Kisalföld logö

2017. 05. 30. kedd - Janka, Zsanett 17°C | 30°C Még több cikk.

Fáy a mozi aranykoráról

Van abban némi megbocsátható csúsztatás, hogy a húsz évvel ezelőttit mindig előbbre valónak tartjuk a jelennél.

A mozi világával kapcsolatban viszont konkrét a kérdés, mert láthatjuk: 1990-ben körülbelül húsz olyan filmet játszottak, amire a mai napig emlékszünk. Erről portálunk Fáy Miklós kritikus véleményét kérte ki.

Az országosan ismert szakértő elé tettük a könnyűszerrel összeállítható listát, amiből úgy tűnik, mintha 1990 lett volna a mozi virágkora. Ma is klasszikusnak számító, DVD-kiadásban borsos áron kínált produkciók tucatja esett erre az évre, köztük az Ébredések, a Micsoda nő és a Keresztapa 3. A tévés mellékletünkben rendszeresen publikáló Fáy Miklóst arról kérdeztük: vajon tényleg generációs gőgnek számít-e a felsorolt húzófilmek után nosztalgiázni?

– A mozi is csak olyan, mint az ökölvívás és az opera – folyamatosan hanyatlik. Akik Muhammad Alit látták, azt mondják, Rocky Marciano kiütötte volna, ahogy Ali megette volna, mondjuk Tysont. Ki tudja?

Mondani bármit lehet. Akik Pavarottit hallották, di Stefanóról ábrándoztak, a di Stefanót hallók Gigliről, a Giglit ismerők Carusóról és így tovább, visszafelé, a végtelenségig – vélekedik Fáy Miklós. – A filmmel csak az a baj, hogy ellenőrizhető, ha a mozik nem is, de a tévék játsszák a régi darabokat, és a húsz évvel ezelőtti termés sajnos tényleg zavarba ejtő.

Fáy Miklós
Fáy Miklós

Lehet persze fontoskodni és finomítani. Az önök által mutatott listán szereplő ˝Tini nindzsa teknőcöknél˝ a ˝Fel!˝ sokkal különb, ahogy a ˝Keresztapa 3.˝ az első két rész nélkül förtelmes, és az első két résszel együtt is csalódás, a Pretty Womannél szemérmetlenebb giccset pedig alig-alig készítettek Hollywoodban. Lehet. De a Pretty Woman valamiért mégis film, sőt, filmlegenda. Hogy mitől, azt persze nehéz megmondani.

Talán csak attól, hogy két szép ember szerepel benne, és az egyikről – természetesen Julia Robertsről – azóta kiderült, hogy színésznek sem utolsó. Hja, sóhajtjuk, azok még színészek voltak. De hát azok egyben ezek is, mindketten aktívak a mai napig, ahogy „A bárányok hallgatnak" párosa is játszik, és ha őszinték akarunk lenni, Anthony Hopkins aligha az idétlen nyelvöltögetésért kapta a lovagi címet – jegyzi meg a kritikus.

A mai kínálatot látva sem mondhatjuk, hogy nincsenek húzófilmek, sőt, nagyon is vannak, amióta középpontba került a 3D-s látvány és a digitális technika. Ezeknek a produkcióknak egyébként – a mozik szempontjából – nagy előnye, hogy egyelőre csak a filmvásznon élvezhetők, hiába is töltenénk le otthon az ˝Avatart˝. Viszont talán nem minden korosztály örül annak, hogy ma a családi filmek dominálnak, sarkos összehasonlítással most egy Disney-produkció jelenti a hajdani Keresztapa 3-at. Fáy Miklós szerint talán túlságosan is kockázatos lett a filmkészítés.

– Túl sok pénzről van szó ahhoz, hogy egyszerűen a rendezőre lehessen bízni. Állandóan tesztelni kell, jó-e, értik-e, tetszik-e, folyton alá kell szállni és a lehető legnagyobb közönség igényeit eltalálni. Ne legyen benne túl sok szó, mert nem értik meg, ne legyen benne túl sok ötlet, mert nem tudják majd követni. Tudnák, de ezt ma már senki nem meri megkockáztatni. A filmekben így a történet helyett a látvány lesz a legfontosabb, robbanás, üldözés, kék űrlények – ezek a mai film központi kérdései. Hogy kit miért üldöznek, miért robbantanak, hogyan néznek egymásra és mit mondanak, az mintha kevésbé lenne fontos. De ahogy vannak legendás pofonok, legendás szerelmespárok, mosolyok, mozdulatok, csókok, úgy nincs legendás robbanás. Nincs legendásan kék űrlény. A mozi álomgyárból nagyon óvatos iparrá változott, ahol kevesen mernek kockáztatni. Talán mi is megváltoztunk. 1990-ben megcsodáltuk Richard Gere öltönyét, nekünk nincs ilyen, de egyszer majd lesz. Néztük Al Pacinót, és rajongtunk a maffiáért, elegáns emberek szivaroznak, védik a családot, kicsit lövöldöznek, aztán visszavonulnak birtokaikra. Ma vagy van öltönyünk, de pokoli kényelmetlen, vagy már tudjuk, hogy soha nem is lesz, vagy nem fog úgy állni rajtunk, ahogy kellene. Ma már tudjuk, hogy maffiózónak lenni nem valami elegáns foglalkozás, és ezek a szörnyeteg gyilkosok és gyilkosságra bujtogatók egyáltalán nem romantikus lények, hanem mindannyiunk közös ellenségei. Benőtt a fejünk lágya. Ugyanúgy nem bízunk már a filmekben, ahogy az életünket sem az indiános regények etikája szerint éljük. Felnőttünk. De a mozit, az igazi, színes, szélesvásznú mesemozit gyerekeknek készítik – vonja le a konzekvenciát Fáy Miklós.

Olvasóink írták

  • 1. macskaszem 2010. január 15. 19:42
    „Kedvenc kritikusom de lehet hogy azért mert sokan nem kedvelik.
    De igaza van a filmekről nem kell hogy mondanivalója legyen úgyis kevesen értenék meg lényeg a látvány minél több valószerűtlenség és embertelenség és garantált a siker.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A guglizás az évtized (angol) szava

A Google tulajdonnévből képzett "guglizás" igét választotta amerikai nyelvészek egy csoportja az… Tovább olvasom