Kisalföld logö

2018. 04. 24. kedd - György 14°C | 23°C Még több cikk.

A megváltó utolsó hét szava

A Győri Balett új, különleges táncelőadást mutat be, A Megváltó utolsó hét szava a kereszten.

A Győri Balett október 13-án egy különleges előadással szerepel a németországi Ingolstadtban. Susan Oswell angol koreográfus J. Haydn zenéjére készített koreográfiát A Megváltó utolsó hét szava a kereszten címmel. Az izgalmas táncszínházi produkcióban a Győri Balett alapító tagjai, Bombicz Barbara, Demcsák Ottó, Szigeti Gábor, Ócsag Anna és Müller Ervin szerepelnek.

Az előadás eltér a Győri Balett megszokott stílusától
Susan Oswell szerte a világban több művészeti területen ért el kimagasló eredményeket. Táncosként, koreográfusként, színészként és zeneszerzőként is bizonyította tehetségét. A Győri Balettel közös produkciója Jézus szavaira kíván rávilágítani mai szemszögből. A mű a civilizációt vizsgálja, melyben a humanizmus és a szerénység keresztényi értékrendjét állítja szembe az egoizmussal és a gonoszsággal. A hétköznapi ember lelke is napról napra ezekkel az ellentmondásokkal küzd meg. Ki nem kiáltott fel még ezt tapasztalva: „Istenem, miért hagytál el engem?" Hűtlenek lettünk örökségünkhöz, vagy nem kellett volna már rég  új, azonos értékű víziókat találnunk? Susan Oswell a Győri Balett művészeivel keresi a választ ezekre a kérdésekre, szembeállítva Haydn törekvését, a mély istenhitet a mai világnézettel.

– Ön a szülőföldjéről indulva a világ számos pontján élt és sikerrel alkotott. Hogyan találtak egymásra a Győri Balettel?

– Ingolstadtban indult útjára egy koncertsorozat, amely a tavaly csatlakozott EU-tagországok kultúráját, művészetét mutatja be. A német szervezők elismeréssel szóltak a Győri Balett korábbi ingolstadti szerepléseiről és nekem is vannak magyarországi kapcsolataim. Az itteni barátaim is tisztelettel említették a Győri Balett negyedszázados hagyományait és művészeti értékeit. Így örömmel vállaltam a győri társulat alapító tagjaival ezt a különleges és izgalmas munkát.  Ez a táncszínházi előadás nagyban eltér a Győri Balett megszokott stílusától, de a tapasztalt táncművészek igazi kihívásként tekintettek erre a darabra és magas művészi színvonalon valósítják meg az elképzeléseimet. Nagyon boldog vagyok, hogy velük dolgozhattam. Kiváló táncosok, rendkívüli személyiségek remek színészi tehetséggel megáldva. Sokat éltem ahhoz, hogy csak a tánc érdekeljen. Leginkább az foglalkoztat, hogy a karakterek, a gondolatok, a lelkiség hogyan jön át a táncon a mozdulatok, lépések által.

Demcsák Ottó
– „Istenem! Istenem! Miért hagytál el engem?" A ma emberének mit jelentenek ezek a szavak?

– Ennek a gondolatnak a részünknek kellene lennie. Ezt a kérdést mindenki felteheti magának, amikor este lefekszik, mert az emberi kapcsolatokban a hatalom és az emberi fájdalom összefonódása jellemző. A médiából is ez árad felénk, ez vesz bennünket körül.  A darab felteszi a kérdést, hogy miért van így, és miért nem lehet ezt megállítani.

– Egy balettelőadáson fontos a zene és a koreográfia összhangja, harmóniája. Miért esett a választás a Haydn zenéjére, és hogyan illeszkedik ehhez a koreográfia?

– Ingolstadtban élő zenével láthatja a közönség A Megváltó utolsó hét szava a kereszten című produkciót a Georgian Chamber Orchestra közreműködésével. Markus Poschner, a zenekar vezetője és karmestere álmodta meg az idei koncertsorozatot, amelynek része a mi produkciónk is. Mindenképpen Haydn- vagy Händel-művet szeretett volna színpadra állítani. Mivel Haydn munkássága az Esterházy család révén kötődik Magyarországhoz, ezért esett a választásom erre a zeneműre. Napjainkban is aktuális ez a darab, mert a belőle áradó gondolatiság üzeneteteket hordoz a ma emberének is. Úgy tűnik számomra, hogy a színház egyre inkább azon hellyé válik, ahol az ember magára találhat. Az előadás különlegessége, hogy nemcsak koreográfusként vettem részt a létrehozásában, hanem zeneszerzőként is. Haydn muzsikáját az általam komponált modern zenei részek szakítják meg.

