Kisalföld logö

2017. 06. 27. kedd - László 19°C | 30°C Még több cikk.

Szerelem egy matuzsálem iránt

Száz éve, 1908 októberében debütált Amerikában a Ford világhírű T-Modellje. Megyénkben Ivánkovics Ottó (37), Nagycenk polgármestere őriz egy T-Modell-matuzsálemet.
– A XX. század autójának kinevezett Ford T-Modellből több mint tizenötmillió darabot gyártottak. A 2000-es évi felmérés adatai szerint közülük százezerre tehető a még mindig működő autó. Hazánkban egyesek szerint tízes nagyságrendű a fellelhető Ford T-Modellek száma. Tudomásom szerint megyénkben az enyém az egyedüli – avatott a részletekbe Ivánkovics Ottó, aki ki is állította járművét Nagycenken. – A nálam lévő modell sajnos nem működőképes, de ennek is megvan a története. Ugyanis elsőként a használhatatlan motor került hozzánk: édesapám hogyan, hogyan nem, hozzájutott egy motorblokkhoz, amelyről eleinte nem is sejtette, hogy az egy eredeti Ford T-Modell-erőforrás. Amikor kiderítettem, milyen kincs is jutott hozzánk, majd leesett az állunk. Izgalmasnak tetszett a gondolat, hogy ha van motor e legendás járműhöz, akkor legyen már egy egész Ford T-Modellem. A matuzsálemi autók iránt rajongó ismerőseimmel hazai és külföldi gyűjtőmunkába kezdtünk, s hét-nyolc év alatt a veteránbörzék jóvoltából szép lassan összeállt az autó: meglett az alváz, a három ajtó (mert az akkori időkben a vezetőoldali ajtót biztonsági okokból ki sem alakították), a kerekek, ülések és így tovább. A hazai szálak különben Csongrád megyébe vezettek: ott találtuk meg azt a műhelyt, ahol nagy segítséget kaptunk az autentikus összerakáshoz. Ilyen szempontból nem is érezhetem teljes egészében „sajátomnak" a T-Modellt, hiszen barátomnak, Csorba Jánosnak is rengeteget köszönhetek. Noha nincs teljesen kész az áhított autó, már bekerült a muzeális járműregiszterbe is az egyébiránt 1922-es T-Modell-erőforrással rendelkező kocsi. Hátravan még a ponyva beszerzése: ígéretet kaptam egy kárpitostól, hogy fénykép alapján elkészíti a kocsi fedelét. Ami a működőképességet illeti, a hűtőjét még rendbe kellene hozni. Egy megfelelő teljesítményű, hatvoltos akkumulátor beszerzése is napirenden van. A gyújtáselosztó szintén helyreállításra vár, itt akadnak kisebb-nagyobb hiányosságok. A gyertyák egyébként 1936-ból valók. A lelkes gyűjtőmunka során az Alföldön különben rábukkantam egy másik, elég lestrapált állapotban lévő Ford T-Modellre, amelyet 1,2 millió forintért kínálnak. Újjáépítése természetesen ennél nagyságrendekkel többe kerülne, s nagy a csábítás, hogy idővel ez is vagy egy, a T-Modellek után gyártott A-Modell a garázsomba kerüljön. Örülök, hogy két fiam, Ferenc és Bertalan is nagy rajongója az autóknak. A Ford T-Modellek legnagyobb értékének különben azt tartom, hogy – mint azt időközben megtudtam – a nevezetes jármű megalkotásában két magyar mérnök, Galamb József és Farkas Jenő is óriási munkát végzett. Galamb József makói származású volt, s egyik testvére az alföldi városban nyitotta meg hazánk első Ford-kereskedését a húszas évek elején. Annak idején rendeztek Ford-show-kat is, tíz-tizenöt különböző karosszériájú autóval körbeautózták hazánkat, így megfordultak Győrben és Sopronban is...

– Mindig is vonzódtam a járművekhez. Szüleim autóját, egy Polski Fiatot már gyerekfejjel szerettem volna vezetni. Édesapám persze ezt nem engedte, csak amikor már jogosítvánnyal rendelkeztem. A pikantériája a történetnek, hogy akkor már nem is volt meg a Polski – folytatta Ivánkovics Ottó. – Amikor általános iskola után a jövőmről gondolkodtunk, választhattam soproni gimnázium és egy soproni szakközépiskola között. Azon belül is telefonműszerész vagy autószerelő – így vetődött fel a kérdés. Végül telefonműszerésznek tanultam, majd később villamosmérnöki diplomát szereztem, ugyanakkor az autók-motorok iránti vonzódásom csak erősbödött. Motor, nagymotor után végre 1992-ben megvásároltam az első autómat, egy használt Toyotát, amely a mai napig megvan. Aztán a Seatok következtek, közben azért nosztalgiaautónak beszereztem egy több mint negyed évszázados Renault 4-est is. A Ford T-Modellem pedig számomra olyan, mint egy kultúrtörténeti rekvizitum, az emberiség tömeges autóra szállásának első pillanata...

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Győri orsolyiták

Győr történelmi központjának templomtornyai közül a Káptalandombon álló székesegyházé nyúlik a… Tovább olvasom