Kisalföld logö

2017. 10. 22. vasárnap - Előd 9°C | 14°C Még több cikk.

A színház bármilyen lehet, kivéve unalmas

Újságíróként dolgozott. Megálmodott egy elképzelt párbeszédet Reviczky Gyula és Jászai Mari között. Megtetszett neki a dialógusírás, dráma lett belőle. Egressy Zoltán a Portugállal az egyik legsikeresebb kortárs drámaíró lett.

Két gyerekére a legbüszkébb és nem az írásaira, de főállású íróként él. Drámát pár nap alatt ír, az ötleteit sokáig érleli.

Első novelláskötete (Most érsz mellé) nemrég jelent meg, most valami hosszabb kanyarodik ki a tolla alól, de erről még nem beszélgetünk. A Kék, kék, kék című darabról, melyet hamarosan bemutat a Győri Nemzeti Színház, valamint a színházak lehetőségeiről viszont igen. Egressy Zoltán műveit ma már külföldön is játsszák.


– A Portugál levehetetlen a győri nemzeti műsoráról. Mindig telt házzal megy, pedig már régen nem bérletben játsszák.

– Ez a legjobb Portugál-előadások egyike, amit láttam. De egy hosszú sorozat nem elsősorban a darab, hanem az előadás érdeme.


– Nem tolakszik előre a siker bezsebelésénél.

– A sikerhez sok minden kell. Rendező, színészek, a csillagok jó együttállása…

Egressyn nem minden esetben látszik, hogy a magyar kortárs drámaírók egyik legtöbbet játszott szerzője. De miért is kellene ennek látszania? Fiával, Tamással éppen Rómában barangolnak.
Egressyn nem minden esetben látszik, hogy a magyar kortárs drámaírók egyik legtöbbet játszott szerzője. De miért is kellene ennek látszania? Fiával, Tamással éppen Rómában barangolnak.

– Darabjaiban sok a humor, de felbukkannak tragikus sorsok is.

– Hát igen, ahogy az életben is. Ez önmagában nem érdekes, az viszont mindig, ha igazi akaratok feszülnek egymásnak. Én általában tragikomédiákat írok, műfaját tekintve a Kék, kék, kék pontosan olyan, mint a Portugál. Remélem, sok humor lesz az előadásban, és sok fájdalom.


– Fontos, hogy ki és hogyan rendezi a darabjait?

– Persze hogy fontos. Nem vagyok próbákra járó író, nem ülök a rendező nyakán, azt hiszem, annak lenne némi ellenőrző jellege. Forgács Péterben egyébként is bízom, a Portugál után furcsa is lenne, ha másként állnék hozzá.


– Azt nyilatkozta valahol, az még csak-csak rendben van, ha húznak a szövegeiből, de ha hozzáírnak, az már nincs.

– Így van. Ezt egyetlen író sem szereti, szerencsére ritkán találkozom ilyen jelenséggel.

Egressy Zoltán sikerdarabja, a Portugál, a Győri Nemezeti Színházban.
Egressy Zoltán sikerdarabja, a Portugál, a Győri Nemezeti Színházban.

– Örök kérdés, ki a fontosabb: az író, a rendező vagy a színész?

– Amikor elkezdődnek a próbák, az író már nem fontos. A szöveg éppen olyan alapanyaga egy előadásnak, mint a színész, a jelmez, a díszlet, a zene.


– Gondol arra, hogy a Portugál sikere után hogy fogadják majd Győrben a Kék, kék, kéket?

– Nem foglalkozom előre a hatással, de remélem, tetszeni fog a győri közönségnek. Majd a bemutató után kiderül. A Kék, kék, kék egy nem annyira nívós vándorcirkuszról szól, gondolom, nem kis kihívás a színészeknek például a cirkuszi betét, amelyben produkciókat kell bemutatniuk. Ez csak akkor jó, ha beépül a darabba, nem válik önálló kunszttá.


– A színházi világnap előestéjén beszélgetünk. Úgy tűnik, ez a műfaj örök, és nem tudta eddig semmi sem kiütni a nyeregből. Pedig van új technika számos, hologramos mozgókép, 3D-mozi. Mi lehet a megtartóereje a színháznak?

– Nagy világégések, háborúk után a színház volt mindig az, ami először feléledt poraiból. A mozival nehéz lépést tartani, és vannak félelmeik sokaknak, hogy a színház egyszer majd idejétmúlt dologgá válik, de én remélem, hogy ez soha nem következik be. Egy a lényeg: unalmas ne legyen. Azt nézőként én se bírom elviselni.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A csontváznak is van szíve

˝Minden alkotás saját belső törvények szerint épül és legalább olyan rejtélyes módon, ahogy a… Tovább olvasom