Kisalföld logö

2017. 04. 29. szombat - Péter 4°C | 14°C Még több cikk.

3, 2, 1, - Nyerj belépőt! II. forduló

Folytatódik játékunk a második fordulóval. Nagyon sokan ringbe szálltak a nyereményért, ami egy 5 alkalomra szóló 10 ezer forint értékű fitneszterem-belépő.

Nincs változás a szabályokban, ismét közlünk egy írást, maradva az egészség és sport témakörnél, majd a cikk végén található kérdést kell megválaszolni. A megfejtést, amely figyelmesen olvasva a sorokat hamar megtalálható a cikkben, a traccsparty@kisalfold.hu email címre várjuk. Ezúttal is egy hétig van lehetőség a válasz beküldésére.
Légy Te a nyertes! Szépülj és legyél fitt játszva: próbáld ki Győr egyik legfelkapottabb és legszínvonalasabb fitnesztermét.

Egészség, szépség, önbizalom: sporttal

Sokan csak akkor adják sportolásra a fejüket, ha valami olyan történik velük, ami szinte rákényszeríti őket a testmozgásra. Sajnos. Jó lenne, ha mind kevesebben döntenének a testedzés mellett ez okból, s jóval többen választanák egészségük, szépségük végett, erejük, állóképességük megőrzéséért és növeléséért, s persze számos betegség megelőzéséért. Legyél Egy, ez utóbbiak közül!

Bár a fenti sorokban ott rejtezik, de érdemes kiemelni, hogy milyen remek feszültségoldó, stresszoldó és -megelőző a sport, hogy milyen óriási segítség a plusz kilók eltüntetésében, az elért álomalak megtartásában, továbbá a feszesítésben, izmosodásban, erősödésben. Mindezek által természetes velejárója a büszkeség önmagunkra, a teljesítményünkre, tehát bátran mondhatjuk, önbizalomnövelő és személyiségfejlesztő is egyben. S ezek nem üres szólamok, példák sokasága bizonyítja.

Vigyázz, kész,… és a „praktikák"

Ha fejben már megszületett az elhatározás, keresni kell egy megfelelő edzőtermet: olyat ahol nemcsak a felszerelés az igényeidet kielégítő, de ahol jól is érzed magad. Nem minden teremre igaz ez, s bizony nem egyszer hallani, hogy magától a sporttól is ez veszi el valakinek a kedvét. Puding próbája…, ahogy mondani szokták, vagyis nézz körül, mérd fel a terepet.

Első ottlétkor nem kell rögtön maratont tekerni vagy futni a teremben, nézz körül, tesztelj egy-két-három gépet, s általuk magadat. Beszélgess edzőkkel, edzőtársakkal, vagy csak némán figyeld „le" a hely hangulatát. Aztán meglátod az egyik meghozza a másikhoz a kedvet: legyen szó a gépekről, a mozgásról, az emberekről vagy a helyszínről. Tudni fogod ez e a Te „helyed"!

Azt, hogy pontosan mi a célod, nem árt tisztázni magadban, hisz' így könnyebb egy edzéstervet összeállítani. Első alkalommal ebben bizosan segítenek majd a fitneszterem munkatársai, s ha úgy érzed később is még eligazításra szorulsz: kérdezz, kérdezz, illetve személyi edzővel is konzultálhatsz.

Egy-egy edzéskor, amennyiben a magad alkotta gyakorlatsor mellett döntesz, pár alapvető szabályt be kell tartani, a praktikus tanácsokat pedig érdemes: az alábbiakban a teljesség igénye nélkül sorolunk fel néhányat ezekből.

