Kisalföld logö

2017. 11. 22. szerda - Cecília 4°C | 11°C Még több cikk.

Az ajándékozás pszichológiája

A gyermekek a Mikulás-napi és karácsonyi ajándékozás alkalmával a szüleik által mutatott mintát veszik át, noha lehetnek olyan korszakaik, amikor ezzel kifejezetten szembefordulnak – állítja, és ajándékozási szokásainkat is értékeli Csák Annamária gyermekpszichológus.
A szeretethiányos gyermekeknél fontos, hogy kitől mit kapott, és főként, hogy milyen értékben. Ez arra vezethető vissza, hogy úgy érzik: ez kompenzálja azt az érzelmi hiányt, amit környezetében egész évben tapasztalnak. Ugyanakkor a stabil értékrendű családban nem igazán számít, hogy ki milyen „trendi" ajándékot kap, itt sokkal fontosabb, hogy sokat beszélgetnek egymással, együtt töltik a szabadidejük jó részét, odafigyelnek a másikra – mutatott rá az újpesti nevelési tanácsadó vezetője.

Hangsúlyozta, hogy a fiatalok egy részénél eljön azonban az a korszak, melynek során kidomborítják az ünnepek „muszáj" jellegét, éppen ezért nem is vásárolnak vagy készítenek legközelebbi hozzátartozóiknak semmit. Ebben az időszakban nem szívesen töltenek együtt sok időt a szüleikkel, s az együtt ünneplést sem érzik olyan fontosnak. Ez legtöbbször – és egészséges esetben – nem tart sokáig, helyreáll a Mikulás-napi és a karácsonyi ajándékozási rend.


„Adok" és a „kapok" oldal

Nagyon fontos, hogy – egy adott személyt vizsgálva – egyensúlyban legyen az ajándékozás során az „adok" és a „kapok" oldal.

– Ha valaki csak adni szeret, annak személyiségére a túlzásba vitt önalávetés a jellemző, míg másik esetben, ha csak kapni akar valaki, annak hátterében nárcisztikus, önző jellemvonások húzódnak meg. A fogyasztói társadalomra jellemző drága, minél különlegesebb, ezzel együtt gyorsan romló termékek, amelyek rendszerint műanyagból készülnek és az ünnepek elteltével már sokszor alig-alig használhatók, nem töltik be az ajándékozás igazi funkcióját. Leginkább azért, mert nem feltétlenül van mögöttük érzelem, a kapcsolatot élővé tevő közös élmények sorozata.

A különböző korosztályokkal folytatott kreatív foglalkozásokon is nagy igény mutatkozik a kukoricababák, különböző gyurmafigurák, fabábuk vagy a batiktermékek készítésére.


Az ízlés befolyásolható

Előfordulhat persze, hogy a szegényebb családban felnövő gyermeknek kezdetben rosszulesik, hogy ő nem annyira értékes tárgyakat kap. Idővel viszont el lehet magyarázni ennek okát, szerencsés esetben pedig elfogadja, hogy nem az számít, hogy mennyi pénzbe került egy-egy ajándéktárgy. Az ízlést egyébként lehet befolyásolni, s az életkor előrehaladtával fogékonyabbá válhatnak a gyermekek a több munkával és odafigyeléssel készíthető ajándékokra. Ha ezt már idejekorán tudatosítják, akkor a szülőket már kisgyerekkorban is megajándékozhatják saját készítésű kézművestermékekkel.

– Az ajándékozás pszichológiájához tartozik, hogy a december a legnyomasztóbb hónap – a legrövidebb nappalok és leghosszabb éjszakák miatt –, az emberek (tudat alatt) ezt is akarják ellensúlyozni az egymásnak készített meglepetésekkel. A régmúlt időkben az ünnep jelképezte a természet sötétségből világosságba való átmenetét. A piacgazdaság azonban e téren is túlzásokba esik, mert túl korán kezdődik a vásárlási időszak, így pedig felszínessé válik az ajándékozás.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Pécsi Ildikó is beválogatta a kedvencei közé

A soproni származású, Budapesten élő költő, író, kritikus, irodalmi szerkesztő, Zsirai László… Tovább olvasom