Kisalföld logö

2017. 12. 15. péntek - Valér 4°C | 8°C Még több cikk.

Szavazzon! Mi volt a Forma-1 Magyar Nagydíjak csúcsa?

Vasárnap már a 24. Forma-1-es Magyar Nagydíjat rendezik a Hungaroringen. Szubjektív összeállításunkban a hét eddigi legnagyszerűbb futam emlékezetes pillanatait elevenítettük fel, Önök pedig szavazhatnak róluk. Sok-sok videóval, képpel!


Szavazzon, szavazzon!


1986 – Elsőre szenzációs brazil háziverseny


A Forma-1 történetének első Magyar Nagydíját 1986. augusztus 10-én rendezték a Hungaroringen. A pálya rendkívül poros volt, de olyannyira, hogy a világbajnoki cím elsőszámú várományosa, Nelson Piquet többször is panaszkodott erre.




Még most is beleborzong az ember Piquet és Senna csatájába!


A pole pozíciót az ekkor még fiatal Ayrton Senna szerezte meg, s bár a futamon is sokáig vezetett, végül nem tudta feltartóztatni a jóval erősebb Williams Hondával szárnyaló Piquet-ét.


1986-ban a lóerő döntött: Piquet turbó motoros Hondája gyorsabb volt Senna Lotusánál.
1986-ban a lóerő döntött: Piquet turbó motoros Hondája gyorsabb volt Senna Lotusánál.


1987 – Elszállt az anyacsavar, majd megszületett a Mansell-kanyar

Nagy-Britannia száguldó bulldogja hiába volt generációjának az egyik legtehetségesebb versenyzője – sokak szerint sokkal gyorsabb volt, mint Prost vagy Piquet –, ám a balszerencse folyton üldözte.



Ennek az autónak anyacsavarja hagyta cserbe a népszerű, bajszos pilótát.
Ennek az autónak az anyacsavarja hagyta cserben a népszerű, bajszos pilótát.


A második Magyar Nagydíjon például hiába vezetett szenzációsan, a célegyenes előtti szakaszon elveszítette az egyik kerekének anyacsavarját, s így az első helyről kiesett. A győzelem Nelson Piquet ölébe hullott, míg Senna ismét másodikként zárt.


Plakát a hősidőkből német nyelven.
Plakát a hősidőkből német nyelven.


1989 – A legváratlanabb előzés

A negyedik futamon a sors visszaadta Nigel Mansellnek, amit elvett két évvel korábban. Pedig nem indult túl jól számára a Grand Prix: csupán a 12. helyről rajtolhatott el, s ismerve a rendkívül lassú, technikás Hungaroringet ez semmi jót nem ígért.



Kellett szerencse is, de az előzés akkor is zseniális!


Sokáig a meglepetésember, Riccardo Patrese állt az élen, de műszaki hiba miatt kénytelen volt feladni a futamot. (A húsz évvel ezelőtti technikáról sok mindent elárul, hogy Patrese csapata már tíz körrel a motor kapitulációja előtt tudta: nagy baj lesz.)

Mansell módszeresen őrölte fel az előtte száguldók erejét, s már második helyen autózott Senna mögött. Azt azonban senki nem hitte volna, hogy az egyértelműen gyorsabb autóban ülő, zseniális brazilt is megtudja előzni. A csodához ugyan kellett egy lekörözött, poroszkáló kocsi, de Mansell helyzetfelismerése a mai napig felejthetetlen.

1992 – Mansell végre világbajnok!

Többszörösen fordított szerep, de a szereplők változatlanok, azaz ismét fergeteges Senna-Mansell párbajt élvezhetett a közönség a rekkenő hőségben.



Összefoglaló 1992-ből: Mansell második hellyel lett világbajnok!


A bajszos brit ebben az esztendőben mindent vitt – a Magyar Nagydíj tétje az volt, hogy már a Hungaroringen világbajnoki címére pezsgőzhet-e Nigel –, míg Senna sorozatosan kudarcot szenvedett gyenge gépével. Ennek ellenére hiába űzte-hajtotta Mansell Sennát, a brazil negyven körön állta a rohamokat, s őt intették le elsőként.


