Kisalföld logö

2017. 02. 23. csütörtök - Alfréd 5°C | 12°C Még több cikk.

Egy Este Koltai Lajossal

Életünk minden egyes napjával távolodunk születésünk pillanatától és közelebb kerülünk halálunkhoz. Míg az életbe érkezésünkkor családtagok hada örvendezik és segít tanulni az anyaméhen kívüli valót, a halálos ágyon szerencsés keveseknek adatik meg az átölelő és elengedő szeretet érzése.
A halált megélni és a haldokló lelkét átsegíteni az életen túli dimenzióba – a történet érintése nélkül, erről szól Koltai Lajos új filmje.

– Utoljára a Sorstalanság díszbemutatóján találkoztunk, akkor azt mondta, hogy boldog ember. Ugyanezt érzi a második filmje után is, túl a világ- és az országos premieren?

– Abszolút. Boldogan mondom el újra. Az Este egyenes ági folytatása a Sorstalanságnak. A Focus-filmesek kifejezetten a Sorstalanság után kértek fel, hogy az ott látott markáns emberi vonalat vigyem végig az általuk ajánlott filmben is. Ragaszkodtak ahhoz, hogy én rendezzek nekik. Szabad kezet adtak és boldogom mondhatom, hogy olyan film került ki a kezem alól, amilyet szerettem volna. Most is ugyanolyan jól érzem magam, mint a Sorstalanság befejezése után. Elképesztően szerencsés vagyok, hogy hagytak menni azon az úton, amelyen elindultam.

– A barátnőm azzal engedett el a vetítésre, hogy készüljek fel, mert belehalok. Hány halottja van a filmnek?

– Naponta állítanak meg emiatt az utcán és megköszönik, hogy a szívük egy olyan ajtaját nyitotta ki a film, melyen maguk sem mertek addig belépni. A sírást eddig még nagyon kevesen úszták meg. Nem arra készült a film, hogy feltétlen sírjanak rajta, de annyira rólunk és a napi problémáinkról van szó, hogy nem lehet megúszni. Egy emberről szól, akinek az a dolga most, hogy elmegy.

Kapcsolataink minősége

– Szerintem egy alkotó embernek annál nemesebb célja, mint megérinteni a másik lelkét, nem lehet.

– Igaz, mint fogadtatás ez a legszebb, amit kaphatok: mikor azt mondja egy ismeretlen, köszönjük magának, hogy mer érzelmekről, szeretetről beszélni. Fontosnak tartom elmondani, hogy életünk értelmét kizárólag az emberi kapcsolataink minősége határozza meg. Ez pedig a szereteten múlik. Tehát a válaszom az első kérdésre: igen, én nagyon boldog vagyok, mert arról csinálhattam filmet, amiről van mondanivalóm. Ismeretlenek állítnak meg, hogy megszorítsák a kezemet és köszönetet mondjanak. Szóval ez elképesztő.

– Nővére már látta a filmet? Több helyen nyilatkozta, hogy tanácstalan, megmutassa-e neki.

– Igen, már elvittem rá, látta. Veszélyes helyzet volt, mert a férje sajnos nagyon-nagyon beteg, ezért nagyon sokáig gondolkoztam rajta, hogy megmutassam-e neki. Végül is látta a filmet és nagyon jól fogadta. Ő is borzasztóan közel került hozzá, nagyon tetszett neki, mélyen tetszett neki. Hála istennek, nem meggyötörte, hanem erőt adott a helyzete elfogadásához.

Ez a te filmed

– Kár lenne tagadni, de ez női film. Ismeri a női lelket?

– Ismerem, de nem ismerhetem eléggé. Bizonyos lelkeket ismerek, másokat nem. A színészek megnyíltak nekem. Ezt a filmet akarták eljátszani, azt, aminek én vagyok a rendezője. Vanessa Redgrave azt mondta: azt csinálom, amit kérsz tőlem, mert ez a te filmed, és nem megyek haza boldogan, ha nem vagy elégedett velem. A színészek engem akartak szolgálni, az én víziómat akarták megvalósítani. Olyan sztárokkal dolgoztam, akik magabiztosak a szakmában, és tudják magukról, hogy százféleképpen el tudnak játszani egy jelenetet. Nem önmagukat akarták megvalósítani, hanem az én filmemet.