Susan Oswell
– Az ön művészi karrierje rendkívüli változatosságot mutat. Táncos, színész, koreográfus, zeneszerző... Hogyan alakult ki ez a sokszínű életpálya?

– Az angliai gyermekévek alatt a zenetanulás életem meghatározó eleme volt. 1979-ben alapítottuk meg a Laokoon Dance Groupot, majd egy sok örömet adó pályafutás után negyvenéves koromban abbahagytam a táncot, de a zene megmaradt számomra. Visszatértem a zenei gyökereimhez és ötvöztem a koreografálással. Most ez a két művészeti ág határozza meg az életemet.

– Igazi világpolgár. Angliából indulva dolgozott Teheránban, Párizsban, Bonnban, Moszkvában és most Győrben. Hogyan hatottak önre és művészetére ezek az eltérő kultúrák?

– Ez egy hamisítatlan cigányélet. Alapvetően kíváncsi természetű vagyok. Vannak dolgok, amelyek minden kultúrában általánosak, de az emberi lelkekben és gondolkodásban sok különbözőséget fedeztem fel. Ezt a változatosságot nagyon kedvelem és élvezettel fedezem fel az eltéréseket. Amikor először jöttem Magyarországra, úgy éreztem, hogy hazajöttem. Elkezdtem magyar irodalmat olvasni és arra a következtetésre jutottam, hogy a magyar emberek nagyon intelligensek, eredetiek, vendégszeretők, mély érzésűek és gyakorlatias gondolkodás jellemző rájuk. Tudom, hogy szörnyű dolgokon mentek keresztül a magyarok, de ennek ellenére nekem úgy tűnik, hogy kiegyensúlyozottak. Harminc éve élek Németországban, Bajorország pedig huszonhárom éve az otthonom és egyben a választott hazám. Az utazás pedig a cigányélet szabadságát, romantikáját adja nekem.

Kiss János  a Győri Balett igazgatója

-Most a próbafolyamat végén mondhatom, hogy jó döntés volt elvállalni az ingolstadti felkérést. Susan Oswell egy olyan produkciót hozott létre, amely engem is meglepett. A táncosok a mozgáson kívül prózát mondanak és énekelnek a produkcióban. Eredetileg csak egy előadást terveztek a német szervezők a darabból, de a várható kedvező fogadtatásra számítva keresik a további németországi előadások lehetőségét. Győrhöz soha nem lehetünk hűtlenek, ezért idehaza is szeretnénk minél többször játszani ezt a különleges táncszínházi előadást. Külön öröm számomra, hogy a Győri Balett alapító tagjai mutathatják be ezt a művet.

Bombicz Barbara   Harangozó– díjas balett művész

– Boldoggá tesz, hogy a Győri Balett lehetőséget adott a pályától lassan búcsúzó táncosainak arra, hogy egy ilyen nagyszerű darabban mutathatják meg magukat. Élmény volt Suzan Oswell– lel együtt dolgozni. Nyugodtsággal, humorral, iróniával megáldott bűbájos teremtés. Kitűnően építette fel a darabot. Próbáról próbára fokozta a nehézségeket, hogy hozzászokjunk az extrém helyzetekhez.
Csodálatos dolog korunkban egy olyan témával foglalkozni, ahol a szeretetlenség világát éljük. Ez a szeretet és istenkeresés darabja önmagunkban. Szokatlan, hogy nemcsak a testemmel, mozdulataimmal, gesztusaimmal fejezhetem ki magam, hanem a közönséghez a szavaimmal is fordulhatok.

Demcsák Ottó   Harangozó-díjas balett művész

– Totális színházi produkciót hoztunk létre, amelyben én még éneklek is. Élveztem a darab születését, mert bátran kísérletezhettünk. A mű azt sugallja, hogy az isteni akarat előtt fejet kell hajtani, és alázattal kell viseltetni. Örülök, hogy a művészetünk egy olyan eszmeiséget közvetít, ami a világot egy kicsit jobbá teszi. A pénz lett az ötödik elem. Susan Oswell nagy szabadságot engedett nekünk a produkció létrehozásában. Nagyon jóízű munka volt és remélem ezt a közönség is érezni fogja.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Élet túl a Hargitán, túl Gyimesen

Csatlakoztunk a csángóknak szánt gabonasegély kiosztására Moldvába autózó gazdákhoz. Tovább olvasom