Kisalföld logö

2017. 11. 19. vasárnap - Erzsébet 2°C | 7°C Még több cikk.

Triálbajnok lett a technikás fogtechnikus

Autósport - Európa legjobbja lett egy győri versenyzőpáros a közelmúltban megrendezett tereptriál Európa-bajnokságon. A látványos terepjárós sportágnak egyre több híve van, megyénk pedig különösen erős a nemzetközi versenyeken.

Kónya János és Oross Tamás nemcsak a dobogó tetejére állhattak fel a németországi EB-n, hanem arra is büszkék lehettek, hogy hazánk összesítésben a második legeredményesebb ország volt a mezőnyben, Győr-Moson-Sopron megye pedig ezen belül is kiemelkedő: három autóval is képviseltette magát a versenyen.

A tereptriálnak egyre több híve van országszerte, elég, ha csak azt nézzük, hogy legnagyobb, somogybabodi találkozójukon rendre ezer felett van a nevezők száma. A népszerűség oka többek között az, hogy bár technikai sportág, már egy öregebb terepjáróval – azaz viszonylag kis befektetéssel – bele lehet vágni.

Az idei bajnok, Kónya Jánosis így, egy régi, ˝dobozos˝ UAZ-zal kezdte a kilencvenes évek végén, amivel eredetileg csak az volt a célja, hogy eljusson a somogybabodi off-road találkozóra. Ahogy ugyanis sokakat, őt is ott fertőzte meg a ˝terepláz˝.

˝Amikor láttam, mire képes az autó, akkor kezdtem vele komolyabban foglalkozni, fejleszteni˝ – mondta a fogtechnikusként dolgozó, de a témába vágóan gépészmérnök vállalkozó.

Kónya János és Oross Tamás leküzdött minden akadályt, s meg sem állt a dobogó tetejéig.
Kónya János és Oross Tamás leküzdött minden akadályt, s meg sem állt a dobogó tetejéig.

Ma egy Suzuki Jimnyvel versenyez, igaz, ez már egy feltuningolt verzió: erősített féltengelyek, rugók, lengőkarok gondoskodnak a strapabírásról.

Kívülről mindez nem látszik – azért nem véletlen, hogy egy így ˝megerősített˝ autó értéke legalább kétszerese a gyári kivitelnek –, de nem is szabad, hiszen a páros ˝originál˝ kategóriában versenyez. Ez a kategória engedi meg a legkevesebb változtatást az autón, a másik négyben egyre több a tuning; a legszélsőségesebb, protocsoportban már szinte a felismerhetetlenségig megváltoztatott négykerekűek versenyeznek.

Kónya János szerint nemcsak űzni, hanem nézni is jó a triált, sokak szerint sokkal inkább, mint például a tömegeket vonzó terepralit. S nemcsak azért, mert itt egy pontról egyszerre több pályát is belátnak a nézők.

˝A ralival ellentétben a triálban nem elsősorban az időeredmény, hanem a hibapontok számítanak, azazhogy lehetőleg hibátlanul teljesítsük – persze szintidőn belül – a pályát. Itt a nehézség, az akadályok legyőzése, az átgondolt versenyzés a fontos, így a triál nemcsak technikai, de technikás sport is˝ – magyarázta Kónya János, aki szerint éppen ez, a terepakadályokkal való taktikus ˝birkózás˝ adja a sportág nézők számára is élvezhető szépségét.

˝Taktikus versenyzést, nagy higgadtságot és önkontrollt követel ez a sport, s az is nehézséget okoz, hogy a környéken gyakorolni szinte lehetetlen: az erre alkalmas magántelkek túl kicsik, terepen hajtani illegális, az erdészeti tevékenység pedig eleve kizárja ezt a sportot – így maradnak a szerencsére gyakori versenyek országszerte˝ – mondta az Európa-bajnok, aki társaival még nagyobb célt tűzött ki maga elé a jövő évre: azért küzdenek majd, hogy a magyarok az összesítésben is első helyre kerüljenek az Európa-bajnokságon.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Győr-Koper: 24 óra, 510 km, 8 barát…

A George Sport kerékpárbolt elől augusztus 15-én nyolc bringás vág neki, hogy Magyarországot és… Tovább olvasom