Kisalföld logö

2017. 01. 20. péntek - Fábián, Sebestyén -9°C | 1°C Még több cikk.

Megváltás Isten pénzével

Telt házas előadások mindegyik megyei városban. Mosonmagyaróváron egy lelkes társulat, a megyeszékhelyen profik adják elő a sikerdarabot. A zeneszerző Tolcsvay László az előbbi társulatnak azt mondta, több feldolgozásban is látta az Isten pénzét, de számára a legérzelemdúsabb a Lajta-parti városban átélt volt. Nem csoda, hiszen hetvenhárom szereplő már hónapok óta készült rá, hogy bemutassák Müller Péter, Müller Péter Sziámi és Tolcsvay László musicaljét, melyet Dickens Karácsonyi meséje ihletett. Győrbe az új színházigazgató hozta el a közönségcsalogató előadást.
Összehasonlíthatatlan, de mégis összehasonlítható. Egyik oldalon az amatőrök szorgalma, elszántsága, a munkaidőn túli rajongás a színházért, a másikon a profik céltudatossága, a sokmilliós látványvilág. Az egyik alig egymillióba, a másik közel tízbe került. Mégis két hasonló lelkületű színjáték, melyet meg kell nézni, és a szeretet, a megváltás átélhetővé válik.

A Győri Nemzeti Színház hét végén mutatta be Tolcsvay László–Müller Péter–Müller Péter Sziámi musicaljét, az Isten pénzét. A történet Charles Dickens Karácsonyi ének című művén alapul. Scrooge, a történet főhőse az élet bajaitól megkeseredett ember.

Egy karácsonykor bekövetkező csoda az életét úgy változtatja meg, hogy bepillanthat a múltjába és annak olyan eseményeibe, melyek boldoggá tehették volna annak idején, de láthatja jövője sötét árnyait is. Ez a csoda megváltoztatja az önző, kapzsi embert és felszínre tör a benne szunnyadó szeretet.

A bemutató érdekessége, hogy a színház új igazgatója, Nagy Viktor rendezőként is bemutatkozik Győrött. A főbb szerepekben Dunai Tamás, Szerednyey Béla, Forgács Péter, Nagy Balázs, Baranyai Ibolya, Györgyfi József és Mahó Andrea látható. A Dickens világát hűen tükröző díszlet Götz Béla, a jelmezek Rátkai Erzsébet értő munkáját dicsérik.


Scrooge – Dunai Tamás

– Dunai Tamás több rendezésben, több szerepet is eljátszott az Isten pénzében, ezenkívül rendezte is a darabot. Így kívülről-belülről jól ismeri a művet.

– Valóban, a Madáchban száznál többször játszottam Cratchit szerepét, melyet most Forgács Péter alakít, aki egyébként Miskolcon Scrooge szerepét játszotta el. Scrooge-t játszani egy új nézőpont számomra. Olyan ez, mintha Ádám és Lucifer szerepet cserélne. A Madáchban ezt Gáti Oszkárral meg is tettük. Most Forgács Péterrel lehetne ugyanez a helyzet Scrooge és Cratchit szerepcseréje okán. Ezek érdekes átfedések.
Hiszek abban, hogy a színészi diszpozíció, az elmúlt húsz év, ami egyetlen pillanat megteremtéséhez kell, az itt tökéletesen fog működni. Müller Péter remek író, filozófus is, „lélekvándorlós" is, egyszóval mindenes, úgy dobálózik az idő relativitásával, hogy a néző azt sem tudja, hogy előre vagy hátra megyünk az időben, mégis sokkal jobban összeáll a történet, mint a legbonyolultabb képkirakó játék. Egyszer csak kiviláglik egy olyan kép az evilági és túlvilági lét kapcsolatáról, ami egyszerűen csodálatos, katartikus és megtisztító hatású. A közönség hahotázni, röhögni és sírni fog egy este.


– Az Isten pénze a szerzőgárdát, a főszereplőket és az eddigi rendezéseket tekintve milyen helyet foglal el a magyar musicalek körében?

– Igen előkelő helyet foglal el. Ezt nemcsak az bizonyítja, hogy a Landgraf cég egész Ausztriát és Svájcot bejárta ezzel a musicallel. Olaszországban magam is jártam vele. Az olaszok állva tapsoltak és szinte szétverték a házat, annyira tetszett nekik. A Dr. Herz, a Mária evangéliuma és az Isten pénze ott van a csúcson.


– Milyen lelkiséget hordoz a darab? Milyen hatása van karácsony küszöbén?

