Kisalföld logö

2017. 03. 23. csütörtök - Emőke 5°C | 19°C Még több cikk.

Gyesben élen járunk, szabadságban alaposan lemaradtunk

A magyar munkavállalónak jelentős a hátránya a fizetett szabadságot és a személyi jövedelemadót illetően az uniós átlaghoz képest. Gyesben viszont - egyelőre - élen járunk. Ön elégedett?

Fizetett szabadság – kevés?

Európa országaiban átlagosan 29–39 nap között változik az éves szabadnapok száma. A magyar szabadságmennyiség az uniós átlag alatti. Mivel nincs egységes szabályozás, az egyes országok alkalmazottai eltérő mértékben élvezhetik a munkahelytől távol töltött időt.

Finnország vezeti a szabadságolási mezőnyt, ott ugyanis a fizetett szabadságok száma 25 nap, amely kiegészül további 14 állami ünnepnappal. A finnek 39 pihenőnapjánál csupán eggyel kevesebb az osztrákoké, kettővel a görögöké és hárommal a franciáké. Miután az említett államok mindegyikében eleve 25 fizetett szabadnapot biztosítanak a munkaadók, az eltérések az állami ünnepek számában vannak. A legkevesebb állami ünnep Nagy-Britanniában és Hollandiában van, illetve a fizetett szabadság is ott a legkevesebb, évente húsz nap. Írországban 29 napot tölthetnek munkahelyüktől távol az alkalmazottak, amelyből kilenc ünnepnap.


Magyarország összesítésben Németországgal azonos helyen áll, igaz, nálunk 23 fizetett szabadnap jár a 31-32 éves dolgozónak és emellett tíz ünnepnap, a németeknél viszont a húsz szabadnap mellett 13 ünnepet is tartalmaz a naptár.

Szja - ebben is a kevésbé szerencsések között

A magyarok szja-terhelése különösen a kelet- és közép-európai régióval összevetve számít magasnak. 2010-től, amennyiben az összevont adóalap nem haladja meg az 5 millió forintot, 17 százalék személyi jövedelemadót fizetünk, ötmillió forintos éves jövedelem felett pedig 850 000 forintot, plusz az ötmillió forint feletti rész 32 százalékkal adózik.

Az unión belül a bolgár effektív szja-terhelés számít a legalacsonyabbnak (10 százalékos). Igaz, ennél is kisebb számot láthatunk Franciaország és Luxemburg esetében, ám ez csupán annak a következménye, hogy ebben a két államban a mindenhol másutt szja-ba számító adóteher egy része kötelezően fizetendő társadalombiztosítási járulékként és egyéb kiegészítő adóként jelenik meg.
A legfelső szja-kulcsokat öszszehasonlítva az első helyen Dánia áll, amelynek polgárait akár 59 százalékos szja-elvonás is terhelheti, igaz, az csupán az évi 335 800 korona feletti (11,6 millió forintos) jövedelemrészre vonatkozik. A másodikként „befutó" Svédországban a legmagasabb szja-kulcs tavaly csökkent 57-ről 55 százalékra, de ezt ott csak az évi 495 ezer koronás (12,8 millió forintos) jövedelemrész felett kell megfizetni.

Gyes - még hosszú, de már nem sokáig

Bőkezűnek számít nemzetközi összehasonlításban Magyarország családtámogatási rendszere: az OECD adatai szerint a szervezet 30 tagállama közül hazánkon kívül csak Ausztrália, Ausztria, Írország és Luxemburg költ a nemzeti GDP 2 százalékánál is többet ilyen kifizetésekre. Azzal ugyanakkor Magyarország nem áll egyedül az EU-ban, hogy a gyermekgondozási segélyhez hasonló juttatást egészen a gyermek három éves koráig adja – egyelőre. A gyes időtartama ugyanis háromról két évre csökken a 2010. április 30-a után született gyermekek esetében.


Megszorításokkal vagy anélkül, de a gyerekek három éves koráig jár a gyermekgondozási segély Francia-, Cseh-, Észtországban és Ausztriában is. Belgiumban azonban az első gyerek után csak hat hónapig jár segély.Csehországban alapesetben a gyerek 3 éves koráig ugyancsak a magyarországinál jóval magasabb, havi 319 eurós segély jár. Ausztriában napi támogatás jár szintén választható időszakra: a gyerek 15 hónapos koráig napi 26,6, vagy 20 hónapig napi 20,8, vagy 30 hónapig napi 14,5 euró.
Németországban a szülő választhat: vagy egy évig havi 450 eurót, vagy két évig 300 eurót kap gyermeke után.

