Kisalföld logö

2016. 12. 10. szombat - Judit -1°C | 8°C

Két férfi, egy díszlet?

Sopronban és Veszprémben nemcsak az a közös, hogy mind a két városban Petőfiről nevezték el a színházat, hanem a Kakukkfészek című előadások is szinte a megszólalásig hasonlóak. Igaz, mindkét alkalommal Bujtor István volt a rendező.
Indigós előadás

– Pár éve minden idehaza színpadra állított Kakukkfészket megnézek, ezt a darabot tartom a színjátszás csúcsának – mondja egy névtelenségéhez ragaszkodó színházrajongó. – A budapesti Madách Színház előadása éppúgy tetszett, mint a soproniaké, s hát a napokban elmentem a veszprémi színházba is a Kakukkfészekre. Annál is inkább, mivel itt is, ott is Bujtor István a rendező. Kíváncsi voltam, vajon más színészekkel, más jelmez- és díszlettervezővel mennyiben lesz újszerű a veszprémi előadás a sopronihoz képest. A színpadi mű úgymond hozta magát, de rengeteg azonosságot fedeztem fel mind a színészi megoldásokban, mind a díszletben. Olyan érzés fogott el, mintha a veszprémiek gesztusokban és eszköztárban is „leutánoznák" a soproniakat. Ami nincs a szövegkönyvben, még az is a soproninak volt hasonmása: például Eperjes éppúgy dudorászik egy jelenetben, mint Sopronban Nemcsák; vagy Veszprémben is gyékényből font kosárral jön be a nővér, mint Sopronban, noha tudom, ez Bencze Ilona, a soproni színtársulat tagjának ötlete volt. De mindent egybevetve, leginkább a díszlet szinte centire megegyező hasonlósága váltott ki bennem némi homlokráncolást. Mert a veszprémi színlapon Perlaki Róbert neve jegyzi a díszletet, noha a korábbi soproni előadás díszlettervezője Krisztovics Sándor volt. Összegzésként azt hittem, Veszprémben egy új Kakukkfészekkel gyarapíthatom színházi élményeimet, most meg be kell látnom, ez pont olyan volt, mint a soproni. De mi van akkor, ha egy színházi fesztiválra a soproniak is, a veszprémiek is a Kakukkfészekkel neveznének?


Rendezői hiba?

– Bujtor Istvánnak mint rendezőnek elvileg adott a lehetőség, hogy a két színpadon egy teljesen ugyanolyan darabot rendezzen, még ha ezt nem is tartom teljesen etikusnak – fogalmazott Darvasi Ilona, a soproni Petőfi Színház színidirektora. – Viszont azt rendezői hibának tartom, ha a díszletet egy az egyben lemásolja egy színház, s más neve jelenik meg a színlapon díszlettervezőként. Egészen más lenne a helyzet, ha előtte felhívják Krisztovics Sándort, hogy a színpadképet – szakzsargonnal élve – továbbjátsszák, de véleményem szerint ezt mindenképpen egyeztetni kellett volna.

– A díszlet alapjában véve az én szellemi termékem, én találtam ki és rajzoltam le Krisztovics Sándornak, mit is képzelek el a soproni színpadon. Ugyanezt tettem Veszprémben is, Perlaki Róbert esetében – mondta a felvetésekre Bujtor István rendező. – A soproni premiert megelőzően, menet közben is rendre ellenőriztem elképzeléseim megvalósítását. A díszlettervezők esetünkben – mindkét színházban – tehát inkább szcenikai feladatot kaptak, semmint klasszikus értelemben vett díszlettervezőit. Egyébként a darabban elég pontosan rögzítette a szerző a terek elrendezését. De ugyanez volt a helyzet a Kakukkfészek győri előadásán is, amelyet ugyancsak én rendeztem közel egy évtizede, amikor még nem is ismertem Krisztovics Sándort.


Nem fogunk problémázni

– Valóban, a Bujtor István által adott alaprajz alapján építettem fel a látványt. De hogy az milyen is legyen, az már az én munkám – válaszolta érdeklődésünkre Krisztovics Sándor díszlettervező. – A színház világában mindenesetre vagyunk olyan jó kapcsolatban, hogy emiatt nem fogok problémázni. Ettől függetlenül persze jólesett volna, ha a veszprémiek előtte engem is megkérdeznek...

