Kisalföld logö

2018. 01. 24. szerda - Timót -1°C | 6°C Még több cikk.

Amszterdam, London, Bécs - Európa kedvenc bolhapiacai

Bármerre is járunk a világban, érdemes egy délelőttöt szánni arra, hogy megnézzük az adott város bolhapiacát. Kincsekre lelhetünk, nézelődhetünk, és ehetünk-ihatunk Londonban, Amszterdamban vagy akár Bécsben.

Európa nagyvárosai nem léteznek bolhapiac nélkül. Sőt, a legtöbb helyen a belvárosban találjuk a régiségeket, könyveket, lemezeket, ruhákat és az ócska, használhatatlan holmikat egyaránt kínáló piacokat. A legtöbb helyen ínycsiklandó illatok szállnak a levegőben: a helyi mellett a világ konyháinak finomságait is megkóstolhatjuk.

Albert Cuyp, Noordermarkt, Waterlooplein

Észak Velencéjében, Amszterdamban négy nagy piacra is ellátogathatunk. A kontinens egyik legforgalmasabb és leghíresebb szabadtéri marketje az Albert Cuyp, ahol főleg szombaton több ezer helyi és turista fordul meg. A zöldség és gyümölcs mellett ehetünk kemencében sült kenyeret, vehetünk sajtot, heringet, ruhát, és természetesen holland fapapucsot. A több mint 300 standra érdemes legalább egy fél napot rászánni. A piacnak inkább reggel induljunk neki, kora délutánra már az árusok egy része is összepakol. Az Albert Cuyp Amszterdam egyik legolcsóbb piaca, ám a magyar turista zsebének nem mindig az: tenyérnyi vitorlás hajót 6 euróért árulnak, Van Gogh márkájú olajfestéket – 12 színnel – 10 euróért vehetünk. Vásárolhatunk festővásznat is, 5 euróért kisebb méretű, jó minőségű, háromdarabos csomag boldog gazdái lehetünk. Van Gogh városában ez csak természetes...

Észak Velencéjében, Amszterdamban négy nagy piac van
Észak Velencéjében, Amszterdamban négy nagy piac van.

Nyitva tartás

Ha kinézünk egy bolhapiacot, tájékozódjunk, hogy mikor van nyitva. Vannak olyan marketek, amelyek mindennap árulnak zöldséget, gyümölcsöt, de kirakodóvásár csak hétvégén van. A piacokat könnyű megközelíteni: a belvárosban vannak, vagy jó a tömegközlekedés, így egyszerű odajutni.
A kedvencünk mégsem az Albert Cuyp, hanem az északi piac, a Noordermarkt. Amszterdam egyik legszebb negyedében, a Jordaanban található, már odáig elsétálni is élvezet. Az Északi templom melletti piac igazi kincsesbánya, másodkézből vehetjük meg például Jamie Oliver angol nyelvű szakácskönyveit 5 euróért. Ez a piac a bohémek kedvence: elképesztő ruhákat, stólákat, antik holmikat árulnak, talán nem véletlen, hogy az amszterdami színház zenészei is szívesen járnak ide fellépőruhát venni. 20 euróért például gyönyörű tűzpiros koktélruhát láttunk, ha megvettük volna, tollas boát adtak volna hozzá ajándékba. Ezen a piacon az antik mellett dívik a bio is: holland süteményeket, pékárukat, sajtokat kóstolhatunk meg – utóbbi árusok csak szombaton pakolnak ki.

A Waterloopleinen a piac inkább turistáknak szól, a megszokott szuvenírek mellett – fapapucs, fatulipán – azonban találhatunk jó bakelitlemezeket is, 5 eurónál kezdődik az áruk. Bár az útikönyvek javasolják, hogy alkudjunk, mi még egyetlen holland piacon sem tudtunk árengedményt kicsikarni – lehet, hogy nem voltunk elég kitartóak.

