Kisalföld logö

2016. 12. 05. hétfő - Vilma -6°C | 4°C

Akik különös kegyetlenséggel vagy aljas okból öltek

A Magyarországon életfogytiglani szabadságvesztésre ítéltek több mint fele 30 és 40 év közötti férfi. Különös kegyetlenséggel, illetve aljas okból elkövetett emberölés miatt kell felelniük. Életük végéig rács mögött maradnak, de egy kutató szerint a "reménysugár" elvétele kegyetlen.


Az Országos Kriminológiai Intézet (OKRI) csütörtökön ismertetett kutatásából az is kiderült, hogy jelenleg 227-en töltik életfogytiglani büntetésüket, ebből 16-an tényleges életfogytiglanit, azaz életük végéig biztosan nem szabadulhatnak.

Akadnak női gyilkosok is szép számmal

A nők közül 11-en töltik életfogytiglani szabadságvesztésüket. A kutatók elégedetlenek a magyarországi gyakorlattal.

Az életfogytiglani börtönre ítéltek kétharmadát, összesen 149 embert - köztük 5 nőt - kérdeztek a két éven át tartó kutatásban - mondta az OKRI csütörtöki budapesti sajtótájékoztatóján Nagy László Tibor, kutatásvezető.


A soproni kaszinós gyilkos, Sipőcz Zoltán sem tér vissza többet a társadalomba. S ez így van jól.
A soproni kaszinós gyilkos, Sipőcz Zoltán sem tér vissza többet a társadalomba. S ez így van jól.


Többek között azt vizsgálták, hogy ez a fajta büntetés milyen hatással van az elítéltek magatartására, hogyan alkalmazkodnak a börtönkörnyezethez és miként alakul az igazságérzetük.

Halálukig mindenképp börtönben maradnak

A kutatók különös figyelmet fordítottak a tényleges életfogytiglanra ítéltekre. Ők azok, akiknek az ügyét már nem lehet felülvizsgálni, halálukig mindenképp börtönben maradnak.

Antal Szilvia, a kutatásban résztvevő jogász elmondta: az életfogytiglanra ítéltek több mint fele 30 és 40 év közötti férfi, női fogvatartott 11 van. Jellemzően magasabb az iskolai végzettségük, mint a többi elítélté.

Ezek az emberek általában különös kegyetlenséggel, illetve aljas okból elkövetett emberölés miatt kaptak ilyen súlyos büntetést.

Tízből egy újra elkövetné a tettét

A kutatásból kiderül, hogy az életfogytiglanra ítéltek közül minden ötödik kísérelt meg öngyilkosságot, legnagyobbrészt a kilátástalanság miatt. Jellemzően azért, mert elveszítik kapcsolataikat, a barátok és a rokonok előbb-utóbb elmaradoznak.

Az életfogytiglanra ítéltek éppen ezek miatt kiábrándulnak az emberi kapcsolatokból, komorrá, visszafogottá válnak. Érdekes, hogy a megkérdezett női elítéltek közül egyiknek sem szakadt meg a kapcsolata a családtagokkal.

A fogvatartottak 10 százaléka mondta azt, hogy újra elkövetné tettét. Ők az idősebb korosztályból, illetve a magasabb iskolai végzettségűek közül kerülnek ki.

A "reménysugár" elvétele kegyetlen volna?

A kutatók több javaslatot is tettek a magyarországi életfogytiglani ítélkezési gyakorlattal kapcsolatban, többek között megszűntetnék a tényleges életfogytig tartó büntetést.

Nagy László Tibor elmondta: a tényleges életfogytiglan jelenlegi szabályozását nem tartják elfogadhatónak.

Szerinte a "reménysugár" lehetőségének elvétele kegyetlen és embertelen büntetésnek tekinthető.

Gyilkológépek az utcán

Egyetlen elkövető esetében sem állítható az ítélet kiszabásakor, hogy újabb büntettet követne el a jövőben. Szükséges lenne a közvéleménnyel is megértetni, hogy a tényleges életfogytiglan eltörlése nem egyenlő azzal, hogy "gyilkológépek" jelennek meg az utcákon - zárta szavait Nagy László Tibor.

Olvasóink írták

22 hozzászólás
12
  • 22. Sandro 2009. március 10. 08:59
    „Még annyi,hogy igazuk van nem kell életfogytig börtön egy gyilkosnak hanem elektromos kisülés”
  • 21. Sandro 2009. március 10. 08:52
    „Nagy László Tibor elmondta: a tényleges életfogytiglan jelenlegi szabályozását nem tartják elfogadhatónak.

    Szerinte a "reménysugár" lehetőségének elvétele kegyetlen és embertelen büntetésnek tekinthető.

