Kisalföld logö

2017. 02. 26. vasárnap - Edina -1°C | 9°C Még több cikk.

Nevetve sírni, sírva nevetni

A Győri Balett társulata október 27-én mutatja be legújabb darabját Keep Smiling! – Hódolat Chaplinnek címmel.
Chaplin – soha ekkora világsztárt nem köszönthetett még a győri publikum a színpadon, mint a balett idei bemutatóján. A mozi állócsillaga, az esendő kisember teszi tiszteletét Győrben a két világhírű koreográfus – Ben Van Cauwenbergh és Dimitrij Simkin – látványos munkája nyomán. Chaplin nagy filmjeiből – A kölyökből, A nagyváros fényeiből és A diktátorból – kelnek életre jelenetek a színpadon.

Chaplin megtanította a közönségének, hogyan lehet sírva nevetni, nevetve sírni. Most a győri közönség is megtapasztalhatja ezt a keserédes érzést.

Az alkotók a németországi Wiesbadenben korábban hatalmas sikerrel mutatták be ezt a balettet.

Szívesen osztották meg gondolataikat az alkotás öröméről, a közönséghez való viszonyukról, a modern balett útkereséséről, a mosoly erejéről és Chaplin emberi nagyságáról.

– A Keep Smiling! című balettet a németországi Wiesbadenben mutatták be először. Milyen inspiráció alapján született meg a mű?

Ben Van Cauwenbergh: – Wiesbadenben igazgatóként és koreográfusként is dolgozom, és így azt az elvet vallom, hogy mindent a közönségnek kell adnunk, amit csak lehet. A magas klasszikusbalett-daraboktól a modern művekig. Amikor a Chaplin-darab ötlete megszületett, úgy gondoltuk, hogy nem az élettörténetét szeretnénk megvalósítani, hanem részleteket akartunk bemutatni egész lényéből, a chaplini figurából. Régi vágyam volt, hogy a közönséget sokszor megnevettessük, de nem úgy, hogy Chaplinből csak a „bohócot" láttatjuk, hanem varázslatos személyiségének minél több értékét bemutassuk. Chaplin üzenetét is szerettük volna tolmácsolni, amelyet gazdag életművével közvetített az embereknek.

– Wiesbadenben Ben Van Cauwenbergh koreográfiáit táncolhatta, és számos közös munkával értek el sikereket, köztük a Keep Smiling! balettel. Milyen idők voltak azok, amikor vezető táncosként dolgozott?

Dimitrij Simkin: – Sok kellemes emlékem van a szólótáncosi pályámról, de a Chaplin-balettet ki kell emelnem az emlékezetes munkáim között, mert ez volt az első olyan igazi produkció, ahol együtt alkothattam Bennel. Minden apró momentumot megbeszéltünk és megosztottuk a feladatokat. A színpadképet, a videolátványt és a művészi koncepció egy részét én készítettem. A legnagyobb élményt, boldogságot mégis Chaplin szerepének eltáncolása jelentette számomra a produkcióban. Ben a koreográfia nagy részét és a jelmezt alkotta meg. A Keep Smiling! balettre mindketten úgy tekintünk, mint a közös gyermekünkre.

– Mit gondol, miben rejlik Chaplin személyiségének lényege? Hiszen halála után harminc évvel is elég csak a nevét kiejteni és az emberek arca mosolyra derül. Milyen szerepet játszik ez a darab sikerében?

Ben Van Cauwenbergh:
– Chaplinre a legtöbb ember valóban mint egy megmosolyogtató, vidám figurára gondol, de nem szabad csak így szemlélni. Hangsúlyozom, nem volt célom, hogy az életét dolgozzuk fel, hanem gazdag életpályájának markáns jellemzőit szerettem volna a közönség elé tárni. Ennek az elképzelésnek a bemutatására kiválóan alkalmasak voltak híres filmjei, melyek részleteit a balett közönsége is láthatja. Mindezeken túl varázslatos lényének jellemvonásai kapnak nagy hangsúlyt a műben. Chaplin jól ismerte az emberek gondolatait, érzéseit. Kiválóan hatott az érzelmeikre filmjeivel. Nagysága talán abban rejlik, hogy személyiségével, alakításaival megtanította az embereknek, hogyan lehet sírva nevetni, nevetve sírni. Bemutatta az ember esendőségét. Igazgatóként és koreográfusként az a célom, hogy az emberek, akik megnézik az előadást, hazamenve elgondolkodjanak a látottakon, a darab üzenetén. Remélem, mindenki megfogalmazza saját magának a legfontosabb gondolatokat, amelyeket a Keep Smiling! gerjesztett benne. A legnagyobb vágyam az, hogy ezek után úgy érezze a közönség, újra látnia kell a művet.

