Kisalföld logö

2017. 12. 15. péntek - Valér 4°C | 8°C Még több cikk.

Klafától a bejövésig: Kockul a diákzsargon

A menő és a nem menő dolgokra a zsír és gáz szót még használják a mai fiatalok is, de ha ˝oltják˝ egymást, akkor már a felnőttek egészen másra gondolnak.

Középiskolások segítettek, hogy eligazodjunk a diákzsargonban.

A fiatalok szlengjébe napjainkban leginkább az internet világából érkeznek a szavak, ezért a győri informatikai középiskola diákjai jó idegenvezetőnek bizonyultak. Igazi kockák, gyakran kockulnak, azaz a számítógépnél sokat ülnek, értenek is ahhoz. Emiatt mondhatják egymásra, hogy ˝pro˝, ami a profi rövidítése. Hajdu Csaba, Vizmeg Viktor, Salamon Dániel és Németh Zoltán ha nem találják egyik osztálytársukat, viccesen megjegyzik: ˝mindjárt ráguglizok˝. Ezzel utalnak az internetes keresőrendszerre, a google-re. A chateléskor használt nevetést kifejező jeleket, mint a ˝lol˝, az ˝XD˝, az ˝ASD˝, már ki is mondják és kacagást értenek alatta.

Szintén a chatelésből, az SMS-ezésből ered, hogy időt, helyet akarnak spórolni, rövidítenek. A WTF egy angol kifejezés tömörítése, azt értik alatta: ˝Mi a fene?˝ Az OMG az ˝Istenem!˝ angol változatából, a szavak első betűiből állt össze a tinik csodálkozásának kifejezésére. Szintén angol szó a ˝fail˝, amit fonetikusan, azaz ˝magyarosan kiolvasva˝ ejtenek ki, ha haverjuk bakizik és megállapítják, hogy ˝fake˝, ha hamisítványról van szó. Az angol ˝like˝ igét magyarosan ragozzák: ˝lájkolom˝ – mondják, ha nagyon tetszik nekik valami.


Gyakori, hogy létező ige, főnév az ő nyelvükön más értelmet kap. Például oltják egymást, ha szóbeli ugratásról van szó. A bökő az a cigi. Bandázás, ha többen együtt különösebb cél nélkül elindulnak beszélgetni. Olyankor előfordul, hogy egyikük kammant, ami a kamuzik továbbfejlesztett változata. Ha egy lány csinos, egy film jó, akkor bejövős vagy arc. Ez jó példa arra, hogy a felnőttnek sértőnek tűnhet a szleng, míg meg nem tudja, mit értenek alatta. A jedlikesek így jártak tanárnőjükkel, mikor egy új mobiltelefonra mondták, hogy arc. Először zokon vette, aztán már maga is használta jelzőként.

– A diákzsargon hátterében a felnőttektől való elkülönülés, a fiatalok egymás iránti szolidaritása, összetartása áll, hiszen mi jobbára nem is értjük a szlengjüket, ami a humorukat is jól jelzi – mondta el Benczéné Tímár Irén pszichológus és hozzátette: nem árt, ha a szülő igyekszik több fiatalos szót megismerni, hogy gyermeke ebből is érezze, szeretné megérteni.


A nagybácsi éget

Húszszavas generációnak hívhatjuk a mai fiatalokat, mert egy brit felmérés szerint szegényesen beszélnek: az angol 40 ezer szavából legfeljebb 800-at használnak. Hasonló a helyzet Olaszországban, ahol a srácok azzal védekeznek, hogy saját szlenget alkalmaznak. Parmában élő olvasónk, Sánta Anikó tapasztalatai szerint a fiatalok például rövidítik a ˝ti voglio bene˝, azaz a kedvellek kifejezést, és csak azt mondják: TVB. A ˝tag˝ angol igét olaszosan ragozzák (taggare), ami azt jelenti az internetes közösségi portálokon, hogy bejelölni. A ˝zio˝, a nagybácsi náluk azt jelenti, hogy barát, a ˝viola˝, ami magyarul lila, az 500 euróst. Ha valaki lóg a suliból vagy nem megy be az első órára, az ˝éget˝. A szép lányra nem mondják, hogy ˝bella˝, hanem hogy ˝tanta roba˝, azaz sok cucc. Ha valami nagyon menő, az ufó.