– Sugallja is az eredeti Dickens-mű, a Karácsonyi ének, hogy Jézus születésnapjához kapcsolódik. A darabban a szent és profán dolgok együtt vannak jelen, ahogy a mai életünkben is az emelkedett és a nagyon közönséges is. József Attila azt írja: „Tiszta gyümölcs, férges gyümölcs egy ágon terem." Ez az egy ág van ebben a darabban, és szembe kell néznünk a férges gyümölccsel is. Ahhoz, hogy az ember megtisztuljon, ahhoz tudnia kell, mi a férges. Nem lehet celofánba csomagolt Jingle Bellst hallgatni, hanem meg kell tisztulni. Ezt nem lehet kikerülni, mert másképp nincs semmi értelme az ünnepnek. Scrooge lázad, mert pénzügyi nehézségek nehezednek ránk Dickens korában és most is. A világválság mindenhol, mindenkit elér. A nézők számára ezek húsba vágó kérdések, amelyek bénítják a normális emberi kapcsolatok kialakulását. Ha ezzel sikerül a nézőknek szembenézniük az előadás folyamán, akkor a tisztulás is bekövetkezik, nemcsak a karácsonyi élmény. Épületgépész barátom mondta: „Dunaikám, én úgy irigyellek, mert azzal foglalkozol, amit szeretsz." Valóban lubickolok Scrooge szerepében. Négyezer színe van az osztriga undorító tüskéitől kezdve az elolvadó gyermekig. Dickens és Müller Péter nagyon nagy mesterek. A rendező Nagy Viktor esetében pedig káprázatos helyzet van. Úgy érzem, bízik bennem. Hagy dolgozni, és ha nagyon nem arrafelé megyek, amit ő szeretne, akkor röviden, lényegre törően szól. Bennem pedig jön a felismerés: ja, úgy? És minden a helyére kerül. Nagyon jó volt a próbaidőszak, a győri színészek kitűnőek. Örülök, hogy itt lehetek.


A rendező – Nagy Viktor

– Az Isten pénzét Nagy Viktor rendezte a Madách Színházban már az ősbemutatón is. Egy rendező számára újra megrendezni egy darabot sok örömöt ad, de ugyanakkor ez a helyzet tele van művészi kihívásokkal is. Milyen újdonságokat tud még hozzátenni az előző rendezéshez képest? Hogyan erősítheti a szereplőgárdát?

– Én azon rendezők közé tartozom, akik nem szégyellik, hogy valamit többedszer megrendeznek. Ebben van valami nagyon jó, ugyanis nincs kétszer ugyanaz. Még akkor sem, ha ugyanabban a díszletben, ugyanazon járásokkal, de új színészekkel dolgozik, hihetetlen más kalandokat él meg az ember és szinte új darab születik. Most harmadszor rendezem az Isten pénzét. Az ősbemutató a Madáchban volt, de mindig találok új megoldandó feladatokat. Akár szcenikai, akár a darab mondanivalóját illető, akár zenei kérdéseket másképp oldok meg. A kérdések mindig mások és hihetetlen öröm ezzel foglalkozni. Az Sztárcsinálók a másik darab az Isten pénze mellett, amit háromszor rendeztem meg, és nem ígérem, hogy többet nem fogom. Úgy érzem, a mostani Isten pénze egészen különleges dolog lesz. Nagyon erős színészcsapat van a színpadon és rendezőként én is megmérettetek, hiszen ez az első győri rendezésem. A felelősségem kettős, mert nemcsak rendezőként dolgozom, hanem igazgatóként is. Most eldől, hogy helyesen választottam-e meg a darabot.


– Mi adja a különlegességét a mostani rendezésének?

-– Mindenekelőtt ez a hatalmas színpad, amely különleges kihívásokat támaszt a rendezővel kapcsolatban. Ez elsősorban a színpadképre vonatkozik, itt másképp kell gondolkodni, mint egy kisebb színházban. Ugyanakkor rendelkezésemre áll egy olyan apparátus – a kórust és a nagyobb tánckart értve ezen –, amely lehetővé teszi, hogy bizonyos képeket nagyobb méretekben tudjak megfogalmazni. Ha úgy tetszik, nagyszínházi (operai) méretekben. Ez kifejezetten jót tesz a karácsonyi forgatagnak vagy a pulykaárusok táncának. Nagyon sok nyereség van ebben. Izgalmas, hogy Dunai Tamás játszotta Cratchitet, Forgács Péter pedig másutt Scrooge bőrébe bújt. Szerednyey Bélával – aki Marley/Dickens szerepében látható – már az ősbemutatót is együtt csináltuk. A színészekkel való munka is érdekfeszítő volt, sok új dolgot találtunk ki. Egészen más színbe helyeztünk szövegeket és szituációkat.


– Változott a darab mondanivalója az ősbemutató óta?

– Persze hogy változott. Kétszer nem léphetünk ugyanabba a folyóba. A mondandója aktuálisabb, mint valaha.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Gyermekei kényszerítették újévi fogadalomra

Kiss János, a Győri Balett igazgatója még a karácsonyfa mellett is a társulatára gondol. Elárulta,… Tovább olvasom