1. Korodnak, nemednek, edzettségednek megfelelően válassz mozgásfajtákat, gépeket. (Kérd szakember segítségét, ha szükséges!)
2. Tűzz ki célt, ha szükségét érzed vezess edzésnaplót. (Azért azt jó dolog ám, leírva látni mennyit teljesített az ember.)
3. Nagyon fontos a folyadékpótlás. Edzés közben izzadsz, sok vizet vesztesz, ezért mindig legyen nálad ásványvíz, fogyaszd folyamatosan az edzőteremben töltött idő alatt. Az izzadság letörléséhez kisebb törölközőt vigyél magaddal, ezzel könnyen felitathatod, és ne feledd: edzőteremben nem gáz izzadni! Sőt!
4. Mindig 3 részből álljon egy-egy edzésed: bemelegítés, edzés, levezetés+nyújtás.
5. A bemelegítés időtartama: legalább 5-10 perc hosszú legyen. Célja a tested előkészítése az igénybevételére fiziológiai és pszichikai tekintetben, plusz, hogy megelőzzük a mozgásszervek sérülését.
6. A bemelegítést lassú, nyugodt mozdulatokkal kezdd és fokozatosan gyorsítsd a mozgást, illetve nehezítsd a feladatokat.
7. A bemelegítés javítja az ín-ideg-izom koordinációt, amely aztán elősegíti a gyakorlatok szabályos végrehajtásának lehetőségét.
8. Az elmaradt bemelegítés következménye a sokkal korábban bekövetkező fáradás is. (Ne hagyd ki!)
9. Az edzés, a testmozgás fő része: egy aktuális vagy adott feladat/feladatsor elvégzése, teljesítése: egyénileg, edzővel, csoportosan, tervszerűen, kötötten, stb. Ahogy Te döntesz! (Kitűzött célodnak, motivációdnak ebben nyilván meghatározó szerepe van/lesz.)
10. A levezető gyakorlatok: a levezetés és a nyújtás szintén igen fontos, időtartamában nem rövidebb feladatsor, mint a bemelegítés.
11. Soha ne hagyd abba hirtelen a mozgást! Ez a gyakorlatsor segíti a szívet visszaállni a kisebb igénybevételre. Épp ezért a levezető gyakorlatot lassú tempóban végezd, hogy a pulzusszám csökkenjen.
12. A levezetés végén következnek a nyújtógyakorlatok, elsősorban az erősen igénybe vett izomcsoportokra kiterjesztve. A nyújtás szerepet játszik az azonnali izomregenerálódás „beindulásában" és az izomláz enyhítésében is segít.
13. A nyújtás nem egyenlő a levezetéssel, annak csak része, viszont nem elhanyagolható része. Ugyanakkor alapszabály, hogy az esetlegesen sérült izomzatot soha nem szabad nyújtani!

Hogy ki menyit bír, azt nem lehet általánosságban meghatározni: heti két, háromszori edzéssel már bőven elégedettséget érezhetsz. (Pláne, hogy ugye nem az a cél, hogy megutáljuk a sportot, épp ellenkezőleg, ergo: csak amennyi testedzés jólesik, annyit végezz, s ne követelj magadtól többet.) A szakirodalmak egyébként az edzettség fenntartásához 3-4-szeri testmozgást ajánlanak hetente.

Egy alkalommal nem kell félóránál, 40 percnél tovább tartania a sportolásnak, kezdetben pedig 10-20 perc edzés is elegendő lehet, pláne egy edzetlen test/szervezet esetében. Aki persze konkrét célokkal és fittségéhez mért edzéstervvel érkezik, s ennél többet bír: a lehetőség adott.

Tény: edzés és edzettség összefüggése evidens, igényed a mozgásra szinte észrevétlenül növekszik majd a hetek előrehaladtával, az edzések számának növekedésével. Egyre inkább vonzóvá válik számodra új életformád, ha akarod persze, mert az akarat az kulcsfontosságú.

Végezetül: testünket, jelzéseit, válaszait sohasem szabad figyelmen kívül hagyni. Ami sok, az sok, ami elég az elég, s ami szép, feszes, izmos és egészséges lehet, azért tegyél meg mindent!

Kérdés (2.): Hány részből kell, hogy álljon egy-egy edzés?

A nyeremény felajánlója a SPEEDFIT Fitnesz és Szolárium Stúdió (Győr, Dunacenter).
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

II. II. János Pál római szobrát őrbódéhoz hasonlítják

Éles vitát váltott ki Rómában a II. János Pált ábrázoló óriási szobor, amelyet a néhai pápa… Tovább olvasom