Kisalföld logö

2018. 02. 23. péntek - Alfréd -1°C | 1°C Még több cikk.

Turandot: társulatot próbáló opera

A győri Turandot rendezője, Korcsmáros György szerelmes az opera minden hangjába, minden pillanatába.

A rendező Korcsmáros György színházi munkássága során eddig öt operát állított színpadra.
– Főiskolás koromban a világ egyik legnagyobb operapedagógusa, az operaház egykori főigazgatója és rendezője, Nádasdy Kálmán a Turandot egy olyan felvételét mutatta meg nekünk, amelyen Mario del Monaco énekelt. A tanár úr úgy játszotta le az opera első felvonását, hogy taktusról taktusra elmondta, hogy mi van mögötte. A végén szinte eksztázisba jött, de mi, növendékek is. Nekem azóta a Turandot a kedvenc operáim közé tartozik. Egészen egyszerűen szerelmes vagyok az opera minden hangjába, minden másodpercét élvezem. Mindig tartottam a Turandot rendezésétől, mert ha az ember valamit nagyon szeret, akkor fél is tőle. A Turandot társulatot próbáló opera, melyet a világban sem játszanak gyakran. A sikerhez elsőként szükséges egy nagyszerű énekkar, zenekar és a szólisták. Turandot, Kalaf, Liu és a miniszterek szerepe is az operajátszás legnehezebb énekes feladata közé tartozik. Most úgy érzem, minden tökéletes, hiszen Marius Vlad és Soskó András,  Bellai Eszter és Lázin Beatrix nemhogy alkalmas, hanem mintha rájuk írta volna Puccini. A zenekart két kiváló karmester, Medveczky Ádám és Csala Benedek vezényli. A hatalmas kórusunkat Gál Anikó tanította be. Igazi operaünnep a rajongók számára.

– Milyennek álmodta meg a győri Turandot-előadást?

– Modernizáltam az operát és talán érthető lesz, miért szeret egymásba Turandot és Kalaf. Modern környezetbe helyeztem a cselekményt. Korábban láttam egy klasszikus feldolgozást, melyet Franco Zeffirelli rendezett. Ennek az előadásnak csak az archaizáló színpadi díszletei kerültek ötmillió dollárba. Nálunk a modernizálás nem szegénységet jelent, hiszen Kentaur pazar látványvilágról gondoskodik.  Megerősítettem azokat az emberi motívumokat, érzéseket, kegyetlenségeket, amelyeket alapvetően magában hordoz ez az opera. Nádasdy Kálmán szerint Turandot ősi meséje a matriarchátus megszűnéséről szól. A Turandotban  kegyetlen vetélkedő zajlik, melyben a három kérdésre válaszolni nem tudó a halál fia, a hercegnő kérdéseire jó válaszokat adó pedig elnyeri az uralkodói trónt és a hercegnő kezét. Mindez nem más, mint ami most folyik a világban. Nevezhetjük akár Legyen ön is milliomos!-nak, akár Valóvilágnak, akár Hogyan legyen uralkodó? című játéknak. Ezért volt könnyű modernizálni ezt az operát, melynek létrehozása nagyon élvezetes volt és remélem, ezt a közönség is  értékeli és élvezi majd. De a modern keret csak segíti ezt, ami a lényeg: férfi és nő csak együtt lehet „uralkodó".

– Kentaur igazi világpolgár. Díszlet- és jelmezterveit szívesen fogadják Stockholmban, Kuala Lumpurban és a bécsi Staatsoperben. Budapesten ő tervezte a híres Operaház fantomja előadás díszleteit, Győrött a Miss Saigonban végzett látványos munkájával mutatkozott be.

– A Turandot teljesen más feladatot adott, mint a Miss Saigon. A musical eseményei nagyon sok helyszínen, különböző idősíkokban és téri szituációban nagyon gyorsan változnak a színpadon. Puccini operája annyiban más, hogy sokkal inkább tervező- és rendezőbarát darab. Még abban az időben született, amikor a díszletek mozgatása, a színek változása nagyon sok időt vett igénybe és egymásutániságuk nem volt annyira kapkodós, mint a mai musicalekben. Ez egy teljesen új helyzetet hoz létre az én munkámmal kapcsolatban. 
A rendelkezésemre álló hatalmas tér volt az, ami igazán foglalkoztatott a munkám elején. A díszlet tekintetében egy különleges előadás lesz a győri Turandot. Az opera nevének elhangzásakor a klasszikus operarajongók előtt hatalmas, színes díszletekről, klasszikus kínai jelmezekről, harangokról, levágott fejekről és a színpad közepén elhelyezett óriási gongról jelennek meg képzeletbeli képek. Mi  is egy nagyon komoly látványvilágú előadást szeretnénk színpadra állítani. Ezt olyan különleges technikai trükkökkel szeretnénk kiegészíteni, ami még nem szerepelt a győri színház színpadán.
Egy teljesen modern felfogású Turandot-előadást láthat a publikum a  premieren. A modern a mai színházi világban kétfélét jelenthet. Az egyik típus az, hogy teljesen elrugaszkodunk a valóságtól és úgynevezett dizájnelőadást hozunk létre, ami semmire nem emlékeztet a valós világból. A másik pedig az a fajta előadás, ami az utópia és a jelen közötti keskeny határmezsgyén van. A mostani bemutató ezt az irányvonalat követi. Korcsmáros György nevében is mondhatom, hogy mindkettőnket nagyban inspirált a nyolcvanas évek egyik sikerfilmje, A szárnyas fejvadász. Az elképzelésem lényege volt, hogy egy modern felfogású, modern vizuális környezetű, nagyon gazdag látványvilágú és az ázsiai ihletettséget megőrző előadás szülessen a színpadon.
Egy olyan koncepciót képviselnek a díszleteim és a jelmezeim, amelyek közelebb hozzák azokat a dolgokat, melyek napjainkban körülöttünk történnek. A közönség számára is szerettem volna a munkám által érthetőbbé tenni azt a történetet, melyet Puccini a szereplők által mondat el nekünk és az opera is érthetőbbé válik, melyet eredeti olasz nyelven énekelnek a művészek. Megfejti mindazt, amiről a történet szól. Minden bekerül az előadásba, ami a mai médiavilágból ismert. Annyit elárulhatok, hogy a díszlet kicsit hasonlít a Legyen ön is milliomos! stúdióképére és nem hiányoznak majd az öltönyös miniszterek, a villódzó tévéképernyők és a laptopok sem a látványvilágból.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Jönnek a hegylakók

A skót Lonach Felföldi Társaság vezetője egy kisfiú révén örök barátságot kötött egy győri… Tovább olvasom