Kisalföld logö

2018. 06. 21. csütörtök - Alajos, Leila 20°C | 29°C Még több cikk.

Csak dumálunk a Föld megmentéséről

Az emberek többsége meg szeretné menteni a bolygót, de radikális életmódváltásra, mint például a légi közlekedés vagy a vöröshúsfogyasztás feladására már nem hajlandó - sugallja a Reuters szűk körű felmérése.
A hírügynökség 15 férfit és 15 nőt kérdezett ki London belvárosában arról, hogy ők személyesen mit tesznek a klímaváltozás mérsékléséért.
A megkérdezettek többsége kis "engedményekre", például az autó kevesebb használatára vagy épp a háztartási gépekkel való spórolásra kész volt ugyan, de életmódja gyökeres megváltoztatásától elzárkózott.
Szakértők szerint a légkört melegítő üvegházgázok visszaszorításához kulcsfontosságú lenne, hogy az emberek ne csak szóban támogassák a globális felmelegedés elleni küzdelmet, hanem valóban zöldebb életmódra álljanak át.

Nagy-Britannia szén-dioxid-kibocsátásának például több mint 40 százaléka a háztartási és az utazáshoz szükséges energiafogyasztáshoz kapcsolódik, míg a FAO adatai szerint a globális üvegházgáz-kibocsátás 18 százaléka a húsfogyasztásnak tudható be.

A felmérés érdekessége, hogy a nők készebbnek mutatkoztak az energiatudatos életvitelre, mint a férfiak. Minden megkérdezett nő arról számolt be, hogy erőfeszítéseket tett energialábnyoma csökkentésére, míg a férfiaknak csupán 60 százaléka mondta ugyanezt. A férfiak 70 százalékának elmondása szerint nem hajlandó szokásain változtatni, míg a nőknek csupán 10 százaléka zárkózott el ettől.

"Úgy tűnik, hogy a nők nagyobb arányban energiatudatosak és készebbek életmódjuk megváltoztatására, mint a férfiak, akik inkább hatékonyabb, energiatakarékosabb eszközökbe ruháznak be" - támasztja alá a felmérés eredményeit Sarah Darby, a brit Research Council energiaprogramjának kutatója.

Egy másik kutató, Tim Kasser szerint az emberek altruista oldalának megszólításával sokkal könnyebben kiváltható az életmódváltás, mintsem pénzügyi-gazdasági ösztönzőkkel. Az illinois-beli Knox College pszichológusa úgy véli, a zöld életmód terjesztésében ezért kiemelkedő szerepet játszhatnak a reklámok.

Egyetért ezzel Ian Curtis, az angliai ClimateXchange klímaprojekt alapítója is, aki szerint "a klímaváltozás ma már nemcsak tudományos, hanem egyben marketingkihívás is".

Olvasóink írták

  • 7. éaa 2009. szeptember 03. 21:26
    „A mentsük meg a Földet duma a legnagyobb hülyítések közé tartozik. Az ember élje az életét és ne görcsöljön, amig habzik a Rába, amig gyártanak gyomirtót, szintetikus kaját, eldobható eszközöket... és persze lehetne folytatni. Vagy is ez előbb felsoroltaknak nem okozója, nagyon sokat tett a Földért.”
  • 6. Bokk 2009. szeptember 03. 13:59
    „A sok kicsi sokra megy elv nagyon szépen érvényesülne az energiamegtakarításban, ha nem úgy állunk hozzá, hogy hát az bakfitty. Csak a feleslegesen bedugott telefontöltők, készenléti állapotban hagyott elektromos eszközök kikapcsolása komoly spórolással járna, nem beszélve mondjuk a szelektív hulladékgyűjtésről, stb. És mi dolgozunk a munkahelyeken is, ahol ha ugyanennyit megteszünk, akkor már a cég is spórol extra befektetés nélkül. Ezért kell a hozzáállást megváltoztatni, a szemléletváltás több esetben nem kerül pénzbe. Aztán ahol tőke is kell, ott jöhetne a hathatósabb állami segítség, lásd pl. a napelemek és az osztrák támogatási rendszer példáját. De először nekünk kell változni, nem valaki másra várni.”
  • 5. Primax 2009. szeptember 03. 07:55
    „Mayer #4-nek ! ( is )
    A Kyotói Egyezmény egy 1997-ben aláírt, a fejlett országokat tömörítő, nemzetközi egyezmény, amelyben a résztvevő, iparosodott államok kötelezik magukat arra, hogy széndioxid-kibocsátásukat az aláírást követő évtizedben 5,2 százalékkal az 1990-es szint alá szorítják vissza.
    Az egyezmény 2005. február 16-án lépett életbe.
    2006. decemberéig 169 állam csatlakozott az egyezményhez, amelyek összességében a világ széndioxid-kibocsátásának 61.6 százalékáért felelősek. A viszonylag alacsony arány azért lehetséges, mert a világ legnagyobb légszennyező állama, az Egyesült Államok, valamint a szintén nagy szennyező, Ausztrália nem csatlakozott az egyezményhez.
    Más nagy szennyezők, mint például India vagy Kína csatlakoztak ugyan a Kyotói Egyezményhez, ám részükre kivételes elbánásmódot biztosít a dokumentum, és nekik jelenleg még nem szükséges a széndioxid-kibocsátásukat visszafogniuk.”
  • 4. Mayer 2009. szeptember 03. 07:05
    „Mi úgymonnd kisemberek tényleg csak dumálni tudunk róla,mivel a háztartásban ha spórolunk is az bakfitty a nagy cégek által okozott károkhoz képest!Ha jólemlékszem pár éve Kiotoban vagy hol,volt valami nagy G-4-5-6-7-8(valamelyik) találka aholis a világ legnagyobb szennyező országa(USA) nem írta alá a szerződést,hogy csökkenti a széndioxid kibocsájtást!”
  • 3. Primax 2009. szeptember 02. 22:00
    „" Csak dumálunk a Föld megmentéséről " - mondja a cikk címe.
    Hát, ez az :
    Csak dumálunk,...ahelyett, hogy - végre - üzennénk Chuck Norrisnak !”
  • 2. Ruffneck 2009. szeptember 02. 21:54
    „Ilyenkor mindig eszembe jut "A majmok bolygója" cimű film utolsó jelenete, mikor a Charlton Heston srác meg találja szabadság szobrot .
    Sztem van benne valami ....
    Igaz ott atom háború véget lett vége a "világnak". De igazából az is össze jöhet nekünk embereknek .Vagyunk akkora barmok.
    Mert a világot a pénz és hatalom irányítja .
    Úgy hogy nem csak a szén dioxid kibocsájtás globális probléma hanem az emberi ostobaság is .”
  • 1. Csetneky 2009. szeptember 02. 20:56
    „Végre megértettem a magyar kormány célját! Nyiván a környezetvédelem miatt teszik tönkre úgy az országot, hogy a húsfogyasztásról leszokjon, repülőt meg legfeljebb Tv-ben lát az emberek jó része.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Új tévécsatorna: Nóta TV

Nóta TV néven érhető el új csatorna e héttől Magyarországon. Induláskor több mint félmillió háztartás érhette el az adást. Tovább olvasom