Kisalföld logö

2017. 02. 19. vasárnap - Zsuzsanna -3°C | 7°C Még több cikk.

Függőségeink Pompeji tükrében

A forró vulkáni hamu áldozatául esett ókori városban, Pompejiben az ott éltek utolsó pillanatának mozdulatát mozdulatlansággá, szobor lenyomatává merevítette a rájuk zúduló kődarabok tömege. Ez a kiüresedett merevség hasonlít Németh Hajnal Auróra üvegművész szerint arra, ahogy ma a monitorokat bámuljuk.
Pompejit a Vezúv, a szunnyadó vulkán váratlan kitörése 79-ben hét-nyolc méter vastag hamuréteggel fedte be, a borsószemnyi és mogyorónagyságnyi kövek zápora temette el. S egyben meg is őrizte a város romjait, az ott éltek utolsó mozdulatának lenyomatát, amit gipsszel öntöttek ki. A feltárt Pompejiben jártakra általában nagy hatással van ez a rögzített mozdulatlanság. Lenyűgözte Németh Hajnal Aurórát is, aki csak képeken látta, de az ókori város villáinak megmaradt freskóit, azok részleteit üvegre festette. Ezek az összetöredezett üvegdarabok veszik körül kiállításán az életnagyságú emberszobrokat, amelyek a tévéképernyő hatalmas monitorját bámuló családot ábrázolnak. A tárlat Pompei 2.0 címmel nyílt meg Győrben, a Magyar Ispitában.


Az alakok nem néznek egymásra, együtt vannak, még sincs köztük valódi kapcsolat. Azért csirkehálóra ragasztott selyempapírból formálta meg őket a művész, hogy ezzel is - ahogy az üvegekkel - az áttetszőséget, az elmúlást érzékeltesse. S kihagyott egy ülőhelyet, hogy a kiállításlátogatók odaülhessenek, lefotóztathassák magukat, s a képet akár rögtön feltölthessék az internetre. Hiszen kinél nincs ma már erre alkalmas készülék? S közben ki-ki végiggondolhatja, mennyit tévézik és mennyit beszélget szeretteivel. Eszünkbe juthat az is, vajon egy a pompejihez hasonló eseménysorozat milyen mozdulatokba merevítené ma az embereket? Nem hibázunk-e azzal nagyot, hogy elfelejtünk örülni annak, amink van? S helyette mindig többre vágyunk. Peregnek a percek, de megéljük-e a pillatok szépségét?


Töprengés közben a kiállítóhely második termébe érünk, ahol két papírszobor egymásnak háttal áll, s közben egy kisebb monitort néz, például mobiltelefont. Egymással beszélnek az elektronikus "kütyükön" keresztül. Ez ma már előfordul fiatalok közt akkor is, ha egy teremben vannak, együtt sétálnak az utcán. Ilyenkor is gépeken keresztül tartják a kapcsolatot. Ez már függésnek nevezhető, akár a papír bevásárlótáskákat halmozó szobor jelképezte boltkórosság. S szomorú, de sok ember legjellemzőbb mozdulata manapság, hogy egy asztalnál, a számítógép monitorja előtt ül - ezt is papírszobor ábrázolja a kiállításon.


- Napjaink szélsőségeire, rossz szokásaira akarom felhívni a figyelmet. Nem mindegy, hogy kicsit kimegyünk a kertbe vagy a számítógépes kertészkedő játékkal kattintgatva ültetünk, aratunk - mondta el a művész, s bíztatásként kiállítása harmadik termébe egy kívánságfát állított. Mellette ott vannak a kis szalaggal ellátott papírdarabok, amikre a látogatók felírhatják kívánságaikat, s felakaszhatják az ágakra. Eddig olyanokat írtak, hogy "remény, béke, szeretet, jókedv, megértés". S rögtön adódik a kérdés, ha ez a fő kívánságunk, akkor miért nem úgy élünk, hogy az igazán fontos dolgokra figyelünk. Bíztatás jelent, ahogy a papírra írt óhajokkal lombozatot kap a fa, mert a tavaszi újjászületésre emlékeztet. Van választásunk, élhetünk másképp - ezt üzeni a tárlat a kiállított üveghalakkal, üvegmadarakkal, üvegnövényekkel is. S az üvegedénybe tett vízzel, hisz az az élet bölcsője. A Pompei 2.0 című kiállítás a jelen jó és rossz oldalának az örökkévalóság számára kimerevített pillanata. Április 30-ig látogatható.


Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kéttonnás harang zuhant egy férfira, de csak foglyul ejtette

Kéttonnás harang zuhant egy férfira Kínában, de burokként körbe véve őt, csupán foglyul ejtette. Tovább olvasom