Kisalföld logö

2017. 06. 28. szerda - Levente, Irén 22°C | 33°C Még több cikk.

Kis hajó, kis srác, nagy siker

Bár tömegsportnak jóindulattal sem lehetne nevezni a hajómodellezést, megyénkben tucatnyi ezermester csiszolja akár 100 km/órával is sikló járgányát. A győri Gárdonyi-iskola ötödikes diákja, Hőbe Máté nem akármilyen sikert ért el édesapja segítségével: 41 versenyzőt utasított maga mögé a lenói világbajnokságon.
Kezdjük az alapokkal: a hajómodellfutamok lebonyolítása kategóriánként változik, de általánosságban elmondható, hogy a hajók 8–30 perces versenyeken csapnak össze. Futamonként többnyire 8–12 hajó küzd egymással százszor ötvenméteres, M alakú vagy oválpályán. A versenyzők legkevesebb két napon át állnak a vízparton, néha 30–35 fokos melegben, miközben vízen sikló járgányaik átlag 80 km/órás sebességgel kerülgetik egymást. A modellek hossza 90–120 cm, rajtkész súlyuk 5–12 kg, míg sebességük 60 és 110 km/óra között ingadozik. A modellek üzemanyaga sem akármilyen: nitróval „fűszerezik" a minél nagyobb sebességért. A magyar hajómodell-versenyzők hébe-hóba egymás közt kereskednek vagy külföldről szerzik be eszközeiket, de leggyakrabban saját maguk készítik féltve őrzött vizes kincseiket. S persze versenyeznek is.


Sötétedésig körözni

A legutóbbi nagy megmérettetésre, a világbajnokságra illusztris környezetben, az itáliai Lenóban került sor. Itt találkozott közel 600 modellező; akadt közöttük ausztrál, kínai, svéd és persze a győrzámolyi Hőbe Máté édesapjával. Máté életében először indult nemzetközi versenyen, s rögtön egy csillogó ezüstéremmel a nyakában tért haza. „Apukám nagy szerelmese a kishajóknak, otthon folyton ezeket barkácsolja. Tavaly jártam vele először versenyen Kecskeméten, mely annyira megtetszett, hogy addig kértem, míg én is kaptam egy pici hajót" – mesélt az első lépésekről Máté.

„Mátéval tavaly ősszel kezdtük el a felkészülést, a Győrzámoly és Újfalu környéki bányatavakon szoktunk edzeni, itt nem zavarunk senkit. Gyakorlatilag amikor nem fagyott, minden hétvégén bóják között róttuk a köröket reggel kilenc órától sötétedésig. Csakúgy, mint a többi technikai sport, a hajómodellezés is rendkívül időigényes és rengeteg munkát kell beleölni a sikerért" – vette át a szót Máté apukája, Hőbe Szilveszter.


Most még jobb volt az orosz

A kitartó, nemritkán éjfélig tartó szerelésnek meg is lett a gyümölcse: Szilveszter most ugyan nem végzett a legjobbak között, de a fia sikere mindenért kárpótolta. A 11 éves Máté ugyanis a junior kategóriában úgy csípte meg a második helyet az orosz világbajnok mögött, hogy többségében 17–18 éves fiatalok ellen küzdött. Mindezt már csak azért sem lehet a véletlen számlájára írni, mert Máté négy előfutamon keresztül vívta ki a döntőbe jutást, összesen 41 versenyzőt utasított maga mögé. „Az orosz srác nagyon jó volt, őt esélyem sem volt megelőzni, de így is nagyon örülök a világbajnoki ezüstéremnek. Édesapám mellett sokat köszönhetek modellező barátaimnak, akik mind a felkészülésben, mind pedig a versenyen segítettek: Boros Zoltán, Szem Zoltán és Tarr Tamás" – búcsúzott Máté, aki hozzátette: reméli, a jövő évi orosházi Európa-bajnokságon meg tudja ismételni remek szereplését. Hazai pályán mindez különösen szép volna.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Győri Péter és a pofonok

– Hányadik szezonját is kezdi a soproni Petőfi Színházban? – kérdeztük a népszerű… Tovább olvasom