Brick Lane, Portobello, Candem Lock Market

A csatorna másik oldalán, a brit fővárosban is több piac telik meg nap mint nap. A kedvencünk mindegyik közül a Brick Lane – itt igazi „multikulti" hangulat fogadja a látogatót. A negyedben helyi és külföldi művészek, tervezők laknak, és egyre több a bangladesi bevándorló. A vasárnapi bolhapiac látványa lenyűgöző: az utca két oldalán földre terített szőnyegen fiatal lányok árulják megunt márkás ruháikat és cipőiket – a Kate Moss jegyezte Topshop kollekcióból is láttunk felsőket, 5–8 angol fontért. S ha már csúcsdivat, Louis Vuitton- táskát is ránk akartak sózni, 25 fontból alkudhattunk volna, ha érdekelne bennünket a trendiség. Itt két kínai lánnyal beszélgettünk, ők minden hónapban egyszer kihozzák ide megunt ruháikat, igaz, ha keresnek egy kis pénzt, hazafelé el is költik. Rajongásunk igazi oka, hogy a Brick Lane-en egy hatalmas csarnokba is betérhetünk – ruhát próbálni és enni. Hihetetlen, hogy a bangladesi, thai, kínai, török és még ki tudja, hány nemzet konyhája mellett jól megfér a pólókereskedő (minőségtől és mintától függően 5–20 font), a művirágárus, és az idei nyár nagy slágerét, a pici kővel díszített, legóból készült fülbevalót (egy pár 3–6 font) kínáló árus. Feltétlenül kell az ínycsiklandó ételekről is írnunk: a szusitól a currys ételeken át a kuszkuszig mindent megkóstolhatunk. Egy tál laktató ételt – rizstésztát csirkével, rákkal – már 3 font 50-ért vehetünk magunknak.

A londoni Brick Lane-en egy hatalmas ˝világkonyhában˝ főznek
A londoni Brick Lane-en egy hatalmas ˝világkonyhában˝ főznek.

Szintén nagyon kedves hely a szívünknek a Portobello Road-i piac: 10–15 sarok hosszan az utca két oldalán vehetünk leginkább régiségeket, újra divatba jött retró fém reklámtáblákat, rézmozsarat és krómedényeket. A baj csak az, hogy ami 1 fontba kerül, abból nem sok van, az árak 5 fontnál kezdődnek, de általában a használt ruhák darabját 8–10 fontért adják.

Hasonló a kínálata a Candem Lock Marketnek, ahol szerencsével jártunk: zárás előtt egy fontért vettünk egy kiló koktélparadicsomot és olívabogyós chiabattát fél áron. Az ízét soha nem felejtjük el! Ilyenkor már nagy kedvezménnyel adnak oda mindent a hazafelé készülődő árusok.

Linke Wienzeile

A határ túloldalán, Bécsben a Linke Wienzeilén különleges időutazásban lehet részünk. Fogalmunk sincs róla, hogy honnan kerülnek még elő nagy számban antik – 130–150 éves – bútorok, tányérok, ékszerek és könyvek. Mindezekből az osztrák főváros kedvelt bolhapiacán sosincs hiány. Vehettünk volna gramofont 200 euróért, s bár az árus azt mondta, nem próbálhatjuk ki, megesküdött rá, hogy működik. Régi bakelitlemezeket 5 eurótól kínálnak, használt ruhát, cipőt pedig török, csadoros asszonyok próbáltak vehemensen ránk sózni – a minőségről ebben az esetben inkább nem beszélnénk. Elképesztő mennyiségben árulnak ezüst evőeszközöket, csodálatos faragott tükröket, kristályokat, régi pénzérméket és bankjegyeket. Az útikönyvek úgy tartják: ide ismert színészek, művészek is szívesen járnak. Ottjártunkkor nem találkoztunk eggyel sem, ám lehet, hogy csak azért nem vettük észre őket, mert általában hatalmas napszemüveg mögé bújva vadásznak egy-egy rég áhított darabra.

Bécsben a Linke Wienzeilén  időutazásban lehet részünk
Bécsben a Linke Wienzeilén időutazásban lehet részünk.

Jó tanácsok turistáknak

Nyugat-Európában nem működik mindenütt az az alapvető szabály, hogy a piacon kell alkudni. Próbáljuk meg, és majd látjuk: egyszerűen feladjuk, vagy pedig ki tudunk csikarni némi árengedményt. A piacokon előszeretettel ˝dolgoznak˝ zsebesek, vigyázzunk az értékeinkre! Mindig érdemes korán nekiindulni a kincsvadászatnak, aki délben érkezik, sok mindenről lemaradhat. Az viszont ez ellen szól, hogy zárás előtt nagyon sok helyen fél áron kínálják a süteményeket, kenyereket, sőt, a zöldséget és a gyümölcsöt is. Vigyünk magunkkal aprópénzt, 1-es és 5-ös címleteket, és külön rekeszbe tegyük azt az összeget, amit bolhapiacozásra szánunk – ha az embert elkapja a vadászösztön, képes sokkal több pénzt költeni, mint amennyit eredetileg rászánt.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Gryllus Dorka kétlaki élete

Hét éve ingázik Budapest és Berlin között Gryllus Dorka: választott otthonát a nyitottságáért… Tovább olvasom