Olvasóink írták

36 hozzászólás
12
  • 36. Truder 2010. február 26. 11:03
    „"Bátran kijelenthetem, hogy miután évekig
    tanulmányoztam a magyar nyelvet,
    meggyőződésemmé vált: ha a magyar lett
    volna az anyanyelvem, az életművem
    sokkal értékesebb lehetett volna.
    Egyszerűen azért, mert ezen a különös,
    ősi erőtől duzzadó nyelven sokszorta
    pontosabban lehet leírni a parányi
    különbségeket, az érzelmek titkos
    rezdüléseit."
    Bernard Shaw”
  • 35. lr 2010. február 22. 18:14
    „30 Sparrow!
    Állásinterjún csak annak kell értelmesnek lennie, aki olyan állásra jelentkezik, ahova ész kell.
    egyébként, meg robotnak rabszolgának nem kell értelmesnek lenni. Tőle azt várják el, hogy irányitható legyen. Ha értelmes, vagy látszik rajta, hogy tisztában van a jogaival akkor fel sem veszik.

    Mivel szükség van irányitható rabszolgákra és robotokra is, ezért nem baj, ha a fiatalok nem olvasnak.
    Az én időmben még olvasmánynaplót kellett írni a kötelezőkből. De nem úgy, mint ma... hogy letölthető a netről , van valami idióta rövditett változat, ill előregyártott olvasmánynapló. Anno vonalas füzetbe saját szavainkkal megfogalmazva kellett írni.

    Az én gyerekeimnél ezt már nem kérték. Alsóban próbálkoztam. Írtuk is, akkor még az én segitségemmel a Kincskeresőt. Még rajzoltak is hozzá. Aztán volt olyan tanár, akit nem izgatott fel a gyerek munkája.. azaz.. meg sem nézte.
    Ezek után próbáld meg elmagyarázni, miért kellene olvasmánynaplót írni.
    A kötelezőket sem olvassák el sokan.

    És akkor azt várjuk el, hogy szépen helyesen beszéljenek magyarul?

    A Nyelv egyébként állandóan változik.
    Pár év mulva már nem ezek a szavak lesznek a szleng, hanem mások. Ezeket elfelejtik, mást találnak ki helyette.
    A Szókincshez a szlengnek nem sok köze van.”
  • 34. Sparrow 2010. február 22. 15:22
    „Ma is bejön valaki a könyvtárba, azt mondja: Szeretném kivenni "SZOPOKLÉSZtól az AntigÓnét". Szerintem ultra égő...”
  • 33. Sparrow 2010. február 22. 15:05
    „Agent!
    LÉgyszi olvasd el még egyszer, amit írtam! Az oké, hogy 2 héttel a bemagolás előtt nem tudod felidézni, de ha vki azt mondja neked, hogy "LÁtjátok feleim szümtükkel, mik vogymuk", csak beugrik, hogy ja, ez a Halotti Beszéd. Nem?
    És tényleg vannak "érdekes kötelezők", de nem véletlenül kerültek a kötelezők közé. Nemcsak itt találkozunk számunkra haszontalan, vagy érthetetlen dolgokkal. Ha vmi nem tetszik a munkahelyen vagy bárhol, mert pl. haszontalannak tartod, akkor nem tartod be?
    Egyébként meg amíg tanul az ember, addig igenis jó, hogy mindenféle - később haszontalannak vélt - könyvet el kell/kéne olvasnia. Különben később honnan tudnánk, hogy jó volt vagy rossz?Hogyan lenne róla véleményed?
    Oké, olvasd el az Odüsszeiát 15 mondatban, de ettől még nem tudod, mi az a hexameter, és ki tudja, mikor lesz rá szükséged. Középiskolában az alapműveltséghez szükséges tananyag kerül feldolgozásra, akár tetszik, akár nem, akármennyire is haszontalannak tűnik.”
  • 32. Agent 2010. február 22. 14:52
    „"Amúgy a kötelezőket ijesztően kevesen olvassák(egy osztályból kb 6-7 ember, aki végigolvassa, ugyanennyi, aki elkezdi, de nem fejezi be"

