Kisalföld logö

2017. 05. 27. szombat - Hella 13°C | 24°C Még több cikk.

A Bakony lesz a mi Párizsunk?

Ha megegyezik a magyar állam és a Dakar-versenyek rendezési jogát birtokló francia csoport, akkor 2009-ben a megyénkhez közeli Bakony adhat helyet az új évet köszöntő száguldás első két szakaszának.
Egyelőre nem tudni, hogy csupán a Dakar-széria részeként vagy a jövő évi, nagy sivatagi seregszemle próbájaként, de tény: a napokban Magyarországon terepraliztak a világ legjobbjai.

A védegyletes Boda Zsolt kelt ki elsőként az elképzelés ellen. A zöldszervezet munkatársa felvázolta a tervek szerint bakonyi, Balaton-parti útszakaszt is tartalmazó futam környezetkárosító hatásait, valamint azt az ellentmondást, hogy az állam az általános megszorítások közepette több mint hétszázmillió forint közpénzt készül kidobni az ablakon egy olyan rendezvényért, amely Boda szerint kifejezetten rontana az országimázson.


Több mint ötven áldozat

„Okkal vélelmezhető, hogy az a háromnegyed milliárd több lesz: ez már csak így szokott lenni az államilag támogatott megaprojekteknél. Közben majd kiderül, hogy kéne még néhány milliócska, és persze akkor már futunk a pénzünk után. Csak az autósportnál maradva: a Hungaroring 2001-es félmilliárdos állami támogatása mára a hétszeresére, 3,5 milliárdra nőtt. Az, hogy az állami beruházások költségei általában jóval a tervezett fölé kerülnek, a hasznok meg elmaradnak a várakozásoktól, jól ismert probléma" – vélekedett a környezetvédő.

Boda megemlítette azt is, hogy „a verseny Afrikában olyan területeken megy keresztül, amelyek lakosait nem kérdezték meg, részt akarnak-e venni a gazdag nyugatiak zajos, környezetszennyező és veszélyes szórakozásában". Lehet vitatni ezeket a sorokat, de az tény, hogy a Dakar 29 éves története alatt a verseny ötven áldozatot szedett, akiknek a fele civil volt. Ráadásul kilenc gyerek is elhunyt a sivatagi száguldás miatt.

Tiltkozás ide, zöld felháborodás oda, a Dakar-sorozat része, a Közép-Európa-rali a hétven megérkezett a, végigszáguldott hazánkon, és rövid kitérőt tett Erdélyben is.
Tiltkozás ide, zöld felháborodás oda, a Dakar-sorozat része, a Közép-Európa-rali a hétven megérkezett a, végigszáguldott hazánkon, és rövid kitérőt tett Erdélyben is.

A tárca szerint megtérülne
Az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium közleménye szerint azonban szó sincs közpénzherdálásról, sőt, éppen a busás haszon miatt támogatják a kezdeményezést. Szerintük a verseny a nemzeti összterméket 7,8 milliárd, az adóbevételeket pedig 1,2 milliárd forinttal növelné. Minthogy a 2006-ban új rajthelyszínként debütáló Lisszabonban 132 ezer szállodai vendégéjszakát töltöttek a verseny miatt oda utazók, a tárca Budapesten is ennyi többlettel számol, azaz 2,75 milliárd forint idegenforgalmi pluszbevételt remél.

Ugyanígy számolnak a szolgáltatásokkal is: előrejelzésük szerint ebbe az ágazatba 1,55 milliárd forint folyna be. Azt is feltételezik, hogy a verseny miatt 15 ezer gépkocsi érkezne Magyarországra, ez pedig 234 millió forint pluszbevételt jelentene a benzinkutaknak. A számítások szerint tehát bőven megtérülne az a félmilliárd forint, amit a magyar állam kínált föl az ASO-nak a szervezés jogáért. A Budapest–Dakar ötletgazdája, a maga is több Dakar-futamot megjárt Szalay Balázs egy lapinterjúban azonban korábban elismerte: elképzelhető, hogy a rendezési költség nem kétszáz-, hanem háromszáz-, esetleg négyszázmillió forintba is kerülne.


750–800 milliós autócsodák

Tiltakozás ide, zöldfelháborodás oda, a Dakar-sorozat része, a Közép-Európa-rali a héten megérkezett, végigszáguldott hazánkon, s rövid kitérőt tett Erdélyben is. Újhelyi István, az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium szakállamtitkára a rajtnál elmondta: a kormány 200 ezer eurós (több mint ötvenmillió forint) költségvetési támogatásban részesíti a viadalt, amelyre 240 nemzetközi sajtóakkreditáció érkezett, így 160 televíziós csatorna közvetíti a magyarországi terepraliversenyt.

A viadalon összesen 132 motor és quad, 97 autó, valamint 39 kamion indult, a verseny teljes távja 2671 kilométer, ebből 1097 kilométer a mért szakasz. Magyarországról összesen 11 autó, 6 quad és motor, továbbá 4 kamion próbált szerencsét. Etienne Lavigne, a Dakar-rali versenyigazgatója szintén ellátogatott hazánkba a Közép-Európa-rali apropóján, szerinte „a világ legismertebb versenyzői jöttek el a versenyre, s szinte az összes gyári csapat is összeméri tudását a magyar terepen". A nézők láthatták a Dakar-ralin összesen kilenc alkalommal – háromszor autóval, hatszor motorral – győztes francia Stéphane Peterhansel, a korábbi ralivilágbajnok Carlos Sainz és a dél-afrikai Ginie de Villiers autózását. A Mitsubishi és Volkswagen gyári autóival repesztő pilóták amúgy nem akármilyen négykerekű kincseket kormányoztak a Bakonyban: ezeknek az autócsodáknak az értéke megközelíti a 800 millió forintot.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A nyeregben Nagy Péter, a győri motoros

Egyedüli megyei indulóként a motoros Nagy Péter vágott neki a közel 2700 kilométeres távnak.… Tovább olvasom