Kisalföld logö

2017. 12. 13. szerda - Luca, Otília 0°C | 9°C Még több cikk.

Miért nehéz az iskolatáska?

Az új tanévben több mint ötvenezer elsős kezdi meg iskolai tanulmányait. Az élet egyik alapvető sorsfordulójához érkeztek. Az iskola teremti meg először azt a közösséget, ahol megmérettethetjük magunkat. Itt kezdődik az önismeret, itt bontakoznak ki a készségek, képességek, itt eszmélünk rá, hogy „nem körülöttünk forog a világ".
Fél év alatt írnak, olvasnak

Csakhogy éppen ebben az időszakban zajlanak le a gyermeki  szervezetben és pszichikumban a fejlődéssel járó nagy  változások  is. Ez az úgynevezett második alakváltozás korszaka. Ekkor válik  harmonikusabbá a test, a fej, a törzs és a végtagok aránya: eltűnnek a  zsírpárnák, a pocak, szélesebb lesz a váll. Ugyanakkor a  csontozatban még sok a porcos szövet, még nem fejeződött be az  ujjpercek csontosodása sem, ami az írás tanulása szempontjából  jelentős. Ez sokszor objektív akadálya lehet az írástanulásnak! Az  izmok is gyengék még, fejletlen a szív- és érrendszer is, ezért a  nehéz fizikai megterhelést kerülni kell. Az agyban azonban már  differenciálódnak a homloklebeny idegsejtjei, és az agykéreg  magasabb szintű analitikus és szintetikus működése révén  felgyorsulhat a tanulás, a nevelés, a lelki fejlődés folyamata. Az  elsős gyermekek többsége mintegy fél év alatt megtanul írni,  olvasni.

Sikertelenség forrása

Ez a korosztály  fogékony a művelődésre, aminek az is a  magyarázata, hogy a pedagógia és a pszichológia erről a  korosztályról rendelkezik a legtöbb tudományos alappal. Ezért a  gyakorló pedagógusok is ehhez a korosztályhoz értenek a legjobban.  Felmerül az elsősöknél az iskolaérettség nagy kérdése, mert  különféle testi-lelki okok miatt nem minden hatéves gyermek éri el  ezt a szintet. Ha ezt nem ismerik fel, az később a sikertelenség  forrása lehet. Mindez a pedagógusokra, a szülőkre, a családra nagy  felelősséget ró.

Megtanulni tanulni

Iskolai felszerelések

Ebben ne érvényesüljön presztízsszempont,  „státusszimbólum". Előfordul, hogy a kirívóan drága holmi, a drága,  márkás táska, cipő felkelti a többi gyermekben az irigységet, ellenszenvet, az utánzás, a majmolás vágyát. Lelki konfliktus forrása  lehet az is, hogy a kisdiákot gyalog vagy a tömegközlekedéssel  kísérik az iskolába, míg társuk az apuka márkás luxusautóján  érkezik. A vagyoni különbségek fitogtatása már a kisiskolásoknál  ellenérzést keltő, kára nemegyszer magát a gyermeket érinti.

Dr. Takács Ilona
Az elsős számára nagy próbatétel a tanulás. A gyermek csak azt  érzi, hogy nehéz, de még nem érti meg a tanulás hasznát, célját,  ugyanis számára csupán a jelen van, a jövőt még nem tudja  elgondolni. Az későbbi szakasz, amikor már felismeri cselekvéseinek  jövőbeli következményeit. A 6–7 éves gyermek még nem eléggé fejlett  és önálló, ezért nem lehet egyedül rábízni az otthoni tanulást. Az  iskolakezdéskor nagy türelemmel kell hozzászoktatni a tanuláshoz.  Érvényes elv: a tanulást is meg kell tanítani! Tudvalévő, hogy  gyakorlás nélkül nincs tanulás, ám ebben a korban a gyermek nem  tudja, mi a gyakorlás szerepe. Ezért is szükséges a szülő aktív  közreműködése, ami nem merülhet ki abban a kérdésben, hogy „kész a  leckéd?". 

A szülők gyakran kétségbeesnek, ha úgy látják, gyermeküknek nem  megy a tanulás. Ennek többféle oka lehet, akár egyfajta gyermeki  agresszió is. Ez válasz lehet arra, ha a szülők presztízsszempontokat érvényesítve azt erőltetik, hogy az ő gyermekük legyen  a legjobb tanuló. Gyakori ilyenkor, hogy a csemete rossz tanulással  „bünteti" a szülőt. A háttérben állhatnak az anya-gyermek kapcsolat  hibái, például hogy az anya nem beszélget, csak utasít, csupán  „felügyeli" a gyermekét.

Hiperaktivitás


A hiperaktivitás, a túlmozgásosság szintén gondot okoz az  elsősöknél, az ilyen gyermek kevésbé tud figyelni. Számára a  kérdéseket lassan, nagyon pontosan kell feltenni, hogy megértse.  Szintén a figyelmet zavaró a „figura-háttér elmosódás" jelensége. Ez  esetben a tanuló nem a könyvre, füzetre figyel, hanem a háttérre,  például a mintás asztalterítőre vagy éppen a matricás tolltartóra.  Gyakori gondot jelent az úgynevezett váltott oldalasság, vagyis a  gyermek balkezes, de jobblábas.  Ez  nemcsak ügyetlenséggel, hanem az írás-olvasásnál a „d" és a „b"  betűk felcserélésével is jár. Tévednek a szülők, ha korholással,  veréssel akarják korrigálni a különböző hibákat. Szakértelemmel,  türelemmel, figyelemmel orvosolni lehet e nehézségeket, s ebben  szakember is segíthet.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Királyi négyes az apátságban

Közismert történelmi tény, hogy Szent István egyetlen ránk maradt írásos emléke a Pannonhalmi alapítólevél. Azt viszont kevesen tudják, hogy első királyunk többször is járt Imre fiával az apátságban, s utána további három magyar uralkodó is tiszteletét tette Pannonhalmán 1301-ig. Ezeket a királyi látogatásokat idéztük meg Bánhegyi Miksa atya segítségével. Tovább olvasom