miután a multi oldalában full-ra töltöttük a Skoda celláit, hogy csak úgy porzott volna az út, ha már rég nem az új technológiájú borítás lenne rajta, amely pillanatok alatt nyeli el a port, a kavicsokat, de még a traktorok által felvitt otromba sárdarabokat is. S mára már a zajvédő fal is stabilabb, esély sincs arra, hogy megdőljön, mint 2013 májusában.

A Sopron-Pereszteg távolság 7 perc, ami körülbelül a fele annak, amit korábban a 84-esen és a 85-ösön mértünk. Kópházán nincs többé tötymörgés, már csak az út melletti hatalmas földgömb emlékeztet, hogy merre vezetett korábban a régi 84-es. Nagycenknél a MOL benzinkút neve nem változott, a különbség annyi, hogy elektromos autókat tudunk tölteni pillanatok alatt. Sajnos az út úgy visz, hogy a kastélyt és a kisvasutat már nem látni.

Az érzés bennünk csodálatos az új sztrádán szakítunk, még azt is feledjük, hogy a 27 km-es szakasz 7 év alatt készült el, kilométerenként több mint 2 milliárd forintból.

Fotó: /www.inautonews.com
Fotó: www.inautonews.com

Pereszteg és Csorna között nem sokat nyerünk, erről a szakaszról még nem sajtótájékoztatott a politika, így itt továbbra is marad a 85-ös kanyargós, kátyús útja, ahol időt sem spórolunk. Fertőszentmiklóson, Vitnyéden, Kapuváron, Szárföldön és Farádon is visszavesszük a sebességet 90-ről 50-re, mert ahogy emlékeink között kutatunk, annyi minden változott, de az nem, hogy Farádon mérnek a rend éber őrei, s még mindig az elsötétített mikrobuszból. Kapuváron még a lámpa is megfog, így 35 percet mértünk ezen a szakaszon.

Csornán átverekedjünk magunkat - igaz, egy darab kamion sincs már 2015 nyara óta. Öt éve adták át (2015) a teljes Csorna-Győr gyorsforgalmit a csornai elkerülővel együtt. Azóta kamion nem teszi kerekét a városba. Korábban azonban igazak voltak azok a jóslatok, amelyek még 2009-ben a közúti áruszállítás további nagy arányű növekedésével számoltak, s láttuk is mindezt Csorna belvárosában, 2008-ban a kényszerű városnézést nem kerülhette el senki. Na, ennek vége, a város az ígéreteknek megfelelően 2015-ben fellélegezhetett.

Csorna után azonban szabad a pálya Győrig. Körülbelül 20 perc, ha kicsit nyomtuk volna, akkor negyed óra. Az enesei elkerülő mellett már nyugodtan szellőztethetnek, hála elektromos járgányainknak, se zaj, se bűz, holottt 2012-ben, nem sokkal a szakasz átadása után, még volt panasz a benzingőzre.

(Össz)utunk valamivel több, mint 60 perc (szerintünk ez korábban körülbelül másfél óra lett volna.) S a közel 90 kilométert egy feltöltéssel simán bírta autónk, visszafelé, körülbelül félúton, Csornán álltunk meg egy negyedórás töltésre, de áramot "tankolni" körülbelül 5-6 helyen lehet a gyorsforgalmi mellett, ingyen és bérmentve.

S még egy apróság: a 2011-es rémhírek ellenére személyautóval továbbra sem fizetős a gyorsforgalmi út, viszont az e-útdíjjal nagyot kaszált az unió.

A cikk A bolygó neve: made in Hungary blogunk része. 

Olvasóink írták

26 hozzászólás
12
  • 26. kultura 2013. október 26. 21:16
    „Ilyenkor autó...én transzportalással közlekedem!”
  • 25. Zöld_Mező 2013. október 26. 21:00
    „Nagyon jó írás, élvezettel olvastam !!!
    Aki leszólja nem is érti, kár.”
  • 24. Abalajobb 2013. október 26. 14:00
    „Csoda, hogy még ne tiltatta le a NER-cenzúra ezt a cikket. Igaz, a soproni oldalról kikerült...”
  • 23. Ovinkor 2013. október 26. 11:55
    „A Nemzetési Együttműködés Kormányát nem szokás igen/nem válaszokért zaklatni.

    Az elkészült-e az út időben? kérdés túl profán.

    Különben is - mint a hozzászólásoknál láttuk - magyarságtudat, kommunisták, s tegyük hozzá rezsicsökkentés emlegetése nélkül egy ilyen komplex kérdés - hol van az a fránya út - nem válaszolható meg.

    Az ilyesmi brüsszeli aknamunkára utal. Talán maga Tavares mondta tollba. Egyébként is. Jó magyar ember vezeti, jó magyar ember építi, jó magyar ember utazik rajta. Majd egyszer. Idő, költség, minőség? Kérem szépen, miféle bolsevik trükk ez már megint?”
  • 22. chiquitita 2013. október 26. 11:43
    „Április 1-ről már lekéstünk vagy fél évet... Verne-féle látomások pedig nem a hiteles újságírás ismérvei.”
  • 21. Köszörűs 2013. október 25. 23:23
    „19. GabeszI!
    "Isten látja lelkem, látom a jelenlegi kormány rengeteg stiklijét is! De egyben ők mások, van magyarságtudatuk és ez tetszik. Lopni, csalni meg mindegyik fog."

    Azért lássuk be ez nem semmi!
    Ők legalább magyarul lopnak!

