Kisalföld logö

2017. 06. 26. hétfő - János, Pál 19°C | 30°C Még több cikk.

Négy keréken a nappal

Hazánkban a napelemesautó-fejlesztés világszínvonalon folyik. A győri Széchenyi-egyetem közúti és vasúti járművek tanszékének oktatóiból és hallgatóiból álló lelkes csapat, a SZEnergy Team a harmadik európai Shell Eco-marathonra készül.

Kétszer már nyertek, így az idei célkitűzés nem kérdés.

Amit a Széchenyi-egyetem megadhat a csapatnak, azt biztosítja, de – bátran állítható – a napelemes járművek fejlesztői így is csodákat hajtottak végre. A jóval gazdagabb nyugat-európai intézmények előtt végezve már 2008-tól bizonyítják a győri egyetem oktatói és hallgatói gárdájának kiválóságát. A stabil tudományos alapok és a kreativitás a tudatos csapatmunkával kiegészülve eddig két első helyezést hozott – de az elismerés csak egy része a történetnek. Szintén fontos, hogy a részt vevő diákok a gyakorlatban fejleszthetik képességeiket, ideértve a műszaki alkotás során szükséges tervezési, kivitelezési és tárgyalási technikákat. A közúti és vasúti járművek tanszékén dr. Varga Zoltán docens csapatvezetővel, Szauter Ferenc tanszéki mérnök, technikai vezetővel és Pup Dániel járműgépész szakirányú hallgatóval beszélgettünk.

Hupercar–SZEsocar–SZEvolution

V. Z. (dr. Varga Zoltán): – Nagyon régóta foglalkozunk alternatív közlekedési rendszer elemeinek megalkotásával, a szél- és napenergia felhasználásával közúti járművek meghajtására. Hallgatói projektként az emberi erővel támogatott villamos jármű, a Hupercar (Human Power Electric Car) készült el, ami egy napelemes töltésű, kétszemélyes autó. Ezután kezdtünk az Eco-marathonra napelemes járművet fejleszteni. Ez lett a 2008-as SZEsocar, amivel Nogaróban azonnal meg is szereztük a győzelmet. A maximális sebessége 30–40 km/h közötti, mehetne gyorsabban is, de kimondottan erre a versenyre fejlesztettük ilyenné. Egy órán keresztül kellett vele körözni. A versenyen az a jármű nyer, amelyik a távolságot a legkevesebb energiával teszi meg. Egyliternyi benzinre átszámítva az eredményünk 2228 kilométer volt. A jármű napenergiával működik, egy kis akkumulátor van csak benne, tehát éjszakai vagy felhős üzemmódra alkalmatlan.

SZEnergy Team – Csapatmunkával fejlesztik a 2010-es napelemes versenyautót.
SZEnergy Team – Csapatmunkával fejlesztik a 2010-es napelemes versenyautót.

Sz. F. (Szauter Ferenc): – A következő fejlesztésünkben a karosszéria jelentett minőségi ugrást. A 2008-as autó alumíniumkarosszériával készült, csövekből és préselt lemezekből, hegesztéssel összeszerelve. Egy év múlva újabb lépést tettünk előre, az elvárás szerint szép autót kellett készítenünk. Ebben a karbon-kompozit karosszéria volt segítségünkre, ami jóval több teret adott a formatervezésnek. Itt is határt szabott, hogy az egész autót befedtük napelemekkel, de új technológiával, amit egy budapesti céggel alkalmaztunk a járművön. A lényege, hogy a napelemeket hajlítható panelekbe laminálták, így oldalról szép formákat láthatunk. Az új fejlesztéssel ismét elsők lettünk, de sajnos díjat nem kaptunk, mivel nem sütött annyit a nap, hogy kizárólag napenergiával menjünk végig. Pluszenergiát használtunk fel, de mások még többet, így az első helyezést elértük – csak díj nélkül.

– A két győzelem után csak felfigyelt a világ...

