Kisalföld logö

2017. 12. 16. szombat - Etelka, Aletta 2°C | 6°C Még több cikk.

Demcsák Ottó Meg a tánc

Nem lesz könnyű dolga Demcsák Ottónak, a Megatánc koreográfusának: néhány nap alatt kell felkészítenie a versenyzőket.

Nem lesz könnyű dolga Demcsák Ottónak, a Megatánc koreográfusának: néhány nap alatt kell eljuttatnia a színpadképes produkciókig a legkülönbözőbb felkészültségű versenyzőket. A Győri Balett alapító tagja szerint az indulók dolga itt nehezebb lesz, mint a Megasztárban.

– Ott egy ütős hangszerelés, egy jó kórus vagy vokál sok mindent elfedett, sok gyengeségről elvonta a figyelmet. A táncban ilyen nincs: ki kell állni és kőkeményen bizonyítani kell, és ilyenkor az ember egyedül van a színpadon. Itt tényleg az akarat és a felkészültség fog nyerni.

– Ahogy elnéztem az első válogatókra jelentkezőket, elég vegyes a kép...

 – Tény, hogy sok embernél az önbizalom dominált, s a megmutatkozás vágya nagyobb volt bennük, mint a tehetség. Azonban ezt is tisztelni kell, mert a művészeti ágak között a tánc sajnos méltatlanul a háttérbe szorult, pedig nagyon sokan űzik, művelik, szeretik. Ma már minden városban van valamilyen képzés, rengeteg az amatőr táncegyüttes, s ezek nem nagyon kapnak sem anyagi, sem erkölcsi támogatást. Fegyelmezettebbek, mint az énekesek Az egyébként már a válogatásokon kiderült, hogy a táncosok mennyivel fegyelmezettebbek, mint az énekesjelöltek. Ez így van a való életben is. A táncosok beállítottsága alapvetően poroszos, nem fér bele az életükbe a lazaság, nem lehetnek allűrjeik, elképzelhetetlen, hogy valaki visszabeszéljen a mesternek. 

– Oktatott már kicsiket, nagyokat, általános iskolásokat és profi balettosokat. Szakmailag kihívás ez a műsor?

– Másfajta kihívás, mint az eddigiek. „Repülőstart" lesz, ami rám vár, egy hét alatt kell eljuttatni a versenyzőket a színpadképes produkcióig hétről hétre. Hatalmas lesz a hajtás, „zúzda" látástól vakulásig. A koreográfusok egyik fő alapszabálya – mindig a táncos testéből kell kiindulni – itt fokozottan érvényes, hiszen nagyon különböző felkészültségű, alkatú emberekkel kell együtt dolgoznom.
Mindezt feszített tempóban, állandó teljesítménykényszerben. Én úgynevezett klasszikus tréninget tanítok a jelölteknek, ami a profi táncosoknak olyan, mint az énekeseknek és zenészeknek a skálázás. Egy mindennapos szakmai bemelegítést jelent, ami segít lélekben is ráhangolódni a táncra.

– Apropó, test: a profik hihetetlenül kemény fizikummal rendelkeznek, ami a jelentkezőknél nyilván hiányzik...

– Már a válogatások során sok volt a sérülés, ugyanolyan „balesetek" adódtak, mint a sportolóknál: húzódások, izomszakadás, bokarándulás. Ennek ellenére a többség jól bírta a megpróbáltatásokat, bár volt egy holtpont, amikor mindenki kúszva érkezett a balettterembe...

A kiszámíthatóság és a rend világa

– A legtöbb profi már 6–7 évesen elkezdi tanulni a táncot, s hosszú évekig küzd az elismerésért. Van egyáltalán esélye a profik között annak, akit 17–18 évesen fedeztek fel, akármilyen tehetséges is?

– Ma már igen. Régen sokkal zártabb, belterjesebb világ volt a miénk, az első kérdés az volt az érkezőhöz: hol végeztél? Ma az: mit tudsz? Akinek tehetsége, szorgalma és kitartása van, sokat elérhet. És még valami: intelligenciája.