– Éppen az árnyalt játékuk miatt elkerülhetetlen lehetett, hogy instrukcióval lássa el őket és többször kipróbáltasson egy-egy beállítást. Hogy működött ez például Meryl Streepnél?

– Van a filmben egy jelenet, amit kifejezetten az én kérésemre csinált meg úgy, ahogy én képzeltem. Nem kértem tőle nagy váltást, csak annyit, hogy pislantson később és egy másik irányba nézzen el lassúbb fejmozdulattal. Ő meghallgatott és ennyit mondott: „Megértettem, amit kérsz, igyekszem megcsinálni. Köszönöm."

– Ezt hívják szakmai alázatnak?

– Igen. És intelligenciának.

Szabó István elisemrésével

– A stáblistát elnézve úgy tűnik, végleg átadta a kamerát Pados Gyulának.

– Hát úgy néz ki, hogy nagyon egymásra találtunk. Pontosabban én találtam rá. Gyula elfogadta azt a módszert, ahogy dolgozunk. A kamerán keresztül csinálom a filmet. Számomra teljesen természetes, hogy a képi üzenet a legfontosabb és ez az egyik legnagyobb sajátosságom. A mögöttem lévő hosszú évek alatt elsajátított képi látásmódot pluszként használom mint rendező. Pados Gyulával nagyon jól működünk együtt, nagyszerűen dolgozik. Ebben a pillanatban egyébként önállóan forgat egy amerikai filmet Londonban. Nagyon örülök neki. Más rendezők is felfigyeltek rá, és ez nagyon jó. Mikor kapta a felkérést, sokáig tépelődött, hogy menjen vagy ne menjem, de mivel most éppen nincs filmem, bátorítottam, hogy menjem. Ha lenne filmem, akkor ő nem ment volna el, akkor az az első. Úgy gondolja az életet, ahogy mi a Szabóval: hogyha valami volt, akkor nem mentem el. Ő is úgy gondolja, hogyha nekem van valami, akkor nem megy sehova.

– Ha már feldobta a nevet, muszáj megkérdeznem: önök nem lesznek már alkotói páros Szabó Istvánnal?

– Ezt soha nem mondanám ki. István is látta a filmjeimet és nagyon szereti. Úgy gondolja, ha képes vagyok ilyen filmet csinálni és szeretem a rendezést, akkor ez az utam. Az élet viszont pillanatok alatt megváltozhat, a sors még hozhat közös munkát.

– Bár nem vagyok filmesztéta, mint moziba járó, filmet szerető ember azt vettem észre, hogy a korábbi markáns különbözőségek az európai és az amerikai film között kezdenek összemosódni és szerencsére a jó dolgokat mentik át. Ön is így véli?

– A magam bőrén meg is tapasztaltam. Európaiként készíthettem Amerikában európai filmet amerikai feltételek között. Ez a közeledés kifejezetten egészséges és előremutató.

Sztárparádé: Anyák,  lányaik
„Számomra az Este arról szól, hogy át kell ölelni az életet" – fogalmazta meg Natasha Richardson, aki édesanyjával, az Oscar-díjas Vanessa Redgrave-vel szerepel a filmben. Ez volt a harmadik film, amelyben együtt játszottak, de az első, amelyben anyát és lányát alakítottak. „Szívszorongató volt, amikor azt kellett eljátszanom, hogy odafekszem a haldokló anyukám mellé. Később elmesélte, ott, akkor ő is elérzékenyült, és újra átélte azt, amikor búcsút vett az anyukájától." Ebben a jelenetben Natasha kifakad, és sírva mondja anyjának, hogy vissza akarja kapni. Ez a mondat valóban tőle származott, mert kisgyerekként sokszor otthon hagyta őt Vanessa Redgrave.
Mamie Gummer számára is premier volt az Este. Gyerekként már szerepelt közös filmben az édesanyjával, Meryl Streeppel,  de ez volt az első alkalom, hogy azonos szerepet játszottak. Mamie Gummer valóban nagyon hasonlít kétszeres Oscar-díjas édesanyjára, sokat foguk még hallani róla.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Évforduló: 200 éve született Batthyány Lajos

Idén október 6-án a szegedi Dóm téren avatják fel mártír kormányfőnk márványból és bazaltból… Tovább olvasom