Olvasóink írták

  • 18. borvssoias 2010. január 14. 17:12
    „Felrebeszelnek. A legtöbben azt sem tudjak, mit kapnak. Gyas (gyermekagyi segely) 6 honapos korig (gyakorlatilag tappenzzel egyenlö), 24 honapos korig gyed (gyermekgondozasi dij, jövedelemfüggö, maximalizalva), utana jön csak a gyes (gyermekgondozasi segely, összege nevetseges). Tehat teljes ertekü ellatas eddig is csak 2 eves korig volt. De Q jol hangzik, es eladhato a plebsznek, hogy itt 3 eves korig van ellatas. HAZUGSAG az egesz...

    Az igazsag az, hogy ATLAGBAN Ausztriaban hosszabb ideig igenybe vehetö, sokkal nagyobb összegü ellatas, mint itthon. (30 honap havi atlag 440 euro). Az apa fizeteseböl siman megelnek.

    Es mindezt ugy, hogy kisebb az atlagos berelvonas, mint nalunk (Ausztriaban meg adomentes az a ber, ami Magyarorszagon mar a legfelsöbb adokulccsal adozik!)... Elgondolkodtato...”
  • 17. Zaraki_Kenpachi 2009. november 11. 15:42
    „Esther, igazad is van meg nem is.

    Egy: a munkahely az munkahely, függetlenül attól, hogy sokan fölhördülnek jogosan a kizsákmányolás ellen. Kettő: azért egy munkáltató nem fog örökké belemenni abba, főleg, ha valaki ezekből a kiruccanásokból sportot űz majd túlórában kifizetni.
    Tsókolom: ha nem mész be dolgozni, hanem ledolgozod később, akkor Te milyen pénzt fogsz kapni? Van olyan, hogy munkaidő nyilvántartás. Ha TE beírod, hogy november 10 : - 8 óra, majd november 11 - 12: + 4-4 óra, akkor Te hogyan fogsz azután kapni túlórapénzt? Sehogy.
    Idehaza, ha a cég elszámolja a túlórát, akkor 120% a mértéke. Ha lecsúsztatod, akkor ne is álmodj erről, mert ami egyik oldalon bejön, a másikon kimegy. Nem kell a népet kábítani.”
  • 16. Esther 2009. október 07. 12:48
    „Igen itt csak ket evig lehet otthon az anya a gyermekevel. viszont ha az emeber azt mondja h van egy sürgös elintezni valom ma nem jövök. azt mondjak hogy oke. max. holnap kicsit tovabb dolgozok es jovairjak tulorakent, es nem orankenti 20eurot, hanem 23at keres az emeber(marmint a tuloraba). ez igy korrekt.”
  • 15. info2009* 2009. október 07. 11:12
    „En mar tobb orszagban dolgoztam, es elmodhatom, hogy a magyar munkavallalo dolgozik a legtobbet, a legkevesebb penzert es a legkevesebb szabadsagert. A magyar nem ki van fosztva es atverve. Senki az EU-ban nem dolgozik ilyen kemenyen es ilyen keves penzert. Aki hagyja magat kizsakmanyolni...”
  • 14. @Gabben 2009. október 07. 09:48
    „ez egy mocsok egy ország lesz@rnám az adót ha keresnénk 2000-4000eurót mint pl a németek és még lehet keveset is írtam itt meg örülsz ha 500eu összejön ez a különbség,sokszor még azt a <moderálva> 20napot is alig akarják nálunk kiadni......”
  • 13. Cerwin 2009. október 07. 08:25
