Kisalföld logö

2017. 12. 16. szombat - Etelka, Aletta 2°C | 6°C Még több cikk.

Orient: az illúzió luxusvonata

Már 125 évvel ezelőtti indulásakor sem számított hétköznapi vonatnak. Ma viszont egy kisebb vagyon végigutazni vele Párizstól Isztambulig. Az Orient expresszre mi is felkapaszkodtunk, s Hegyeshalomtól Budapest, Nyugatiig kivettük a részünket a luxusvonat nyújtotta illúzióból. Minden jegy egy évvel korábban elkel, a jövő évi szerelvény is már most majdnem teljesen foglalt – 2009-re még tíz szabad hely maradt. Az Orient mindig a vasúti utazás netovábbja volt, egy igazi, sínen gördülő szálloda. A Párizs–Isztambul út 6500 eurós, 1 millió 600 ezer forintos jegyárában a szállodai ellátás, a napi háromszori étkezés és a városnézések foglaltatnak benne.
Tizenöt kocsi luxus

Tíz percet késik. Amit nem akarok elhinni, mert Ausztriából jön, ahol ez elképzelhetetlen. De egyre többen mondják, nem érkezik pontosan, ezért belenyugszom. Nem kellett volna: tizenhárom óra tíz perckor a nyári foci EB tiszteletére átfestett, Portugália dicsőségét hirdető osztrák reklámmozdony segítségével pontosan begördült Hegyeshalom harmadik vágányára az Orient expressz. Pontosabban csak megpróbált, de mint kiderült, a leghosszabb peron is kicsinek bizonyult a majdnem 400 méteres szerelvénynek – az utolsó három vagon lelógott, így az utasok ott bajosan tudtak volna leszállni; persze eszük ágában sem volt. Tizenöt kocsinyi luxus, elegancia, ha úgy tetszik, felsőbbrendűség. Hiszen erre a vonatra manapság nem szállhat fel akárki.

Mi, sztorira vadászó sajtóhiénák sem. A sajtóút szervezői már az odaúton hangsúlyozták: az utasokat nem kérdezhetjük semmiről, örüljünk, ha egyáltalán körbevezetnek minket a szerelvényen. Aztán könnyebb volt, mint gondoltam.


Interjú a murvában

Csak végig kellett sétálni a peronon. Az utolsó kocsik egyikében egy középkorú férfi, a 48 éves londoni építészmérnök, Michael Hunka lógott az ablakban. Barátai lepték meg az úttal. Mivel ott esélyem sem volt felszállni a szerelvényre, a murvában állva kérdezgettem.

– Már kisgyerekként rajongtam a vonatokért. Ezt tudják a kollégáim is, akik születésnapomra leptek meg ezzel az úttal. Egy Eurostarral (brit nagysebességű motorvonat – a szerk.) átjöttem a Csatorna-alagúton Párizsba, ahol néhány napot lebzseltem, majd elindultunk az Orienttel. Igazából valami olyasmiben reménykedtem, mint amit a filmeken láthatunk, vagy Agatha Christie híres regényében olvashatunk a vonatról. S azt kell mondjam, azt is kapom: luxust, odafigyelést, remek ételeket. A szmoking egy kicsit zavar, de tudtam, mit vállalok.


Több mint vonat: utazó szálloda

A visszaúton Győr után jött át hozzánk a vonat igazgatója, a belga állampolgárságú, 51 éves Bruno Janssens. – Idén száz utassal indult el az Orient, hogy újra meghódítsa Kelet-Európát – mondta Janssens, aki 2000 óta felel a szerelvényért, annak zavartalan, biztonságos – szép, vasutas-kifejezéssel élve – leközlekedéséért. Kiderült, a vendégek mindig csak egy éjszakát töltenek a vonaton, a következő éjszakát pedig szállodában. A kabinokban ugyanis nincsen zuhanyzó.


Tilos a farmer

A vonaton a francia konyha gyöngyszemeit eszik az utasok (étlapot sajnos nem kaptunk), 1982 óta ugyanaz az Orient főszakácsa. Hét különböző menüt, négy ebédet és három vacsorát szolgálnak fel. A férfiaknak esténként a vacsorát szmokingban, a hölgyeknek mindig más estélyiben kell elfogyasztaniuk. Napközben sem jellemző a topisság: rövidnadrágban, farmerban tilos megjelenni.

Az utasok többnyire a fülkéjükben üldögélnek, olvasnak vagy szemlélik, fényképezik a tájat. A Pullmann-kocsiban is mindig zajlik az élet, de általában csak estefelé élénkül meg igazán a bár.

A fülkék kétágyasak, a fekhelyek egymás fölött vannak. Ezenkívül egy ruhásszekrény és egy mosdókagyló jelenti a kupé berendezési tárgyait. Vannak nagy fülkék is, ezeket két kicsi összenyitásával kis túlzással pillanatok alatt kialakítja a vonatszemélyzet.

Az expresszen a közös helyiségekben tilos a dohányzás, egyedül a fülkékben lehet rágyújtani, és a mobiltelefonokat is csak a privát szeparékban használhatják. Ott is nagyon nehezen, lehúzott ablaknál lehet csak telefonálni, a kocsik ugyanis leárnyékolják a rádiójeleket.


Utaslista

Jellemzően párok váltanak jegyet, s meglepően sok magyar utazik a vonaton: 15–20 magyar vendég mindig van az Orienten, de a többség amerikai, angol és japán turista – a mostani úton voltak skótok, brazilok és spanyolok is. Az utasok átlagéletkora 50 év, többen vannak az idősebbek, mint a fiatalok. Megtudtuk: az angoloknál nagy divat nyugdíjazáskor végigutazni az Orienttel Isztambulig.

Bárhol, ahol megáll, fel lehet szállni az expresszre, de akkor is ki kell fizetni a teljes utat. Akár Budapesten, a Nyugati pályaudvaron is. Ahová érkezésünkkor az utasok legnagyobb megdöbbenésére a Pénzügyőr fúvószenekar indulóit „hallgatva" futott be a vonat. A megfáradt, elcsigázott kirándulókat a pályaudvar királyi várójába „terelték", onnan vitték őket tovább a fővárosba. Csak másnap, kora este indultak tovább az illúziók luxusvonatával, amelyre érdekes módon retúrjegyet a 125 év alatt még senki nem váltott, s nemcsak azért, mert a visszaútnak már nem Párizsban, hanem Velencében van a végállomása: ezek az utak valamiért egyirányúak. Isztambul Serkeci pályaudvarán véget is érnek.

Garai Szakács László

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Az előítélettől a holokausztig

Chilei diákok kezdeményezésére született vándorkiállítás érkezett a megyébe „Történelem a… Tovább olvasom