Kisalföld logö

2017. 11. 24. péntek - Emma 3°C | 8°C Még több cikk.

Rákóczi Ferenc csatakémlelő köve Győrújbaráton

Győrújbarát a Kisalföld és a Sokoró találkozásánál fekszik, csaknem ötezres község. A Gyirmóttal kezdődő és a csanaki dombvonulat keleti oldalán Écsig húzódó településfüzér tagja.
Győrhöz ezer szállal kötődik, távolsága tőle mindössze nyolc kilométer. Forgalmi helyzete kiváló, a megyeszékhellyel sűrű autóbuszjárat köti össze. Soprontól száz kilométerre van.

Történelem

Az ásatások tanúsága szerint ősidők óta lakott e környék. Az 1200-as években a győri káptalan birtokaként említik írásban először a települést, Barath alakban. Külön fejlődött a dombvonulat tövében a falu és külön fenn a szőlőtermesztő hegy. Kisbarát és Nagybarát – mindkettő magába foglalva a hegyi területeket – 1969-ben egyesült Győrújbarát néven.
Túra

A községháza új épületétől indulunk, előtte a Győrből érkező autóbuszok megállója és parkoló van. A hegy felé vesszük az irányt, a Nagy-Horgason (Liszt F. u.) kapaszkodunk fel egészen a tetőig. Aszfaltút, mellette járda vezet. Jobb kéz felől látunk néhány löszbe vájt régi pincét. Egyre magasabbra nyúlnak kétoldalt a bevágódás üledékes falai, bár jórészt eltakarja a növényzet. Az utóbbi években a Horgas végig beépült. A hegyen a gyermektábor felé vezető út torkolatát elhagyva úgy száz métert ereszkedünk egészen a buszfordulónál lévő régi kútig. Jobbra fordulunk le a Rákóczi utcába. A sokorói piros sáv turistajelzés vonala ez. Az utca vége felé szintén jobbra térünk egy földútra a piros háromszög jelzésen. Innen már szántóföldek között előbb egyenesen, majd balra tartunk. Rövidesen megérkezünk a Rákóczi-kőhöz.

Utána a falu irányába haladunk tovább a földúton. Egy szakaszáról gyönyörű panoráma tárul elénk a megyeszékhelyre. Látjuk a déli lakótelepeket, a városháza tornyát, a színházat. Enyhe ívben kanyarodunk be a Kis-Horgasba. Jellegzetes löszmélyút, amely fölé bodzák és akácok lombja borul. Az oldalban sok az áthatolhatatlan ördögcérna, tömeges a vérehulló fecskefű. Most keresztezzük a Nagy-Horgas aszfaltútját (a túra elején jártunk erre) és az Erzsébet utca házai között megyünk egészen a 25-ös számig, a falu tájházáig.

Visszafelé indulunk egészen az Erzsébet utca felső oldalán lévő régi temető helyén kialakított parkig. Itt ráfordulunk az emelkedő Felső-Erzsébet utcára, majd egy jobbról elénk nyúló régi háznál felfelé kanyarodunk. Innen erősen emelkedik az út a Kilátó tetejéig.

Kilátó

Stratégiai pont volt az 1809-es kismegyeri csata idején. Francia-kőnek is nevezik e helyet, mert a hagyomány szerint Napóleon tábornokai innen irányították az eseményeket. A kilátótorony nem a legmagasabb pontra került és a fák is felnőttek, így a panoráma leginkább Pannonhalma irányába élvezhető. A csúcsról jó időben látni a Somlót és nagyon ritkán a kb. 140 kilométer távolságra lévő Schneeberget is.

Itt ismét összetalálkozunk a sokorói piros sáv jelzéssel és a Lila-hegy irányába haladunk. A pléhkrisztusos keresztnél a folyamatosan lejtő Fenyves utcán folytatjuk utunkat. Ha erőnk engedi, még kitérőt tehetünk a híres gyurgyalagtelephez. Lassan leérünk az aszfaltos Arany János utcára és túránkat a gyermektábor előtti buszfordulónál fejezzük be. Innen autóbusszal visszatérhetünk a községháza előtti parkolóhoz vagy Győrbe.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Elege lett a lerománozásból

Klára, a sikerlistás Magyar pszicho című könyv főszereplője büszke és önérzetes, tele tenni… Tovább olvasom