    „Gyest ugye azt kap, akinek előtte keresete sem volt.”
  • 12. Gould1985 2009. október 07. 06:29
    „Nekem nem az adókkal van bajom, hanem a keresettel. Illetve a magyar munkahelyi morállal. Ezért pályázok 10 éven belül külföldre. Ha az ország nem érzi, hogy meg kell tartani az embereket, én miért érezzem? A gyermekeimnek nem fogok tudni enni adni, nekik viszont nem mondhatom, hogy "kisfiam, ma nem eszünk, mert magyarok vagyunk, és inkább legyél éhes büszke magyar, mint jóllakott német..."... És ez szomorú...”
  • 11. coolzsu 2009. október 06. 21:55
    „25.800 ft a gyes összege havonta, a gyerekek számától függetlenül! még ha netán hármas ikrekkel áldotta meg az élet az anyukát, az akkor is ennyi - ezt ossza be három éven keresztül???? marhára az élen járunk...”
  • 10. miria 2009. október 06. 20:22
    „ausztriába csak 2 évig kap fizetést az anyuka , legalább is az ismerösómtöl tudom, 2 éves baba után nem jár . akkortol lehet vinni a ,kindergartenbe , ott nincs külön bölcsöde . viszont sokszor várni kell a helyre , mert eléggé tele van .”
  • 9. zotya975 2009. október 06. 17:01
    „A cikkben kérdezik.:"A magyar munkavállalónak jelentős a hátránya a fizetett szabadságot és a személyi jövedelemadót illetően az uniós átlaghoz képest. Gyesben viszont - egyelőre - élen járunk. Ön elégedett?
    " NOOORMÁÁÁLIIIS???? Szerinted ki elégedett a kévés pénzel???? Mindenki leszarná nagy ívben a gyest, ha nem kellene minden hónapban egyik napról a másikra élni a fél országnak. Minek feltenni ilyen kérdéseket? Miért nem kérdezik mindjárt azt, hogy sok embernek nincs meg a napi betevője, ön elégedett ezzel? Komolyan mondom az eszem megáll!”
  • 8. sop32 2009. október 06. 14:21
    „Persze mindig olyan országokhoz hasonlítgatnak minket,ahol jóval magasabb az életszínvonal.
    Igen más országokban rövidebb a gyes,de több pénzt is adnak, és a családi pótlékról nem is beszéltünk ami Ausztriában szintén jóval magasabb.Erről miért nem írnak?Mindig csak az évekkel jönnek hogy itt is csak 1 évig maradnak otthon az anyák igen ,csak ő fogadhat bébicsőszt és ne fogja földhöz vágni és van hová visszamenni dolgozni is. Sajnos még mindig madárnak nézik az embereket.Igen menjünk más fejlett országok után de akkor fizetésben is.”
  • 7. Esther 2009. október 06. 13:04
    „EN Ausztriaban lakom es dolgozom is. itt meg van szabva, hogy evi 5het szabadsag jar (min. 6honapos munkaviszony utan). ez ember mondjuk kivesz 3hetet karacsony környeken 2pedig a nyaron. nem tudom Magyarorszagon ez mert nem müködik igy. valamint miert nem tartjak meg a vallasi ünnepeket.mig Magyarorszagon 12ünnepnap van,addig itt 15.”
  • 6. RudyD 2009. október 06. 11:11
    „Noná!

