Kisalföld logö

2017. 04. 23. vasárnap - Béla 4°C | 13°C Még több cikk.

Van-e élet a Ferrarin kívül?

Minden eddiginél nagyobb izgalom előzi meg a Forma–1-es autós gyorsasági világbajnokság hétvégi melbourne-i rajtját: most lesz a premierje számos új szabálynak, amelyek alapjaiban „regulázzák meg” a sportágat.

Palik László szerint valamilyen változtatásra mindenképpen szükség volt, mert tavaly már nagyon unalmassá vált a világbajnokság. Az RTL Klub népszerű kommentátora, a Hungaroring Sport Rt. elnöke mindezt a Kisalföldnek adott interjújában mondta. Palik beszélt a Magyar Nagydíj jövőjéről, valamint a mogyoródi pálya átépítéséről is. „Azt hiszem, ez a munka éppen elég lesz erre az évre" – nyilatkozta a célegyenes meghosszabbítását és az utolsó S kanyar eltüntetését magában foglaló fejlesztésről.
A riporter esélylatolgatásra nem vállalkozott, bár azon véleményének hangot adott: a Ferrari lépéselőnyben van a többiekkel szemben. Ennek megállapításához nem kell különösebb műszaki ismeret: az ötszörös világbajnok Michael Schumacher régi és új autójával is több körrekordot ért el a téli teszteléseken.

A Forma–1 54 éves történetének legnagyobb változtatását hajtotta végre a télen a FIA, s ez mindenképpen emlékezetessé teszi a 2003-as idényt. Furcsa ellentmondás: a szabályforradalmat éppen azért „robbantották ki", hogy a mostani szezon ne csak erről maradjon meg a rajongók memóriájában. Tavaly ugyanis még azok sem tudtak felhőtlenül örülni, akik a Ferrarinak és Michael Schumachernek szurkoltak, hiszen a tűzpiros istálló két kivétellel minden nagydíjat megnyert, s általában unalom honolt a máskor oly izgalmas futamok környékén.

Nyolcan kapnak pontot

Azt persze még senki nem tudja, hogy a sportág „megregulázása" milyen eredménnyel jár. A pontozási rendszer megváltoztatásának – az első hat helyett az első nyolc versenyző kap, sorrendben 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2, 1 pontot – várhatóan nem lesz nagy hatása, az időmérők lebonyolításának megreformálása azonban biztosan okoz némi felfordulást. Ezt követően ugyanis a pilóták egyetlen mért kört teljesíthetnek szombaton, ami meghatározza a másnapi rajtpozíciókat, márpedig egyszer bárki hibázhat... Ha valaki kicsúszik szombaton, attól még startolhat vasárnap, mert a 107 százalékos szabályt eltörölték. A versenyzők pénteken is mehetnek egy-egy gyors kört, azzal azonban csak azt döntik el, hogy másnap hányadikként hajtanak ki a pályára.
További izgalomra adhat okot, hogy az autókba a szombati kvalifikáció után nem lehet tankolni. A taktikázás (és a lutri) szerepe így nő: ha valaki sok benzinnel repeszt szombaton, lassabb lesz a többieknél, rosszabb rajtpozíciót szerez, viszont a futamon csak később kell kiállnia kerékcserére.

Tűrés és tiltás

A FIA emellett szigorította a tartalék autó használatát, lehallgathatóvá tette a csapatok és a pilóták közötti rádióbeszélgetéseket, megtiltotta, hogy a boxból verseny közben változtassanak a pályán haladó kocsin. A július 20-i Brit Nagydíjtól további módosítások lépnek életbe: tiltott eszköz lesz a kipörgésgátló, az indulásszabályzó és az automata váltó. Ezek a döntések azért születtek, hogy kiegyenlítettebbé váljon a mezőny, azaz megtörjön a Ferrari egyeduralma. Erre idén még nagyon kicsi az esély: a maranellóiak olyan előnyre tettek szert, amit néhány hónap alatt szinte lehetetlen behozni. Nem véletlen, hogy M. Schumacher Fioranóban és Imolában is új körrekordot futott februárban. A McLaren ugyan erősebbnek látszik, mint 2002-ben (ez önmagában még nem különösebb teljesítmény), a Williamsnél ellenben folyton panaszkodnak – az pedig teljesen nyilvánvaló, hogy mások idén nem rúghatnak labdába.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Totóesélyek a 10. hétre

Az e heti totóban a magyar, a német és az olasz bajnokság mérkőzései szerepelnek. Tovább olvasom