Olvasóink írták

  • 5. faithmiklos 2009. március 01. 21:31
    „Viktor! Ede! Nem látjátok, hogy JóSzínháznak valószínűleg savanyú a szőlő! Olyan "művész" lehet, akivel az új igazgató nem akar dolgozni, ezért aztán egyfolytában szidja, bármit csinál is. Az ilyen nem a városáért van, ha egyáltalán soproni! Azt várja el, hogy ő adja az ötleteket, úgymond ő osztja az észt. Legalábbis ezt szeretné. Szerencsére nem így történik. A színház jó, ehhez kétség nem fér. Mi Győrből járunk át színházba. Ott is , itt is jó a színház. Ez a lényeg, a többivel meg kár foglalkozni. Az igazgatótok magasról tojjon az ilyen emberekre, ne foglalkozzon vele, csak törődjön a színházzal, a színészekkel, közönséggel. Ti pedig ne mérgelődjetek, ne is foglalkozzatok az ilyen beírókkal! Csocsi!”
  • 4. balogh.ede.imre 2009. március 01. 21:11
    „JóSzínházat!
    Ha már ilyen nevet választottál, illene megtanulni, vagy legalább utána járni annak, hogy mi is az a közös produkció! Akkor tudnád, hogy tényleg hülyeségeket beszélsz az "indigós" előadásaiddal. A közös produkciót két vagy több színház hozza létre, és mindegyik színház játszhatja annyiszor és ott ahol akarja. Ha tehát játszák Sopronban is és Budapesten is az teljesen jogos. Szerinted a budapestiek szidják a Thália színházat mert már a harmadik olyan előadás megy ott, ami előtte egy évig itt ment Sopronban? Nem. mert nem is érdekli őket! Miért érdekelné? A lényeg, hogy jót lássanak. Így viszont olcsóbb nekik is , mert a költségeket megosztják. Akkor téged miért zavar, ha a olyan előadás van itt nálunk, amit előtte már máshol is játszottak? Egyszer minden előadást be kell mutatni valahol. Minden színháznak az a premierje, amikor először játszák nála az előadást. A budapesti színháznak Budapesten, a soproninak Sopronban van a premier. Az ősbemutató az egyetlen ami azt jelenti, hogy az országban először mutatják be a művet. Igaza van Rába Viktornak, te csak kötözködni akarsz, de hála Istennek, szinte már senki nem vesz komolyan!”
  • 3. RábaViktor 2009. március 01. 20:48
    „JóSzínázat!
    Ha ennyire nem értesz a színházhoz, akkor minek szólsz hozzá? Csak azért, hogy állandóan a miénket gyalázd? Egy jó szót nem tudsz soha senkiről mondani! Pedig az új soproni színházról lenne mit. De te csak fikázni tudod, anélkül, hogy egyetlen előadást is megnéznél. Miért nem költözöl egy másik városba, és hagyod, hogy mi soproniak ürüljünk annak ami van. Neked soha semmi sem jó, legyen az színház, önkormányzat, egyetem, fiatalság, Holding, vagy bármi, lehetne még folytatni. Unom már a hülye szövegedet! Felháborít, hogy egy értelmes szöveged nincs, csak a gyalázkodás.”
  • 2. RábaViktor 2009. március 01. 20:48
    „JóSzínázat!
    Ha ennyire nem értesz a színházhoz, akkor minek szólsz hozzá? Csak azért, hogy állandóan a miénket gyalázd? Egy jó szót nem tudsz soha senkiről mondani! Pedig az új soproni színházról lenne mit. De te csak fikázni tudod, anélkül, hogy egyetlen előadást is megnéznél. Miért nem költözöl egy másik városba, és hagyod, hogy mi soproniak ürüljünk annak ami van. Neked soha semmi sem jó, legyen az színház, önkormányzat, egyetem, fiatalság, Holding, vagy bármi, lehetne még folytatni. Unom már a hülye szövegedet! Felháborít, hogy egy értelmes szöveged nincs, csak a gyalázkodás.”
  • 1. JóSzínházat 2009. március 01. 12:44
    „Jónak tartom a cikket, mert valós problémákat feszeget. Bujtornak nyilván nem volt megtiltva a szerződésében a másolás, akkor meg minek vesződjön új tervvel. Az "indigós" előadások bevezetésében nagy jártasságot szert tett ( mivel Sopronban többnyire ilyenek mennek) Darvasi méltatlankodását nem értem.
    Amúgy nem szép dolog a színészek ötletét ellopni.
    Máshogy kellett volna Bujtorral szerződni, nem mondta ezt a műv. tanácsadó? Miért nem?”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Az evolúcióelmélet atyja

Kettős évfordulót ünnepel idén a tudományos világ: 200 éve, 1809. február 12-én született a modern… Tovább olvasom