    Viszont ilyen formában a munkahelyhez, ledolgozott évekhez kötést sem tartom igazságosnak. Pl. egy hivatástudatos fiatal egyetemista jány gy.k. nem vállalhat családot amíg nem robotolt valahol. Ez is lehet egy vízválasztó, de ezzel megint pont nem a munkát és a fejlődést jutalmazzuk. Egyszerűen egyre több lehetne a valamilyen módon távmunkában vagy megfelelő részidőben végzett munka, akár kisgyermek mellett végzett munkájával is megszerezhetné a jogosultságát. Vagy a fenti módon lehetőséget adni az anyukáknak hogy akár máshonnan szerezzenek így megélhetést ezekre az áthidaló évekre.

    Pl. a lentiekből olvasva mekkora ötlet lenne állami segítséggel kommuna - bölcsödéket csinálni, ahol rosszabb esetben akár az anyukák is vigyázhatnának egymás csemetéjére! B-)
    (Jó ez egy kicsit merész ötlet...)

    A többi viszont siralmas, mind a támogatás, mind a ´nép´ hozzáállásában is. (Csak hogy jelezzem minden előttem lévő hozzászólással egyetértek legalább egy szintig.)”
  • 5. Bárándi 2009. október 06. 10:06
    „Azoknak nagyon jó pénz a gyes, aki soha nem tett és nem is fog letenni az asztalra. Akinek a férje sem dolgozik és nem csak átmenetileg. Több gyerek és segélyekkel többet szednek össze, mint akik egy életen át güriztek és fognak és most 1-2-3-4 gyereküket tisztességesen próbálják nevelni.
    A családtámogatási rendszert igenis át kell alakítani, de nem így. Végzettséghez, munkaviszonyhoz kötni. és nem pont azokat megrövidíteni, akik kidolgozzák a lelküket.
    Két év után nem elég a gyes összege, a férj keresete mellett sem, egy átlagos és normális családban. Miközben nincsenek bölcsődék, legalábbis hely az nincs, és munkahely sincs. Most csak azt érjük el, hogy munkanélküli lesz az anyuka mégegy évig, s nem gyeses. gyeremek havi bölcsis elhelyezése minimum 100 000 Ft, ennek a pénznek a töredékét kellene csak odaadni anyukának. Anyuka beadja bölcsibe, majd menne dolgozni, de hopp pofára esik. A régi mókahelye nem alkalmazza, új pedig nincs. Nem baj, keres tovább, adddig munkanélküli támogatást igényel. Ami több a gyes összegénél. Tehát összesen 130 000-140 000 Ft-ba fog kerülni az államnak az a gyermek. Ahelyett, hogy 26 000 Ft-tal megdobták volna anyukát, nevelje mégegy évig a babát, akinek egyébként is szükséges a szoros anyai törődés ..gratulálok.”
  • 4. Totya 2009. október 06. 09:39
    „Egyetértek anya81-el! A szomorú az ebben az "összehasonlításban", hogy vannak, akik ezt be is veszik, mintha marha jól élnénk és lenne mit csökkenteni. Ezen az úton mindenben az utolsók leszünk.”
  • 3. anya81 2009. október 06. 08:58
    „Hiába 3 év a gyes, ha az összege még a havi pelenkaköltséget sem fedezi... Mindig hasonlítgatjuk magunkat a fejlettebb nyugati országokhoz, csak azt felejtjük el, hogy ezekben az országokban milyen fizetések és családtámogatások vannak. Mert mondjuk elég csak elmenni Ausztriáig, ahol 3 gyermekre (életkortól függően) akár 5-700 Euro családi pótlékot is adnak havonta, a gyes pedig kb. 300-350 Euro/hó. Majd ha nálunk is ilyen összegek lesznek, akkor lehet hasonlítgatni.

    Akinek volt munkahelye szülés előtt, az el tud menni 2 év gyedre, de hiába akar utána elmenni dolgozni, ha nincs munkahely, vagy mondjuk bölcsőde a közelében.
    Hiába rövidebb külföldön a gyes ideje, az összege elég magas ahhoz, hogy otthon maradhasson az anyuka, és általában utána van is hova visszamenni dolgozni. Ráadásul - megint csak Ausztriánál maradva - az egykeresős modellből is meg lehet élni, vagyis anya maradhat otthon, amíg akar, háztartásbeliként, apa pedig fenntartja a családot... Na, ez a különbség.”
  • 2. MTT 2009. október 06. 07:48
    „Legtöbb helyen "lenyúlja" a munkáltató, mégpedig úgy, hogy ki nem adja, és ki sem fizeti. Az bevett gyakorlat. Ha nem tetszik, el lehet ballagni, mondják abban a pillanatban, amikor reklamálni mersz.”
  • 1. keti 2009. október 06. 06:29
    „Lehet, hogy átlagban "magasan" ellátott egy gyeses anyuka, de a havi nettó 25 ezer Ft körüli összeg siralmas. Én mindkét szülésem előtt dolgoztam, így a gyerekek 2 éves koráig gyeden voltam, aztán visszamentem volna dolgozni, de nálunk nincs bölcsőde, csak óvoda, így vagy fizettem volna egy babysittert vagy maradok a gyerek 3 éves koráig itthon. Emellett még fontos, hogy nekem volt munkahelyem, nem szűnt meg a szüléssel a munkaviszonyom sem, mégis amikor jeleztem, hogy visszamennék dolgozni, azt mondták, hogy "ne is álmodjak róla", legkorábban a kicsi 3 éves korában fognak visszavenni. Ez persze törvénytelen, mert kötelesek lettek volna visszavenni, így megkerestem a Munkaügyi Minisztérium ügyfélszolgálatát, ahol azt tanácsolták, hogy "gondoljam meg, érdemes-e kockáztatnom a munkaviszonyomat és a munkahelyemet a gyes alatti munkavégzés miatt". Na, ez a különbség Magyarország és Svédország között. A kismamákhoz való hozzáállást kellett volna összehasonlítani.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Beszáll a vodkaüzletbe Bruce Willis

Meg akarja menteni a csődtől a Belvédere francia vodka- és whiskygyártó céget Bruce Willis, az… Tovább olvasom