    vagy 20 éve, hogy voltak kötelező olvasmányaim, ami érdekes volt, azt kiolvastam, többször is, ami értelmetlen volt (pl. a hőn szeretett "Kőszívű ember fiai") azt kiolvastam (brr) és gyorsan el is felejtettem, illetve amit még kiolvasni sem volt egyszerű (Odüsszeia), azt a diákkönyvtár 15 oldalas verziójában "tettem magamévá", ugyanis a történet lényegét ennyiben is össze lehetett foglalni, míg a könyvet csak olvasta az ember, aztán visszalapozva fogalma sem volt miről is szólt a dolog:)
    Azóta is határozottan ellenzem a haszontalan dolgok bemagoltatását a tanulmányok során, találkoztam ilyennel bőven.”
  • 31. Agent 2010. február 22. 14:47
    „30 egy fenét, két héttel a bemagolás/számonkérés után már egy sort nem bírtam felidézni belőle:)
    Nem beszélve a "FEL TUDD ISMERNI" gyakorlati hasznáról (nulla), valszeg beírnám google-ba, az meg dobná a megoldást, haladni kell a korral.”
  • 30. Sparrow 2010. február 22. 14:40
    „Agent!

    Az alapműveltséghez hozzátartozik, hogy FEL TUDD ISMERNI (nem kívülről tudni) a két legrégebbi szövegemlékünket. Mivel megtanultad anno, ez valószínű sikerülne most. Ez volt a lényege a bemagolásnak!!!:)”
  • 29. Sparrow 2010. február 22. 14:31
    „A hangos olvasás magyarórán sajnos nem ritka. Ennek több oka is van:
    1. Tényleg sokan nem tudnak olvasni, vannak, akik egy 8 éves gyerek szintjén vannak.
    2. Ha otthon kell elolvasni valamit, nem olvassák el.
    3. Ha órán kell magukban elolvasni, mást csinálnak, nem olvasnak; 20 perc alatt elolvassa a fél osztály, a másik fele különböző időkben végez, tehát nem lehet dolgozni. Aki előbb végez, beszélgetni kezd.....

    Ha órán közösen elolvassuk (max. 5-6 oldalas novellát pl. ), akkor mindenki képben van, lehet dolgozni. Ha a másik 2 pont közül választ a tanár, akkor fennáll a veszély, hogy nem tud dolgozni a tanulókkal, mert 35/15 olvasta el.
    Amúgy a kötelezőket ijesztően kevesen olvassák(egy osztályból kb 6-7 ember, aki végigolvassa, ugyanennyi, aki elkezdi, de nem fejezi be). A tartalmi kérdéseket tartalmazó röpdolgozatot megírják min. 2-re, mert a neten elolvassák röviden, miről szólt, vagy a 6-7 ember, akik olvasták, óra előtt bemagoltatja a többiekkel, mi volt a könyvben, kik a szereplők...
    De a következményeket nem tudják ezek a nemolvasók orvosolni, pl. hogy nem bírnak kinyögni egy értelmes mondatot feleléskor, hogy a helyesírásuk zéró. Majd később, amikor a hétköznapi életben ütnek vissza ezek a dolgok, jól megszívják, pl. állásinterjún.”
  • 28. Agent 2010. február 22. 12:40
    „27, mondjuk igen:)
    Emlékszem gimnáziumban meg kellett tanulnunk kívülről az ómagyar Mária siralmat illetve a halotti beszédet...
    http://hu.wikipedia.org/wiki/%C3%93magyar_M%C3%A1ria-siralom#Sz.C3.B6vege
    http://hu.wikipedia.org/wiki/Halotti_besz%C3%A9d_%C3%A9s_k%C3%B6ny%C3%B6rg%C3%A9s#Sz.C3.B6vege