    Kérdezze meg ez az okostojás a kiskunlacházi 14 éves kislány szüleit.hogy mi a kegyetlen és kinek vették el a "reménysugarát"”
  • 20. antilibsi 2009. március 09. 08:03
    „Te jó ég! Még a végén lelkiismeretfurdalásom támad! Elvenni az utolsó "reménysugarat" szegény gyilkosoktól? Hát ez már igazán bestiális! Pedig már bizonyára megbánták, hogy "véletlenül" megöltek egy (vagy éppen több) embert. A Szent Liberalizmus és az "emberiesség" nevében! Azonnal engedjük vissza őket a normális társadalomba! Agyrém!”
  • 19. Stirner 2009. február 22. 15:16
    „Ja, ne vegyük el már a reménysugárt!
    Elvégre ezek az emberek se vettél el a reményt megkínzott, meggyilkolt áldozataiktól!
    Vagy illegális krumpliszedésért ülnek fegyházban?”
  • 18. Hajni001 2009. február 21. 07:52
    „A cikk elolvasása után nagyon felháborodtam. Ilyen kutatásokat folytatni egyántalán honnan van pénz az államnak? Mi az hogy a tényleges életfogytig tartó büntetést megszüntetni? Persze, megölnek valakit,tönkreteszik a családot, és még utána az állam engedje ki pár év után? Ja meg etessük és őket az adóból! Oh hogyne ennyi erővel, ha kiszabadul kapjon mindjárt lakást megélhetési pénzt! És az ilyen kutatók mondják magukat művelt embernek? Talán be kellene hozni a halálbüntetést! Néhány kis bűnözőnek, aki a saját lányát molesztálja és a pedofilnak élből azt kellene kapnia, nem még ingyen éljen az élete hátra levő részében az adófizetők etetik itatják büntetésből?! Innen látszik elmaradt egy nemzet vagyunk! Pl volt egy közvetett környezetemben pár éve egy gyilkosság, még a feleségét a konyhakéssel leszúrta a férj, a két gyerek a szomszédban volt. Később, 5-6 év után kiengedték a papát... Mindkét fél ivott, majd miután a papát kiengedték kis idő múlva öngyilkos lett, magára gyújtotta a lakást ja de persze ezt is úgy, jó hogy az egyik szomszéd észrevette mert ha nem akkor még a lépcsőház is nagy veszélybe került volna! 6 év büntetés! Hidegvérrel megölt valakit!”
  • 17. albatrosz 2009. február 20. 19:56
    „Ezekben az esetekben, vissza kellene állitani a halálbüntetést! Ne kelljen már évegig elviselniük testi-lelki szenvedést a börtön-cellában! Még eltorzul a személyiségük!”
  • 16. szabi14 2009. február 20. 19:01
    „Ez magyarország a bünözőknek több joga van mint az adófizetőknek akik eltartják a sok élősködőt. Ki a kőbányába öket s megdolgoztatni azért hogy kapjon esetleg egy szelet száraz kenyeret.
    Mi tekintettel vagyunk a személyiségi jogokra, elutasítjuk a gyűlöletkeltést és az uszítást. Kérjük, tegyen így Ön is, hiszen a hozzászólást saját felelősségére írja! Akkor kinek vannak jogai???”
  • 15. PrettyWoman 2009. február 20. 17:49
    „5. és 10. Nálatok a pont. Tökéletesen leírtátok. Már én is tettem erre javaslatot, mennyivel jobb lenne mindenkinek. Főleg a megszorítások idején. A torkukon a kötelet esetleg meg lehetne szorítani. Minek feleslegesen etetni ezeket?
    Ja, a kutató úrnak meg azt kívánok, egyszer találkozzon a sötét utcán egy késelővel. Nem kívánom a halálát, de ha túlélné a támadást, talán felülbírálná a véleményét, nemdebár?”
  • 14. Judytka 2009. február 20. 17:42
    „Mért kell az ilyeneket életfogytig tartani??”
  • 13. Gondolkodo 2009. február 20. 08:50
    „ugy látszik a Nagy ur nem tudja felfogni,hogy milyen érzés ha valakit elvesztünk egy gyilkos miatt,megint a bünözöket védik?jobb soruk van a börtönben mint akik kint vannak és dolgoznak,és márol holnapra élnek,luxusban élnek ott,mindenük meg van,egyszerü ember meg jó ha meg tud élni,dolgoztatni kell őket,egyszerü kaját kel adni,se tv,se semmi,bünhödjenek,”
  • 12. Löw 2009. február 19. 19:49
    „megtudhatná az emberfia,hogy ilyen dolgokra hogyan van pénz?
    Ki fizeti ezeket,s föleg kinek?
    Nem vagyok se jobb se baloldali, de itt megint nagyon büzlik valami.
    Megint valakik ebböl fognak vagyont kovácsolni. Különben k 10.hsz-a fején találta a szeget.”
  • 11. Löw 2009. február 19. 19:39
    „a reménysugár elvétele gyilkosságkor.... talán méltányolni kellene?
    Mint már többször leírtam: emberi joga CSAK embereknek van.
    Ugyebár az ne várjon jutalmat+kitüntetést”
  • 10. k 2009. február 19. 19:20
    „3x olvastam el, mert nem hittem a szememnek. Most egy picit felháborodtam a cikken.
    Ki a fene finanszírozta ezt a kutatást, és kinek a pénzéből?
    "Ezek az emberek általában KÜLÖNÖS KEGYETLENSÉGGEL, illetve ALJAS OKOKBÓL ELKÖVETETT EMBERÖLÉS miatt kaptak ilyen súlyos büntetést."
    "Az életfogytiglanra ítéltek éppen ezek miatt kiábrándulnak az emberi kapcsolatokból, komorrá, visszafogottá válnak."
    EMBEREK, HÁT EZEK GYILKOLTAK !
    "többek között megszüntetnék a tényleges életfogytig tartó büntetést." "a "reménysugár" lehetőségének elvétele kegyetlen és embertelen büntetésnek tekinthető."
    A Gyilkolás ugye az nem kegyetlen, embertelen dolog?
    Milyen "reménysugár"ról beszél? Kíváncsi lennék azokra az áldozatokra, hogy ők kaptak -e reménysugarat.
    Azokra a családokra akiket megnyomorítottak, mert gondolom nem csak családokat tettek tönkre, hanem még azok adójából is vannak eltartva.
    Na ez az embertelen dolog.
    Ha vissza állítanák a halálbüntetést, akkor nekik is jobb volna, és a társadalomnak is.
    Nagy úrnak is valószínű megváltozna a kutatása, ha valakit meggyilkolnának a családjából, és utána még az ő adójából lenne eltartva a családtagjának gyilkosa.
    Inkább azt kellet volna kutatni, hogy egy ilyen család hogy dolgozza fel szerette meggyilkolását, vagy azt kéne kutatgatni hogy mennyi pénzbe is kerül ez nekünk, és a költségvetésnek.
    4, timeout egyet értek veled”
  • 9. hsd 2009. február 19. 19:15
    „Igazából azzal senki nem foglalkozik, hogyha valaki megölt 2 embert, más megöl 4 embert, és ugyanakkora büntetést kaphatnak max. tényleges életfogytiglant. Bizonyos mennyiségű bűncselekmény után már mindegy, hogy a továbbiakban miként folytatja az ámokfutását, hiszen a maximumnál nem kaphat többet.

