Kisalföld logö

2016. 12. 11. vasárnap - Árpád -3°C | 8°C

A nehezen gyarapodók

A munkám folyamán megtapasztaltam, hogy a fejlődés szempontjából vannak genetikailag elátkozottak és megáldottak.

Az izmok mérete edzéssel növelhető, de a nehezen gyarapodóknál kevesebb eredménnyel kecsegtet. Az atlétikus termetű (mezomorf) jó izomeredésekkel és insertiókkal (izomtapadási pontokkal) rendelkezik az izmaik tapadása szokatlanul messze van az izületeitől, hosszú izomhasa, bőséges izomrostja, nagy neuro-muscularis hatékonysága, hatalmas akaratereje van – ő a genetikailag felsőbbrendű. Sajnos, kevesen rendelkeznek ezekkel az előnyös tulajdonságokkal.

A súlyzós edzés nagyobb mértékben függ a genetikailag meghatározott tényezőktől, fizikai adottságoktól, mint bármely más, készségre és gyakorlatra épülő sportág. A könnyen gyarapodó ellentéte a nehezen gyarapodó, az ektomorf.

Jellemző rá, hogy vékony és hosszú csontokkal rendelkezik, törékeny kinézetű, izmai keskenyek, zsír szinte nem is látható rajtuk. Az ektomorfok a legnehezebben gyarapodók, az edzőtermek mégis tele vannak velük, sokan megkísérlik átalakítani a testüket. Amikor általában csődöt mondanak, az mindig annak köszönhető, hogy megpróbálják lemásolni a testépítő magazinokon pózoló, úgynevezett „bajnokok" programját. Csodálattal tekintenek a „sztár sportolókra". Ez a csodálat aztán a módszereik követésére sarkallja őket. A nehezen gyarapodók nem veszik tudomásul, hogy fejlődésük elmaradásának oka a kedvezőtlen adottságaikban keresendők. Így gyakran kudarcot vallanak, és könnyebben nyúlnak a doppingszerek után. Pedig csak másképp kellene edzeniük.

Testünk átalakításának épp az a lényege, hogy a genetikai határokon belül történjen. Nincs szükség kémiai segítségre. Gyógyszert szedjenek a betegek. Nincs szükség a mindenáron való versenyzésre. És nem kell nyomorékká edzenünk magunkat, csak azért, mert az aktuális bálvány azt nyilatkozta e hónapban, hogy ő napi háromszor edz, és mindig teljes erőbedobással. Valószínű, hogy az illető mája is teljes erőbedobással dolgozik. Meddig? Tehát, a gyengén fejlődőnek más utat kell találnia. Számára az edzésnek mindig alacsony volumenűnek kell lennie. Törődnie kell a gyakorlatok kiválasztásával, pontos végrehajtásával, a pihenő idők megfelelő betartásával. Abba kell hagyni az állandó összehasonlításokat, mert sohasem lehet olyan, mint a „bajnokok", még ha teletömi magát szteroidokkal, sem. Teljesen másképp kell edzenie.

Minél rövidebb az edzése, annál koncentráltabb lehet a munka. Nem tud teljes erőbedobással dolgozni a túl hosszú edzésen keresztül. Általános szabály, hogy több helyett kevesebb sorozatot, és kevés gyakorlatot kell alkalmazni. Ez azért fontos, mivel a regenerálódási képességeiben is hiányosságai vannak, több pihenést igényel. Fontos, az edzéseit a legmegerőltetőbb alapgyakorlatokra koncentrálni, amik a legnagyobb hormonkiválasztást okozzák.

A legnagyobb növekedési ingert, ilyenek a guggolások, és nem a lábnyújtások, a fekvenyomások, és nem a tárogatások, a nyakból nyomások, és nem az oldalemelések. A legnagyobb eredményt produkáló gyakorlatok azok, amelyek a legjobban fájnak. Ezt a témakört a jövő héten folytatom.

Olvasóink írták

  • 1. Balatonifiú 2010. október 25. 20:29
    „Bár nem tudom ki a cikk írója, de köszi!
    Azt hiszem én is ektomorf vagyok!
    Egy héten hány edzés ajánlatos az ilyen típusú embereknek? Mennyi ideig tart a megfelelő edzés?

    Köszi”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Ritkább a hirtelen szívhalál a nőknél, ha isznak egy kis alkoholt

Kisebb eséllyel fejezik be életüket hirtelen szívhalál következtében azok a nők, akik fogyasztanak alkoholt. Tovább olvasom