Kisalföld logö

2017. 07. 28. péntek - Szabolcs 16°C | 26°C Még több cikk.

Száguldás Zsédával

Tél ide, tél oda, Le Castellet-ben most is virágoznak a növények. A hőmérő tizenkilenc fokot mutat, az itt élők a fagyot és havat többnyire csak hírből ismerik. A jó időre szükség is van, mert a Győrött készülő nyitott sportkocsit, az Audi A3 Cabriolet-t próbálhatjuk ki. Mellette a bivalyerős járgányt is, az Audi RS6-ost, amelynek motorja ugyancsak Győrött készül.

Marseille-től egyórányi autóút Le Castellet. Festői környék, ha képeslapon látná az ember, már-már a giccsre gondolna, élőben azonban a giccs nem giccs, hanem természeti paradicsom. És zarándokhely. A Forma–1 híveinek biztosan. 1970-től versenypályáján nagy csaták zajlottak itt, olyan nevek nyertek, mint Niki Lauda, Nigel Mansell, Ayrton Senna, James Hunt. 1999-ben ugyan a verseny odébb költözött, a francia Forma–1-es pályát ma Magny-Coursnak hívják, a Le Castellet-i Paul Richard-versenypálya azonban ma sem nélkülözi a motorzajt. Tesztpályaként a világ elitje használja. Ha akarják, az eső is esik, van a Paul Ri-
chard-on ugyanis egy speciális esőztetőrendszer, ha bekapcsolják, megered az eső, persze csak a pályán, s főszerephez jutnak az esőgumik.


Egy RS6-os árán majdnem négy A3-as Cabriolet adnának. Előbbinek ötezer, utóbbinak húszezer boldog tulajdonosa lesz idén a világban.


Bécsi keringő a fürdőszobában

Nemcsak ettől marad tátva a szám, hanem a mellette levő szállodától is. A tulajt mellesleg Bernie Ecclestone-nak hívják, ő a Boss a Forma–1-ben, s vagyonkájának egy egészen picike kis töredékét ebbe a Le Castellet-i luxusszállodába fektette. Aki tesztelni jön, itt alszik, itt lakik, itt élvezi az életet. Biztos, ami biztos alapon Ecclestone a szálloda melletti repteret is felvásárolta, magángépének így reptérhasználati illetéket sem kell felszámolnia.

Autókról jöttem tudósítani Franciaországba, s nem a szállodákról, annyit azonban a (luxus)helyzet érzékeltetésére ide kell írnom, hogy szállodai szobámnak nemcsak az alvórésze, hanem a fürdőszoba és a toalett is olyan nagy volt, hogy ha egy arra sétáló francia nőnek éppen ahhoz szottyant volna kedve, hogy egy magyar újságíróval bécsi keringőt járjon, bármelyik helyiség alkalmas lett volna rá. S akkor még nem szóltam a szoba felszereléséről, az óriásképernyős plazmatévéről meg a fogmosó pohárról, amely nem üvegből volt, hanem az egyik híres porcelánmanufaktúrában készült.




Le Castellet-ben hamar világossá vált számomra, hogy ez a hétvége a tátott szájak napja lesz. Ez akkor vált véglegessé, amikor a szálloda bárjában meghallottam Zsédát énekelni. Történetesen ő is az Audi vendégeként érkezett, hogy szórakoztassa a Dél-Afrikából, Németországból és Magyarországról az autóbemutatóra érkezett nemzetközi újságíróhadat. Ott akkor nem is nagyon tudtuk eldönteni, ki lepődött meg jobban, Zséda, hogy öt magyar, köztük a Kisalföld újságírójába botlik, vagy mi, hogy Zsédával találkozunk. Az mindenesetre tény, hogy Zsédenyi Adrienn angolul előadott dalai után magyarul is repetázott. Kérésünkre műsoron kívül az öt magyar tollforgatónak, meg a győri Audi-kommunikációt Franciaországban képviselő Czechmeister Mónikának és Csémy Katának zongorakíséret nélkül előadta a Mindhalálig mellettem című szép és érzelmes számát, amit külön tapssal jutalmaztunk. Zsédával hosszasan elbeszélgettünk, egy interjúféle is készült, ha azonban ezt idemásolnám, mi lesz az autókkal, mégiscsak azért jöttem, hogy autókat teszteljek.

Győri motor a kocsi szíve

A Paul Richard-on – a név nem autóversenyzőt takar, hanem a pálya építési befektetőjét hívták így – megint tátva maradt a szám, amikor megláttam az új Audi RS6 Avantot. Nemcsak a szépségétől, hanem az árától is ájuldoztam. Áprilistól árulják Németországban és a világban, 106.900 euróba kerül, közel a harmincmillióhoz, már ha forintban gondolkodunk. A motor hengerűrtartalma 4991 köbcenti, s kimondhatatlanul sok lóerőt takar, szám szerint 580-at. A feladat az volt, hogy kipróbáljam, milyen érzés a 75 lóerős Opel Astrám után az 580 lóerős RS6-ost vezetni.




