2016. 12. 03. szombat - Ferenc, Olívia -3°C | 4°C

2005 felfedezései, találmányai

Megtalálták a legrégebbi modern ember maradványait és hétezer éves körnaptárra bukkantak.

– Bronzkori, mintegy négyezer éves illatszerüzem maradványait tárták fel Cipruson. Az agyag tárolóedények falán maradt parányi anyagszemcsékből a kutatók 12 ókori illatszer összetételét állapították meg.
– Tízezer éves homo sapiens maradványaira bukkantak Korcula szigetén, Vela Lukában, ez eddig a legrégebbi modern ember.
– Megtalálták a Kr. e. 1696 és 1686 között uralkodó I. Neferhotep fáraó 1,80 méteres kőszobrát a karnaki templom kőkapuja alatt.
– A németországi Goseckben az eddigi legrégibbnek vélt, hétezer éves, fatörzsekből épített körnaptárra bukkantak.
– A Szentföld legrégebbi temploma került felszínre a bibliai Armageddon közelében.
– Ezerötszáz éves női sírt tártak fel a régészek a Nógrád megyei Szurdokpüspökiben.
– Időszámításunk előtti első századból való maja falfestményeket és az eddigi legrégibb, i. e. 150-ből való maja sírt tártak fel Guatemalában.
– Lengyel vegyészek új, olcsó eljárást dolgoztak ki, amellyel építőanyaggá lehet feldolgozni az évente millió-
számra a szemétbe kerülő eldobható műanyag palackokat.
 – Leonardo da Vinci ötszáz éves, freskókkal díszített műhelyét és egy boncolásra szolgáló, titkos szobát fedeztek fel Firenzében, a Santissima Annunziata kolostorban.
– Peru déli részén, Palpában a Kr. e. 600 és 1000 közötti Paraca-kultúra idejéből származó sziklarajzokat fedeztek fel.
– Az Atlanti-óceán mikroélővilágát vizsgáló kutatók fölfedeztek egy baktériumot, amely édesvízi tavakban él, organikus hulladékkal táplálkozik és tetemes mennyiségű elektromos energiát termel.
– A Huygens európai űrszonda leszállt a Titánra, a Szaturnusz legnagyobb, 5150 kilométeres átmérőjű holdjára.
– A floridai Cape Canaveral-i űrközpontból egy Delta II hordozórakéta rakterében elindult a Tempel 1 üstökösre a Deep Impact (mély becsapódás) amerikai üstököskutató űrszonda.
– Japán csillagászok felfedezték a Földtől legtávolabbi, mintegy 12,7 milliárd fényévre fekvő galaxishalmazt.
– A Szaturnusz körül keringő Cassini amerikai űrszonda kimutatta, hogy az óriásbolygó Enceledus nevű holdja jelentős légkörrel rendelkezik. (A másik légkörrel rendelkező égitest a Titán, amely ugyancsak a Szaturnusz holdja.)
– Amerikai csillagászok 12 újabb Szaturnusz-holdat fedeztek fel, ezzel 46-ra emelkedett a gyűrűs bolygó körül keringő égitestek száma.
– Napszélmeghajtású űrszondát bocsátottak fel az Egyesült Államokban.
– Amerikai csillagászok felfedezték a Naprendszeren kívüli legkisebb bolygót, amelynek az átmérője mintegy kétszerese a Földének.
– A japán Hajabusza űrszonda kétszer is leszállt és anyagmintát vett a Mars és Jupiter között a Nap körül keringő Itokava aszteroida felszínén.
– Német és angol kutatók csontmaradványok segítségével nekikezdtek a Neander-völgyi ősember genetikai kódjának megfejtéséhez.
– Egy nemzetközi kutatócsoport feltérképezte a rizs génjeit.
– A Szöuli Nemzeti Egyetemen megszületett a világ első klónozott kutyája.
– A japán RIKEN intézet kutatói az agysejtekben felfedeztek egy fehérjét, amely megóvja őket a pusztulástól. A vegyületet a fiatalság fehérjéjének nevezték el.
– A Magyar Tudományos Akadémia Kísérleti Orvostudományi Egyetem kutatói Acsády László vezetésével, svájci kutatókkal közösen olyan, eddig nem ismert gátlópályát azonosítottak, amely erősen befolyásolja a talamusz működését. E pálya tanulmányozása hozzájárulhat a Parkinson-kór megértéséhez is.
– Az Egyesült Államokban 13 éve lefagyasztott embrióból született egészséges baba.
– Amerikai kutatók bőrsejtből állítottak elő őssejtet, a vitatott klónozási technika nélkül.
– Brit tudósok megtalálták a vérzésközpontot az agyban.
– Német tudósok felfedezték, hogy a csontoknak saját immunrendszerük van.
– 40 millió évvel ezelőtt élt krokodilfajta megkövült csontjait találták meg Kelet-Ausztráliában.
– A világ legrégibb kétlábújának részleges csontvázát találták meg Etiópia északkeleti részén. A kövület 3,8–4 millió éves.
– Százezer évvel ezelőtt élt, csaknem zsiráf magasságú óriásteve csontvázára bukkantak svájci régészek Szíriában.

A názáreti Jézus arcai