Kisalföld logö

2017. 07. 25. kedd - Kristóf, Jakab 18°C | 25°C Még több cikk.

Az Adria legnagyobb tengeri csatája

Szinte pontosan kilencven éve hatalmas győzelmet aratott a Monarchia flottája az Otrantói-szorosban az antanthatalmak erői felett. Filmet forgathatnának annak az izgalmas napnak az eseményeiből, amikor egy hatvan kilométeres acélhálót megsemmisítettek.
A Monarchia közös hadügyi költségvetésébe a magyar fél a kvótatörvény szerint 36%-ot volt köteles befizetni, így Császári és Királyi Haditengerészet ugyanilyen arányban képezte Magyarország tulajdonát. Önmagában a hadiflotta értékét 16 vagon arany egyenértékére becsülték. Személyi állományának összetétele a soknemzetiségű Monarchia tükörképe volt. A haditengerészet tiszti összlétszáma az utolsó békeévben 1748 főt tett ki, melynek 18%-a, 314 fő volt magyar vagy magyarhonos, a 17.689 főnyi legénységi és altiszti állománynak pedig a 24,7%-a. E haditengerészeti erőnek az első és utolsó egyetlen nagy megmérettetését az első világháború jelentette. A központi hatalmak számára a földközi-tengeri kijáratul szolgáló Adria jelentősége Törökország hadba lépését követően értékelődött fel.

55 kilométeres acélháló a víz alatt

Hajóik védelmében az antant próbálta ellenőrzése alatt tartani az Adria kijáratát. Az Otrantói-szorosban egy 55 km hosszú, 60 méter mély, aknákkal és jelzőeszközökkel felszerelt acél hálózárat építettek ki. A zárrendszert nagyszámú, Angliából odavezényelt, felfegyverzett vontató halászgőzös alkotta, tevékenységüket olasz, francia brit egységek biztosították. A zár nagyban nehezítette tengeralattjáróink földközi-tengeri kijutását, ezért haditengerészetünk felszíni egységei több alkalommal megkísérelték a zár semlegesítését.

Megbízták Horthy sorhajókapitányt

A 1917. május 15-i hadművelet végrehajtására a Monarchia haditengerészetének három leggyorsabb egysége, a Novara (parancsnoka és egyben a vállalkozásé is, Horthy Miklós sorhajókapitány), Saida és Helgoland cirkálók, továbbá a Csepel és Balaton rombolók, két-három tengeralattjáró és számos vízi repülőgép lett kijelölve. A cirkálóknak a tengerzárra kellett csapást mérniük, a rombolók ellenséges szállítóhajókra vadásztak, a tengeralattjárók a hadműveleti terület peremén járőröztek, a vízi repülők felderítő szerepkört töltöttek be.

Kifut a 3 cirkáló

A három cirkáló május 14-én 19.45-kor futott ki, majd a kijelölt pontot elérve éjjel 3 óra után szétváltak, megközelítve hadműveleti helyüket. Pirkadatkor elsőként a Saida támadott. Hajnali 4.20-kor elsüllyesztett egy halászgőzöst, kettőt megrongált. A Helgoland nyolc gőzöst süllyesztett el, hármat ronccsá lőtt, a Novara öt hajót elsüllyesztett, további ötöt súlyosan megrongált. Az otrantói zár bő egy óra leforgása alatt úszó roncsok és szétszakadt, sodródó hálók tömegévé vált.

Megmentették az áldozataikat

A cirkálók az elsüllyesztett gőzösök legénységének túlélőit fedélzetükre vették (összesen 72 főt) és egyesülve reggel 7 órakor elindultak a cattarói kikötő irányába. Az akcióval egy időben a Csepel és a Balaton rombolók egy konvojra bukkantak, melyet egy olasz romboló kísért. Rövid tűzharc után az olasz Borea romboló és két teherhajó elsüllyedt, egy súlyosan megsérült. Miután a rombolócsoport hazafelé vette útját, 7 óra 35-kor egy brit–olasz hajóraj közeledését észlelték, majd a túlerővel vívott tűzharcban a Csepel mozgásképtelenné tette az olasz zászlóshajót.

Mesterséges köd és parancsnok hordágyon

Az intenzív tűzharc 9.30 óra tájban, kb. 10 kilométeres távolságból kezdődött. Találat érte a Novarát, a parancsnok Horthy is megsebesült. Rövid időre eszméletét vesztette, de később a fedélzeten egy hordágyról már újra ő irányította a hadműveletet. A vezérhajó fél 11 órakor végzetes találatot kapott. Egy gránát a hátsó turbinaterembe csapódott, ezért le kellett állítani a kazánokat. A Novara 10.55-kor mozgásképtelenné vált. A másik két cirkálónál lassúbb, kissé lemaradt Saida a parancsnoki hajó mellé érve vontába vette, miközben a Helgoland a Novara és az ellenség közé helyezkedett, magára vonva annak tüzét.

A cirkálók legválságosabb percei 11 óra után következtek. A brit cirkálók, észlelve a Novara mozgásképtelenségét, az érkező erősítéssel hadrendbe álltak és folyamatos tűz alá vették a három cirkálót, amelyek erejük megfeszítésével igyekeztek viszonozni a tüzet. A heves tűzharc kb. fél órán át tartott, végül 12 óra után pár perccel a brit–olasz erők abbahagyták a tüzelést és visszavonultak.

A brit erők vezérhajóját Brindisi közelében megtorpedózta U27 tengeralattjárónk, majd a francia romboló futott a korábban telepítette aknamezőre és elsüllyedt.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

''Győrt nagyon kedvelem''

A közelmúltban megyeszékhelyünkön járt a hazai vetélkedőipar nagymestere, s időt szakított arra is, hogy személyes hangvételű interjút adjon lapunknak. Ha kíváncsiak, a Kisalföld hány kérdésig jutott el a „Legyen ön is milliomos!" műsorvezetőjével, ne hagyják ki írásunkat! Tovább olvasom