Kisalföld logö

2017. 09. 24. vasárnap - Gellért, Mercédesz 10°C | 17°C Még több cikk.

A gyógyszer megelőzi, de okozza is a csonttörést

Ritkán a combnyaktörés szokatlan formájához vezetnek egy olyan gyógyszercsoport tagjai, amelyeket főként csonttörések megelőzésére használnak világszerte - állapították meg amerikai kutatók, akik megfigyeléseiket a Journal of Bone and Mineral Research című szakfolyóiratban jelentették meg.

A kor előrehaladtával mindenkinek a csontjai gyengülnek. A csontritkulás üteme egyénileg változó, de az időskori csonttörések hátterében általában ez a folyamat áll. A rendszeres mozgás, egészséges táplálkozás és különböző gyógyszerek szedése jelentősen lassítja a csontritkulás (oszteoporózis) előrehaladását. Csontjaink, többi szövetünkhöz hasonlóan az állandó felépülés és lebomlás egyensúlyának eredményeként maradnak optimális állapotban. Az építő sejtek erősítik, a lebontó sejtek eltávolítják a testünk vázát jelentő csontelemeket. Ha az oszteoporózis előrehalad, csontjaink ellenállóképessége romlik és könnyen törnek. A bifoszfonátokat már vagy száz éve ismerik és használják az iparban, például a fogkrémekben.

Az is kiderült, hogy ezek az anyagok gátolják a szervezetben a csontokat lebontó sejtek működését. Sok sikeres vizsgálat igazolta, hogy a bifoszfonát-készítmények jelentősen csökkentik az időskori csonttörések gyakoriságát, ezért a gyakran használt gyógyszerek közé tartoznak. Több szakintézmény szerint azonban a combnyaktörések egy szokatlan formája gyakrabban fordult elő azok esetében, akik öt évnél hosszabb ideje szedte bifoszfonátot. Az erről készült tanulmány alapján az Amerikai Élelmiszer- és Gyógyszerellenőrző Hivata (FDA) szakértői hangsúlyozzák, hogy nem tudható egyelőre, milyen hosszú ideig tanácsos ezt a kezelést a csontritkulásos betegek körében alkalmazni.

Mind az orvosokat, mind a betegeket a gyógyszerek kisérő papírjában kiemelt módon kell tájékoztatni erről a kockázatról. A combcsont törése előtt általában már hetekkel korábban kezdődtek combtáji fájdalmak, ezért ilyen esetben a beteg mielőbb lépjen kapcsolatba kezelőorvosával. A szakemberek most világszerte vizsgálják a jelenség gyakoriságát és kutatják föltételezhető megyarázatát.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Halloween: több mint töklámpás

A halloween egy speciálisan angolszász ünnep maradt a legutóbbi időkig, csak a televíziózás korában… Tovább olvasom