V. Z.: – A világban hihetetlen iramban zajlanak a fejlesztések, más összegekkel, mint amire a mi szerény tanszéki keretünk az oktatói munkánkkal, a hallgatók lelkesedésével képes. Ha megnézzük például a Sharp számait, csak napelemfejlesztésre 9,5 milliárd dollárt fordítottak. A mi autónk nagyjából azt mutatja, hol tart most Magyarországon a munka, az eredmények alapján mi vagyunk itthon a legjobbak. Rajtunk kívül egy budapesti műszaki főiskola indult 2008-ban, ők a 74. helyen végeztek etanolos belső égésű motorral.

dr. Varga Zoltán
dr. Varga Zoltán

– Hogyan tudják a hallgatók hasznosítani a megszerzett tudást?

V. Z.: – Nagyon jól. Önmagában előnyt jelent, ha a szakmai életrajzba bekerül a részvétel a csapatban. Azt figyeltem meg, hogy a mérnökhallgatók, akik tagjaink voltak, elhelyezkedésük után kiemelt szakmai feladatokat kaptak.

P. D. (Pup Dániel): – Általános probléma a műszaki oktatásban, hogy a hallgatók meg sem tudnak szólalni egy céges állásinterjún, tárgyaláson. Szerintem nagyszerű, hogy itt erre is lehetőséget kapunk: tárgyalhatunk cégekkel és velük fejleszthetünk. Például ha le akarunk gyártani egy alkatrészt, felvesszük a kapcsolatot az alkalmas céggel, kimegyünk, rajzokat viszünk, pár szóban elmondjuk, mit szeretnénk. Mindenkinek tetszik a napelemesautó-projekt, szívesen vesznek részt benne. Ha mást nem, legalább jelentős kedvezményt adnak az árból.


– Nyilván a műszaki részleteket is tisztázni kell, ez komoly szakmai gyakorlat egyben.

Sz. F.: – Nagyon fontos, hogy csapatban dolgozunk, a nevünk is ezért SZEnergy Team. A résztvevők már az egyetemen belül megtapasztalják, hogyan lehet a többiekkel közösen dolgozni. Ez előnyös tapasztalat, mivel a multicégeknél a felvételi eljárások során gyakran kell ismeretlen csapatban problémát megoldani. Az egyetemen a laborok, műszerek használatán kívül a kollégiumban kaptunk egy társalgót, amit egyetemi finanszírozásból bebútoroztunk, a tanszék számítógépeit fölvittük, ott tudnak a srácok dolgozni, tervezni. Itt zajlanak a csapatmegbeszélések, műszaki egyeztetések is.


A teljesítmény a végtelen felé tart


– Az idei versenyre május 6-tól kerül sor. A szokásos rohanás, éjszakázás itt is megvan az utolsó pillanatig?

Sz. F.: – Alapszabály, hogy az idő véges, az utolsó napokban ˝a teljesítmény a végtelen felé tart˝. Megfelelő ütemezéssel próbáljuk tartani, hogy a tesztelésekre is maradjon idő, az egyetem környékén felbukkan majd az autó. A villamos fejlesztés fázisaiban nagy segítséget nyújt Willisits Vilmos hallgató-csapattag, aki a gyakorlatból gyűjtött (Intermotor Kft.) tapasztalatokat, míg dr. Szénássy István kollégám szakértelmével összegyúrja és tökéletesíti a rendszert. A hajtási veszteség csökkentése nagyon fontos volt, a motorunk és az alkalmazott hajtásláncrendszer 98 százalékos hatásfokkal üzemel, ami nagyon szép eredmény. A jövő kihívásaira ez az egyik válasz, a másik a járművek átlagtömegének csökkentése. Ma ez közel másfél tonna, a prémium kategóriáé még több, így a hajtásba táplált energia nagy részét hétköznapi autóinkban egyszerűen elfékezzük. Ezért könnyebb járműveket kell kifejleszteni a jövőben.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kiemelt szerep a hazai lófajtáknak a Nemzeti Vágtán

Nem titkoltan a hagyományőrzés az egyik célja a júniusban megrendezendő Nemzeti Vágtának – s… Tovább olvasom