    Egyébként minden ami ebben a cikkben leíródott utópisztikus álom. És az is marad, ha csak nem Gyopáros Alpárnak majd, - még 2020-ban is - , a Nemzet Útügyi Biztosát.”
  • 20. IkvaHírLACEE 2013. október 25. 22:17
    „Kár volt megszüntetni a soproni Kisalföld szerkesztőséget :)”
  • 19. GabeszI 2013. október 25. 22:16
    „Kedves Moderátor, a kommunista miért lett kimoderálva? A véleményem az, hogy a cikkíró, a jelenlegi kormányt és miniszterelnökét cikizte. Az utat, egy volt kommunista, Medgyessy Péter Miniszterelnök ígérte meg a Csornaiaknak egy fórumon Csornán, mégpedig azzal, hogy 2006-ban már azon az úton fogunk autózni. Lévén én is csornai vagyok, személyesen ott voltam és hallottam, amit Ő mondott. Az útból semmi nem lett. Most az elátkozott Orbán kormány gőzerővel építi, amit a cikk szánalmasan kigúnyol. A vélemény ezért volt az íróval szemben az, hogy kommunista kötődésű személy lehet. Pejoratív gondolatom nem volt. Csak őszinte vagyok. Nincs harag, csak a véleményemet írom le és Isten látja lelkem, látom a jelenlegi kormány rengeteg stiklijét is! De egyben ők mások, van magyarságtudatuk és ez tetszik. Lopni, csalni meg mindegyik fog. Ebben nincs eltérés. Gondolom ez nem jelenik meg, ezt az Ön iránti tiszteletből írtam! Az Ön munkája sem egyszerű, gondolom nehéz eldönteni, mi mehet ki és mi nem! :)”
  • 18. Dwatson 2013. október 25. 22:14
    „Alighanem elnézted az órádat,ugyanis a távolság az elkerülőutak miatt 25 km-rel nagyobb lett,és a több tucat körforgalom miatt az átlagsebesség is 25km/órával kisebb lett!”
  • 17. Csetneky 2013. október 25. 22:06
    „Szerintem a cikkíró kapott bimbótól - a jól legelő és tejelő tehéntől - egy legelésre valót. Meg néhány hozzászóló is, ingyért.
    Különben érthetetlen.”
  • 16. GabeszI 2013. október 25. 21:49
    „Aki ezt írta, az egy <moderálva>. Szarkasztikusnak szánt, de szánalmas írás, egyértelműen utal a cikkíró politikai álláspontjára. Juj, ez borzalmas és nagyon szánalmas írás.”
  • 15. intar 2013. október 25. 20:46
    „Megértem miért nem merte a cikkíró alákanyarintani a nevét!”
  • 14. Abalajobb 2013. október 25. 20:06
    „9. Ja és Borkai Zsolt visszamegy katonatisztnek.”
  • 13. p.panamera 2013. október 25. 20:01
    „...mintha egy unatkozó tini blogját olvasnám.. :)”
  • 12. traffic 2013. október 25. 19:45
    „Ez mit keres a hírek között a címoldalon? Tényleg nem történik semmi ebben az országban ami esetleg érdekelheti az olvasót (engem)? Közérdekű, a minden napjainkat érintő, azt meghatározó híreket szeretnék itt látni!, a mindennapjainkat érintő, azt meghatározó híreket szeretnék itt látni!”
  • 11. pancser 2013. október 25. 19:20
    „A cikk számomra egy zagyvaság, ezért no komment!”
  • 10. ambi65 2013. október 25. 16:51
    „Az ember esze megáll!!!!
    Komolyan bármi áron bármit????
    Ez már a röhej!!!
    Realitás?????? Volt ideje a baloldalnak! Hm.
    Vagy csak félre értelmeztem valamit?”
  • 9. Abalajobb 2013. október 25. 16:00
    „2019-ben Gyurcsány lesz a miniszterelnök neve. A Fidesz megszűnik, helyette a jobboldalon a Jobbik mellett egy új konzervatív, jobboldali, nemzeti párt lesz, ahonnan kitiltották a fidesz egykori tisztségviselőit. Orbán külföldön lesz. Nem az EU-ban, hanem Azerbejdzsánban, ahol felveszi az állampolgárságot. A baltás intézi, aki ott a belügyminiszter lesz. Lázár a Vásárhely és környéke trafikholding üzletkötője lesz, Szijártó az új baloldali tömörülésben, az "Összefogás Párt"-ban győri önkormányzati képviselő. Sopronban ismét Walter vezeti a várost, szintén az Összefogás tagjaként. A "régiek" Kópházán élnek a modern szociális otthonban, emlékezve az egykori szép időkre. Győrben ismét a reaktivált Balogh lesz a polgármester.”
  • 8. Lobbo71 2013. október 25. 15:56
    „Először 2009-re ígérték, tehát inkább olyan 2199-re várom.”
  • 7. statisztikaihivatal 2013. október 25. 15:28
    „nem rossz, de én valami mást vizionálok, valami olyasmit, hogy ezt az utat lovaskocsival fogjátok megtenni, miután kirúgtak benünket az EU-ból, és Fehéroroszországgal egyesültünk 2016-ban.”
26 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Túlsúly - Nem mindig kifogás a magyarázat

Sokan lassú anyagcseréjükkel magyarázzák hízásukat, tudósok most bizonyítékot találtak erre. Tovább olvasom