– ???

–Sokan azt hiszik, a tánc nem más, mint jól megtanult és alaposan begyakorolt mozdulatok sora, de én vallom, hogy egy művész csak akkor tud hiteles lenni, ha nemcsak eljátssza, hanem meg is éli a táncot. Vannak művészek, akik tudatosan távolságot tartanak érzelmileg egy-egy műtől, de a Győri Balett is éppen azért különleges, mert meg tudja valósítani a test-lélek- szellem egységét.

– Akármennyire profi vagy, a műsor lényege mégiscsak a szórakoztatás, ami bizonyára megalkuvást jelent a szakmaiság rovására...

– A koreográfus felelőssége, hogy a kettőt egybegyúrja. Sok művész elköveti azt a hibát, hogy csak a szakmának alkot, pedig a közönségtől nem szabad elszakadni. Egy előadásnak mindenki számára befogadhatónak kell lennie, fontos, hogy az is maradandó élménnyel jöjjön ki a színházból, aki nem hozzáértő, a „vájt szeműek" pedig meglássák a mélyebb tartalmakat. Azt szeretném, hogy az általam koreografált modern kettősökön látsszon, mennyi munka van mögöttük, hogy minden mozdulat a helyén legyen. A tánc ugyanis – minden kreativitása ellenére –a rend és a kiszámíthatóság világa.

Eltekintve a szólóprodukcióktól, a tánc igazi csapatjáték. Ez mennyire jelenik meg majd a műsorban?

– Sok lesz a páros produkció, a duett, a versenyzők sokszor egymásra lesznek utalva, hiszen hiába jó valaki, a partnere alakítása lehúzhatja az egész produkciót, és fordítva. Rizikót jelent majd az is, hogy a párosok sorsolással alakulnak, s az alkati sajátosságok is sokat nyomhatnak a latban, például ha egy magas ember mellé alacsony partner kerül.

Szurkolhatunk győriekért

– A Megasztár zsűritagjait, még a kétségkívül elismert Presser Gábort is, hamar kikezdte a szakma, mondván, eladták magukat a médiának. Erre fel van készülve?

– Számítok erre és az irigységre is, de nem felejtem el: ez egy tehetségkutatás, ahol lehetőséget kapunk rá, hogy egy teljesebb élet felé vezessük azokat, akik úgy érzik, közük van a tánchoz. Még akkor is, ha nem kerülnek be a döntőbe, belekóstolhatnak – ha csak rövid időre is – a profik világába. Volt, aki úgy búcsúzott tőlünk a válogatás után, hogy hatalmas élmény volt ez a pár nap is, és ez jó.

– Ha jól tudom, a győriek sikerrel szerepeltek a válogatásokon.

– 7–8 győri versenyző van, aki sikerrel túljutott az első válogatásokon, így lesz kinek szurkolni a képernyő előtt.

– A Megasztárt nap mint nap érte az a kritika, hogy ennyi friss tehetséget nem bír el a magyar piac. A táncé igen?

– Meg kell nézni, milyen ez a piac, mert míg például a finnek ki tudtak nevelni egy Apocalipticát, egy Nightwisht – világhírű zenekarokat –, nekünk, magyaroknak ez máig nem sikerült. A zenei szakma nagyon felhígult, de sajnos ez elmondható a táncművészetről is. Régen elitképzés folyt, most gyakorlatilag egymást érik az iskolák, képzések, tánccsoportok.

– ...ami egyben azt is jelenti, hogy a tánc végre eljuthat mindenkihez, nem egy szűk réteg kiváltsága. Azért ez jó, nem?

– Ez a része a dolognak igen, de közben meg kellett volna védeni a szakmát, a szakmai színvonalat, akkor kevesebb „blöffalkotás" születne. Annyiból jobban állunk, mint a zeneipar, hogy itt nincs play back, nem lehet tátogni, sokkal jobban számít az egyéni teljesítmény.

