Kisalföld logö

2017. 08. 17. csütörtök - Jácint 19°C | 30°C Még több cikk.

Gépesített toronygarázst fejlesztett ki egy magyar cég

Nagy műszaki biztonságú, gyors kiszolgálású és a városképbe is beilleszthető gépesített toronygarázst fejlesztett ki egy magyar műszaki cég; a Napfény garázs névre keresztelt építmény megkapta a hazai és nemzetközi szabadalmakat, jelenleg befektetőt keresnek az első példány megépítéséhez - tájékoztatta Friwaldszky Gyula, a VARIOMIX Műszaki Fejlesztő Kft. ügyvezető igazgatója az MTI-t hétfőn.

A 10-12 szintes, mindössze 320 négyzetméter alapterületű toronyházban 126-150 kocsi fér el. A gyorsan, akár ideiglenesen is felépíthető majd áthelyezhető garázsban emberi közreműködésre szinte egyáltalán nincs szükség, minden automatikus. Mindössze egy fő állandó felügyeletére van szükség, például arra az esetre, ha valaki elveszíti a parkolókártyáját, ekkor személyesen kell igazolnia, hogy övé az autó.

A jelenlegi gépesített parkolóházak egyik problémáját a műszaki biztonsági hiányosságok jelentik - magyarázza Friwaldszky Gyula. "Ha valami elromlik, hosszú időre leállhat a kiszolgálás, ami sok embert eltántorít az ilyen parkolók igénybevételétől. A Napfény garázsban működő két felvonó ezzel szemben hiba esetén képes egymást helyettesíteni, s ez egyedülálló üzemeltetési biztonságot teremt" - hangsúlyozta.

A parkolóházak másik gyakori hátránya a kiszolgálás lassúsága. A jelenlegi gépesített parkolóházaknál jó néhány percig eltarthat a parkolás, majd újabb percekbe telik, amíg a következő kocsit fogadni tudják. Az egy időben működő két felvonó és a kedvező kialakítás miatt a Napfény garázs ezzel szemben 45-50 másodpercenként képes fogadni egy kocsit, azaz csúcsidőben óránként kb. 80 autót fogad és ugyanennyit ad ki - mondta Friwaldszky Gyula.

Mivel a gépkocsik parkolás közben megközelíthetetlenek - hiszen az épületben ember sincs -, a Napfény garázs vagyonvédelmi színvonala is egyedülálló - magyarázza az ügyvezető igazgató, aki szerint ebből kifolyólag - valamint kis helyigényének köszönhetően - a garázs kiválóan alkalmas P+R parkolónak is.

Mint Friwaldszky Gyula elmondta, Magyarországon már jelenleg is vannak hasonló gépesített parkolóházak, ezek azonban egy parkolóhelyre lebontva jóval drágábbak, mint a Napfény garázs. "Egy tízszintes Napfény garázs mintegy 400 millió forintba kerül, és számításaink szerint a beruházás öt éven belül megtérülhet, ami építményeknél jónak számít" - fejtette ki.

"Elképzelésünk szerint Magyarországon történne a gyártás, és ugyancsak magyar cégek szállítanák le és üzemelnék is be a parkolótornyot. Több, gyártás iránt érdeklődő céggel is kapcsolatban állunk, a legtöbben azonban azt mondják, először látni szeretnének egyet működésben. Így most befektetőt keresünk az első Napfény garázs megépítésére" - mondta Friwaldszky Gyula.

Ami a városképbe való beilleszthetőséget illeti, az eredetileg külső fal nélküli, nyitott acélszerkezetű épületre bármilyen burkolat, sőt napelemek is felszerelhetők, vagy igény esetén az egész épület akár a talajszint alá is süllyeszthető, bár ez már drágább megoldás - mondta a fejlesztő VARIOMIX vezetője.

A cég találmányát szerdán a budapesti Első Önkormányzati Projektbörzén is bemutatja makett, valamint a működésről szóló videofilm formájában.

Olvasóink írták

  • 5. arrabonem 2010. március 30. 09:47
    „Fel a netre! Van pár hasonló gép a piacon.
    A két lift sem újdonság, a "városképbe illeszthetőség" sem spanyolviasz.
    Az, hogy ez magyar, az az egyetlen újdonság. Ezt mondjuk díjazom, de a rizsa fölösleges.”
  • 4. HarconaMarcos 2010. március 30. 00:07
    „Magyarországon több ilyen jellegű garázs is működik, ha jól értem, akkor itt a két lift az újdonság. Budapesten legutóbb olyanban parkoltam, ahol négy állásban fogadták az autókat - persze lehet, hogy csak egy emelő volt.
    Amúgy ezeket a ´kockákat´ alapból mindenhol a földbe ássák. Városképbe legfeljebb a panel gettóban illeszkedik. :-)”
  • 3. egyolvasó 2010. március 29. 22:02
    „Pár éve már volt hasonló gondolat, ha jól tudom silógarázsnak hívták. Műszakilag hasonló elgondolású, csak nem felfelé, hanem lefelé akarták építeni, mert úgy még jobban beleilleszkedik a városképbe. Legjobb tudomásom szerint Nagykanizsán és Miskolcon el is indult az építése, de a nagykanizsai végülis nem készült el. A miskolci sorsáról nem tudok többet.”
  • 2. urbaniastapista 2010. március 29. 20:49
    „Nyomulás.
    A győri úttervezőket már 6 éve meggyőzte egyszer, minden tervükbe ezt rajzolták. Azóta egy sem épült. A cikkből sem derül ki, hogy valahol kis hazánkban van-e ilyen?
    Azt azért megkérdezném, kis vidéki városunkba hogyan illeszkedik bele a maga kis 15*25*25 méterével? A talajvízben áll, vagy torony. Esetleg egy tízemeletes panelhez tapasztva van olyan irány, ahonnan nem látszik. :)
    Nem ezzel kéne lobbizni, hanem azzal, hogy feleakkora terület kell hozzá, mint a hagyományos parkolóházhoz. A gép miatt viszont sokkal drágább az üzemeltetése. Sok ilyen gépesített parkoló van már világszerte: Nagyvárosok sűrű beépítésű központjában, csillagászati telekárak mellett megérheti ilyet létrehozni. Ebből Győrben melyik áll fenn? ...”
  • 1. zotya975 2010. március 29. 20:06
    „Aztén ha vírusos lesz a szoftver, akkor kapok az Astra helyett egy Ferrarit? Vagy ha nincs szerencsém egy Suzukit? :-)))”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Bocsánatot kértek II. Erzsébettől

Bocsánatot kért a The Standard zimbabwei magazin II. Erzsébettől, miután egy számítógéppel… Tovább olvasom