Kisalföld logö

2017. 02. 20. hétfő - Aladár, Álmos 0°C | 9°C Még több cikk.

Tizedszer lett a legjobb

Sikeres versenyszezont zárt a soproni Kalmár Sándor, ugyanis sebességi körrepülő-modellezésben Világkupát – immár tizedszer – és világbajnoki ezüstérmet szerzett. Jövőre Svájcban veheti át a VK-elsőségért járó vándorserleget.

Nem panaszkodhat az idei szezonjára a Soproni Modellező Egyesület versenyzője, Kalmár Sándor, ugyanis 2010 világbajnoka idén megnyerte a Világkupasorozatot, míg a világbajnokságban egyéniben 10., csapatban pedig a gyulai Elekes Imrével és a pécsi Szvacsek Ferenccel második lett.

Kalmár, aki 2009-ben két abszolút sebességi világrekordot is felállított, az F2A-kategóriában érte el ezeket az eredményeket.

A vb-ezüstérmes magyar csapat: Szvacsek Ferenc, Elekes Imre és a soproni Világkupa-győztes Kalmár Sándor.
A vb-ezüstérmes magyar csapat: Szvacsek Ferenc, Elekes Imre és a soproni Világkupa-győztes Kalmár Sándor.

"Ez tulajdonképpen a sebességi körrepülő-modellezést takarja, ami annyit jelent, hogy két acélhuzalon egy tizenhét méteres sugarú körben kell a két és fél köbcentis motorral hajtott repülőmodellnek egy kilométert minél nagyobb sebességgel megtenni.

Egy ilyen tuningolt, percenként mintegy negyvenezer fordulatszámra felpörögni képes géppel óránként háromszáz kilométer feletti sebességet lehet elérni, miközben nagyjából huszonöt kiló húzóerőt kell vízszintesen tartani. Komoly fizikális megterhelést jelent, de egyelőre jól bírom, pedig nem ma kezdtem a versenyzést" – utalt 65 éves korára Kalmár Sándor, aki 1959-ben kezdett el a modellezéssel foglalkozni.

"Akkor még minden más volt, három klub is működött Sopronban, én az Ady Endre Kultúrház modellezőegyesületében hódoltam a szenvedélyemnek. Ma már csak egy ilyen klub van, miközben az Anger-réten működő körrepülőpálya gyakorlatilag a megszűnés szélére került. Ez komoly érvágás, mert januártól a fővárosban, Gyulán és Pécsen tudok edzeni, az új fejlesztéseimet kipróbálni" – fogalmazott a versenyző, aki szerint összetettsége miatt bárkinek javasolni tudja ezt a sportágat.

"Egyértelműen önálló gondolkodásra sarkallja az embert, amire az élet más területén is hasznát veheti. Mivel minden versenyző maga készíti a modelljeit, állandóan új ötletekre van szükség, hogy megállja a helyét az erős mezőnyben. Nekem annyiban szerencsém van, hogy a munkám is szinte ezzel függ össze, hiszen villamos végzettségem, gépgyártási tapasztalatom van, s jelenleg is – nyugdíjasként – a vállalkozásaimban a repülőgépgyártásban dolgozom, Kínától Kanadáig fejlesztünk és gyártunk" – folytatta Kalmár Sándor.

Ami a Világkupát illeti, az egész évi sorozat három legjobb eredményét összesítik, s idén nagy magyar siker született, hiszen Kalmár Sándor 904 km/h-s összesített eredménnyel győzött, a második helyet Elekes Imre (897 km/h) foglalta el, harmadik lett Szvacsek Ferenc (896 km/h).

"Ez volt a tizedik sikerem, s az ezért járó vándorserleget jövő év első felében Lausanne-ban vehetem át. Aztán már készülök az újabb erőpróbákra, tavaly az EB-n második lettem, most a hazai rendezésű kontinenstornán, két év múlva pedig a lengyelországi vb-n is szeretnék jól szerepelni.

Ezenfelül pedig célom, hogy megdöntsem egy másik kategória rekordját: a tíz köbcentis motorral hajtott körrepülő modellek egy angol versenyző által tartott háromszáznegyvenöt kilométer per órás csúcsát" – beszélt végezetül terveiről a soproni versenyző.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Futsal: Szorosabb lett a vártnál

Bár a visszavágón sima ETO-győzelem született, az elmúlt bajnokságban meglepetésre az akkor újonc… Tovább olvasom