POMARANSKI LUCA

Demcsák ottó
Névjegy

Demcsák Ottó 1979-ben, az Állami Balett Intézetben diplomázott, s még abban az évben a Győri Balett egyik alapító tagja lett. A Markó Iván által megteremtett repertoárban jelentős szerepet játszott többek között az Évszakok, a Tabuk és Totem, az Izzó planéták, a La Madre, a Mechanikus kert, a Daphnis és Cloé, a Memento és a Párizs gyermekei c. darabokban. 1992-ben a Győri Balett Markó Iván nélkül kezdte meg új korszakát, ebből az időszakból a Gulliver utazásai, az Örök vándor, a Carmina Burana, a Carmen, a Zászlók katarzisa c. darabokban szerepelt. 1992-től koreográfusként is részt vesz a Győri Balett munkájában, nevéhez fűződik többek között a Gulliver utazásai, a Sznobirtók vagy a Hazug színek című produkció. 1989-től klasszikus és modern táncot tanít a Győri Táncés Képzőművészeti Szakközépiskolában, vendégtanár a győri Széchenyi-egyetemen és rendszeres kurzusokat tart amatőr táncegyütteseknek is. 2002-ben jelent meg önéletrajzi ihletettségű könyve a Győri Balett első 12 évéről, Napfordulók címmel. Szakmai kitüntetései: „Az év táncosa" (1989), Harangozó Gyula-díj (1993), Magyar Köztársasági Érdemrend kiskeresztje (1999), Pro Urbe-díj (2002). 1999-től a Győri Balett örökös tagja. 

A MODERNTÁNC-SZÖVETSÉG SZERINT

Hátrány is lehet a képzettség

„Ilyen verseny még nem volt Magyarországon, hiszen itt nemcsak a tehetséget, hanem a sokoldalúságot is díjazzák. Ebben akár hátrányt is jelenthet, ha valaki egy bizonyos stílusban képzett – a többiekhez képest »túlképzett« –, hiszen nagyon nehéz kilépni egy begyakorolt mozgásvilágból s egy teljesen más stílusban bizonyítani. Nehezen tudom elképzelni, hogy egy profi balettos lazán előadjon egy diszkótáncot, vagy hogy egy breaktáncos megfelelő tartással táncoljon el egy keringőt; ez a fajta rugalmasság, sokoldalúság lesz szerintem a legnagyobb kihívás a versenyzők számára. Nagyon nagy pozitívuma a műsornak, hogy talán végre ráirányítja a figyelmet a táncsportokra, amelyek sajnos nem örvendenek akkora ismertségnek és megbecsülésnek, amekkorát megérdemelnének.

Még a társastánc van leginkább bent a köztudatban, holott pont ebben a műfajban vagyunk talán a legkevésbé eredményesek, ellentétben a modern sporttáncokkal – a show-tánctól, a jazzalapú táncoktól a hiphopig –, amelyek szinte mindegyikében van legalább egy junior vagy felnőtt Európa- vagy világbajnokunk. Bár az életüket csak kevesen teszik fel rá, nagyon sokan táncolnak amatőr szinten, ami nem is csoda, hiszen a tánc rengeteget ad az embernek: a mozgás örömét, saját képességeink kihasználásának, megmutatásának örömét, s egyfajta önbizalmat is. Olyan magabiztosságot, amely nélkül a színpadon, a táncon kívül is nagyon nehéz boldogulni a mai világban – gondoljunk csak arra, hány sikeres előadó, politikus, közéleti személyiség került ki a táncosok közül!"

BARNA ATTILA, A MODERN TÁNCSPORTOK MAGYARORSZÁGI SZÖVETSÉGÉNEK ELNÖKE

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Produkció! Világszám!

Sztárok a levegõben, salto mortale a kupola alatt. Látható lesz Richter Flórián, a világ legjobb lovas akrobatája és lóidomárja. AM agyar Nemzeti Nagycirkusz új nemzetközi gálamûsorával vendégszerepel a felállított 1500 személyes sátorban. Gyõr-Marcalvárosban, a szokott helyen új mûsorral látható a Magyar Nemzeti Cirkusz október 3-tól 8-ig. További információ az előadásokról itt. Tovább olvasom