    A hazai büntetésvégrehajtási rendszer eléggé humánus. Nekem pl. tetszik a kummulációs rendszer, amikor szépen összeadják a büntetési tételeket. Kap így 2-300 évet, amiből ha jól viselkedik, akár a felét is elengedhetik :-)

    Másfelől az amerikai megoldás, miszerint három súlyos cselekmény után a harmadik életfogytiglant jelent, nos, eléggé visszatartó lehet.”
  • 8. ASHER 2009. február 19. 18:00
    „-es eletuk vegeig az adofizetok penzebol tessenek eltartani!!
    kerdem en; A Franciaknal van elado Guillotine,miert nem vesznek egyet ?meg az is olcsobb!!!!”
  • 7. kulica 2009. február 19. 17:59
    „Nehogy már a gyilkosok lelkivilágával foglalkozzanak ! Kit érdekel ez. Kutatók ilyen marhaságokkal foglalkoznak ? Válogatnak kajába, ilyen diéte olyan diéta, tv, konditerem, ha jól viselkednek. Mikor jut el az én fiam konditerembe, mikor éjjel-nappal dolgozik, hogy rendesen meg tudjon élni a családjával. Egyébként, sok mindennel nem vagyok elégedett Magyarországon, most akkor fussak világgá ?! Ha fiatal lennék meg is tenném meg nem is.”
  • 6. előrelátó 2009. február 19. 17:40
    „-moderálva-”
  • 5. rivotril2mg 2009. február 19. 16:16
    „maximálisan egyet értek a doktor úrral, valóban kegyetlen az elítéltnek de az államkasszának is, igaz az sokkal kegyetlenebb amit ők művelnek csak ott minimum egy család szenved utána, én is javaslom a tényleges életfogytig tartó szabadságvesztés eltörlését, helyette könnyítsük meg mindenki dolgát és kegyelmezzünk meg egy gyors halálbüntetéssel. Elítéltnek is jobb lenne meg a költségvetésnek is. Csak ne akkor szabjuk ki rá mikor már legalább 25 embert végzett ki brutálisan hanem én már egy emberölési kísérlet után is kapásból ezt adnám, meg akik felelőtlenségük miatt oltanak ki ember életet azokat is kapásból fellógatnám.”
  • 4. timeout 2009. február 19. 16:02
    „A sok ártatlan áldozat életének elvétele nem kegyetlen és embertelen talán? Nevetséges, hogy még a bűnözőket védelmezzük és még reklamálnak a börtönben, ha nem tetszik az ellátottságuk. Mi adófizetők pedig eltartjuk őket. Ezért merik azt, amit megmertek tenni. A halálbüntetés visszahozatalát támogatom elrettentésül, szemet szemért.”
  • 3. s.margit 2009. február 19. 15:35
    „Biztosan a halálbüntetés vissza fogná őket ettől a szörnyű tettől de így bizakodnak.hogy meg ússzák pár évvel.”
22 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Ha Oscart kap Ledger, a lánya örökli majd az aranyszobrot

Ha vasárnap este posztumusz Oscar-díjat nyer Heath Ledger, akkor az Amerikai Filmakadémia… Tovább olvasom