Az emberek Németországban és Magyarországon is egyformák. Ugyanazok a gondolatok foglalkoztatják őket. A németországi ünneplés után úgy gondolom, a mű itt is meghozza a sikert.

– Táncosként ünnepelt sztár volt szerte Európában, most pedig a Chaplin-balett társkoreográfusaként, díszlettervezőjeként és videotechnikájának megálmodójaként is megismerheti a közönség. Ez utóbbiak milyen feladatot jelentettek önnek?

Dimitrij Simkin: – Régi vágyam volt, hogy ezen a területen is kipróbáljam magam. A megszokott színpadképek a megszokott klasszikus darabokhoz illenek. A modern darabok témáihoz, látványához szorosan kell alkalmazkodni a színpadtechnikának. Mindent fel kell használni, amit csak a technikai lehetőségek adnak. A videotechnika ennek az egyik fontos tényezője. Ez a jövő.

A győri színpadkép csak apróságokban tér el a wiesbadenitől, mint például magyar szöveggel lesznek feliratozva a filmbejátszások, alkalmazkodva a magyar közönséghez.

– Izgalmas gondolatokat ébreszt a darab címe is. Keep Smiling! Mindig mosolyogj! Néha ez nagyon nehéz lehet a mai világunkban...

Ben Van Cauwenbergh: – Németországi pályafutásom során arra az elhatározásra jutottam, hogy kell valami mulattatót is alkotni. A cím igazsága mindennapjainkban jelentős mértékben jelen van. Ha egy rossz előadás jön létre, ha valaki rosszat ír, vagy egyszerűen leejtünk valamit, azonnal azt mondjuk: semmi baj! Ne aggódj! Csak mosolyogj! A cím sok lehetőséget ad a darabnak, sok kaput nyit meg a groteszk és abszurd helyzetek előtt. Erre a legjobb példa a négy angyal szerepe a műben, akik nagyon mulatságosak. Ha egyszerűen Chaplin lenne a cím, kötötté tenné a produkciót. A mosolygás képessége ott van mindenkinek a tudatában és életében.

Dimitrij Simkin: – A „Mindig mosolyogj!" elve a balett nem minden részében érvényesül. A legkevésbé a darab végén várná a közönség, hogy melankolikussá válik a mű hangulata. Ezért több kritika ért minket. Sokat töprengtünk ezeken a véleményeken és arra jutottunk, hogy nem változtatjuk meg a darab végkicsengését. Keep Smiling! Mindig mosolyogj! Ennek csak akkor van értelme, ha valamilyen negatív, szomorkás helyzetet élünk meg. Csak ezután fogalmazódhat meg ez a mondat a nézőben.

– Mi a véleménye a Győri Balett művészeiről? Hogy élte meg a velük töltött időt?

Ben Van Cauwenbergh: – Nagyon szeretek különböző társulatokkal és táncosokkal együtt dolgozni, megismerkedni más kultúrákkal. Egy héttel a bemutató előtt is úgy érzem, kellemes emlékeim lesznek a Győri Balettel töltött napokról és az együtt munkálkodásról. Egy értő csapattal dolgoztam. Nagyon jó volt a párbeszéd közöttünk, beleértve a technikusokat és a társulat vezetőségét is. Célom ugyanaz, mint Kiss János igazgató úrnak: kiszolgálni a közönséget. Örömet az jelentene a számomra, hogy a közönség szeresse a darabot és minél több telt házas előadáson mutatnák be.

– Milyen világgal találkozhat a közönség a színpadon?

Dimitrij Simkin: – A Keep Smiling! sokkal több, mint egy szórakoztató est, mert a legkülönfélébb zenék – Vivaldi, Wagner, John Barry, Debussy, Delibes, Louis Armstrong, Bobby McFerrin és maga Chaplin – szerzeményei csendülnek fel benne. Ugyanilyen széles skálán mozog a darabban a tánc is a klasszikustól a modernig. A szórakoztatás mellett minden művészeti tekintetben nagy változatosságot mutat.
Ben Van Cauwenbergh: – Ez egy szórakoztató est lesz. Ajánlom azoknak az embereknek is, akik nem értői a balettművészetnek, de élvezni szeretnék ennek a darabnak minden pillanatát. Nem fognak csalódni.

Pozsgai János
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Október 21-én kihirdetjük a megye hét csodáját!

A megye hét csodáját kereső játékunk zárása előtt két nappal a zsűri mind a négy tagjának véleményét… Tovább olvasom