Az egykori Forma–1-es pályán az első kört német kísérettel tettem meg, udvariasan felhívták a figyelmemet arra, hogy az autó nagyon erős, az életünkből pedig csak egy van. Az első, ha törik, pótolható, az utóbbi nem. A második körben már egyedül autózhattam, s hamar beismertem magamnak, hogy találkozásunk szerelem lett első látásra. Ereje, gyorsasága és dinamikája megfogott, vezetési élménye pedig folyamatos kényeztetést jelentett. A százas sebesség eléréséhez 4,6 másodpercre volt szükség, s erőlködés nélkül pillanatok alatt a kétszázat is vette. 220-nál csak azért nem tudtam gyorsabban menni, mivel amatőr sofőr vagyok. A kanyarokban – az egyik hajtű volt – kénytelen voltam fékezni, s két egyenes szakasz volt, ahol padlóig nyomhattam a gázt. Menet közben persze kizárólag a sebesség élménye tartott lázban, így csak a sokadik kör megtétele után, kiszálláskor tudatosult bennem, hogy ez a bivalyerős motor a győri Audi Hungaria Motor Kft. szakembereit dicséri, s nemcsak a motor készül Győr-Moson-Sopron székhelyén, hanem az RS 6-os karosszéria elemei is, azok pedig a szerszámgyárban.  A varázslatos motor egyébként tízhengeres, két turbófeltöltője van, ami némileg magyarázza az iszonyatos erőt, s a 285-ös végsebességet. Az pedig, hogy kétszázról is pillanatok alatt megszelídül a kanyarokban, biztonsági fékrendszerének köszönhető, amelyet kerámiából  konstruáltak.

9 másodperc tető nélkül

Délutáni száguldozásomnak némileg határt szabott, hogy az
Audi A3 Cabriolet-t nem a versenypályán, hanem a környék mesebeli szerpentinjein próbálhattam ki, folyamatosan kitéve a francia rendőrök traffipaxos fenyegetettségének. Az autó teteje gombnyomásra nyílik és csukódik, mindössze kilenc másodperc kell hozzá, s harmincas tempónál menet közben is kivitelezhető a művelet, gyorsabb hajtásnál nem, biztonsági okokból. Néhány kilométer megtétele után már tisztán érzékeltem a szabadság fílingjét, amit a Cabriolet nyújt. Könnyed légiességével, sportosan elegáns vezethetőségével már-már szégyellni kezdtem magam, hogy mindig az az autó lesz a szívem csücske, amiben éppen ülök. Most éppen a Cabriolet. Kipróbálhattam az 1,8 benzines motorral szerelt verziót éppúgy, mint a 2.0 dízelt, előbbi 160 lóerőt, utóbbi 140 lóerőt takar, s mindkettő olyan könnyedén szelte a környék hegyi útjait, hogy igazából különbséget sem nagyon tudtam tenni.



Egyenes szakaszokon pedig nagy önuralom kellett ahhoz, hogy az ember tartsa az előírt sebességet, mert könnyedén ugrott a  motor.  Ez persze cseppet sem meglepő, a 2.0 TFSI motorral szerelt Cabriolet végsebessége több mint 200 km/h, ami Franciaországban is egyenlő a jogosítvány bevonásával. Erre azonban szerencsére nem került sor, részben a francia autósoknak hála, akik nemzetközi jellel, fénykürttel jeleztek, ha a közelben olyan autó ólálkodott, amelynek látványa ösztönös fékezésre kényszerít minden, pénztárcájára valamit is adó embert.

Zséda Adrienn

Fellépése után Zsédenyi Adrienn annak ellenére készségesen társalgott a magyar újságírókkal, hogy négy hónapos gyermeke a szállodai szobában aludt.

– A hálószoba ajtaját nem szeretném kinyitni – jelezte udvariasan azt, hogy bulvárkérdésekre nem reagál. A bulvárt amúgy sem szereti, rossz tapasztalata ugyan nem sokszor volt, de volt, s úgy véli, az előadótól is függ, hogy mi jelenik meg róla.

Előadott dala kapcsán – Mindhalálig mellettem – , hogy hisz-e a sírig tartó szerelemben, azt válaszolta, igen, csak olyan dalt tud előadni, aminek tartalmával egyetért. Zséda kitérő választ adott arra a felvetésre, hogy a magyar gázsikhoz képest mekkora fellépti díjat kap azért, hogy autóbemutatón énekel. Azt viszont elárulta, különösen örül annak, hogy Franciaországban tartják a rendezvényt, mivel fél éve elkezdett behatóan ismerkedni a franci nyelvvel. Az újabb kérdésre: mit szól a szakma, hogy autógyár meghívását is elfogadja, azt felelte, különösebben nem érdekli a reakció, megtiszteltetésnek tartja, hogy őt választották. Annak felvetését pedig korainak értékelte, hogy az Audi immár másodszori meghívása megnyithatja-e az utat számára a német nyelvterületen.

Zséda örül annak, hogy jól indult az éve, Franciaország előtt Davosban járt, a világgazdasági fórum közönségének ugyancsak előadta dalait.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A bajszos mesélő és egy előlopakodó műfaj

„A figyelmet fenntartani nem kicsiség" – állítja az ország mesélőjeként,… Tovább olvasom