    Hát, ezek a hübülübük azért messzebb vannak a mai beszédtől, mint a szleng:) Persze mondanom sem kell, hogy micsoda hasznos és építő elfoglaltság volt órákat elb...ni a bemagolásra....:)”
  • 27. Dr.Horváth 2010. február 22. 12:33
    „26. Az tényleg "übergáz" lehet, hangosan olvasni gimnázium 3. osztályban! :-)))”
  • 26. lebeke 2010. február 22. 12:04
    „StarWish 17. hozzászólásához csak annyit, hogy a lányom harmadikos gimnázista, de hangos olvasás van magyarórán, mert egypáran nem tudnak normálisan olvasni. Hihetetlen és felfoghatatlan számomra.”
  • 25. Agent 2010. február 22. 12:00
    „Vazze, tagadtuk a tagadás, akkor jó:)”
  • 24. knifemaster 2010. február 22. 11:48
    „13. hozzászólás Agent 2010.02.22. 10:25
    Azt hittem érted ,azt hittem világos ,hogy feltételes módban írtam ,azt hittem.. tévedtem

    Túlértékeltek”
  • 23. Bébbynca 2010. február 22. 11:41
    „Ez Zsííííííír tényleg!:)Nekem tetszik!!:):)”
  • 22. Agent 2010. február 22. 11:41
    „tornacipő, nemár, hogy nem tudtál a sorok között olvasni, persze, hogy fagyi.”
  • 21. tornacipő 2010. február 22. 11:25
    „Agent - megnézném én azt amikor te csak a fagylatot használod, játszod itt az eszed,
    ne csodálkozz ha karira nem kapsz semmit :)”
  • 20. Truder 2010. február 22. 10:51
    „Agent "más tészta" de azért van összefüggés. Ezért is írtam így, "hosszútávon komoly veszélyt jelent nyelvünk szókincsére. Mégpedig azért, mert ehhez társul a fiatalok olvasatlansága, és az, hogy a szülők egyre kevesebb időt töltenek azzal, hogy meséljenek a gyerekeiknek."
    Amúgy meg abban igazad van, hogy ez egy olyan fertő, amit nem(vagy csak nehezen) lehet megállítani.
    Számomra élmény olyan emberrel beszélgetni, vagy csak hallgatni, aki szépen, választékosan fogalmaz és beszél.”
  • 19. StarWish 2010. február 22. 10:49
    „19. hozzászólás Agent 2010.02.22. 10:43
    Nem is csak erre akartam fogni. :) De ha "csak" szlenget hallasz, akkor hogy tudsz normálisan beszélni?”
  • 18. Agent 2010. február 22. 10:43
    „Azért nem érdemes összekeverni a szlenget és annak alkalmazását azzal a jelenséggel, hogy a fiatalok nem tudnak normálisan írni/olvasni - szerintem.
    Míg a szleng alakulását semmivel nem lehet befolyásolni (tiltással esetleg lehet még tovább fokozni), addig a nem olvasás, szókincs hiány teljesen más tészta.”
  • 17. StarWish 2010. február 22. 10:35
    „16. hozzászólás Truder 2010.02.22. 10:30
    Ez megesett velem, még kétezres évek elején. Átkerültem általánosból szakközépbe (Lukácsba), első magyarórák egyikén kellet hangosan olvasni. Meglepő volt, hogy 24 emberből a harmadik legjobb voltam. Úgy, hogy én keverem az d-b, ö-ü, betűket. És ez lassan tíz éve!”
36 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Mindenki megláthatja a rinocéroszait

Funtek Frigyes színész, rendező másfél éve a Győri Nemzeti Színház prózai tagozatának frissen… Tovább olvasom