Nem a Hungaroringen készült, de a 92-es szezon legemlékezetesebb pillanata: Mansell fuvarozza a kiesett Sennát.
Nem a Hungaroringen készült, de a '92-es szezon legemlékezetesebb pillanata: Mansell fuvarozza a kiesett Sennát.


A dobogón egymás nyakában örültek: Senna a szezon első győzelmét, míg Mansell hőn áhított, első és egyetlen világbajnoki címét ünnepelte.

1997 – "Hova tűnt Damon Hill?!"

A történet azóta már legendává vált, de legalábbis kevés olyan magyar van, aki ne hallotta volna Palik László mondását (vagy inkább kiabálását), miszerint: "Hova tűnt Damon Hill?!".



Hova tűnt Damon Hill? Azt még mindig nem tudni, de második lett!


A verseny valóban nem volt mindennapi: a Hungaroring ismét örökemléket adott a Forma-1 szerelmeseinek! Hiába érkezett ugyanis világbajnokként hazánkba Damon Hill, az ekkoriban inkább már csak levezető angol gentleman a roppant gyenge Arrows-zal állt rajthoz.


Az Arrows, mely az utolsó körben adta meg magát
Az Arrows, mely az utolsó körben adta meg magát.


Ennek ellenére Hill az utolsó körig vezette a futamot, ám a technika ördöge elvette tőle a győzelmet. Lelassult, és csak másodikként ért célba Jacques Villeneuve mögött. Persze, a szurkolók Hillt ünnepelték igazi győztesként.

2003 – Amikor Schumit is lekörözték

Hat éve hazai pályán debütált a száguldó cirkuszban Baumgartner Zsolt, az első magyar Forma-1-es pilóta. Zsolt a szombaton megsérült Ralph Firman Jordanjébe ülhetett bele, igaz, műszaki hiba miatt nem ért célba.


A spanyol nálunk ünnepelhette pályafutása első nagy sikerét.
A spanyol nálunk ünnepelhette pályafutása első nagy sikerét.


Ebben az évben bizonyos Fernando Alonso Magyarországon könyvelhette el pályafutása első Grand Prix-sikerét – nem is akármilyen produkcióval.

A spanyol sietségében kört adott a pályafutása csúcsán trónoló, hatodik vb-címére hajtó Schumachernek!

2006 – A csodálatos flúgos futam

Bár számtalan óriási csata zajlott a magyar aszfalton, a 2006-os futamot nehéz túlszárnyalni. Már délelőtt érezni lehetett, hogy jó esély mutatkozik a Magyar Nagydíjak történetének első esős versenyére, s be is jött: legördült az esőfüggöny.



14. helyről repült az élre Button három éve.
14. helyről repült az élre Button három éve.


Mindez alaposan megkeverte a lapokat: a világbajnoki címért küzdő Fernando Alonso szélsebesen vágott át az egész mezőnyön, ám autója nem bírta az irtózatos tempót, s Mansell '87-es kieséséhez kísértetiesen hasonló fejezte be versenyt.




A flúgos futam Metallica zenével.



Így Michael Schumacher került nyeregbe, csakhogy a hazardírozó német nem cserélte le esőgumijait, a pálya viszont az utolsó körökben rohamosan kezdett száradni.


Button hazavitte a Lánchídat porcelánon.
Button hazavitte a Lánchídat porcelánon.


Végül a 14. helyről induló Jenson Buttont intették le elsőként – ez volt a brit pályafutásának első győzelme, miközben idén már világbajnoki vezetését szilárdíthatja meg ugyanitt a népszerű a pilóta.



A legutóbbi tíz év győztesei

2008: Heikki Kovalainen (McLaren-Mercedes)

2007: Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes)

2006: Jenson Button (Honda)

2005: Kimi Räikkönen (McLaren-Mercedes)

2004: Michael Schumacher (Ferrari)

2003: Fernando Alonso (Renault)

2002: Rubens Barrichello (Ferrari)

2001: Michael Schumacher (Ferrari)

2000: Mika Häkkinen (McLaren-Mercedes)

1999: Mika Häkkinen (McLaren-Mercedes)
 



A Magyar Nagydíj érdekességei, csúcsai

– A Hungaroring 1986-os átadásakor az aszfaltcsík teljes hossza 4,013 km volt. Egy esztendővel később kisebb korrekciót hajtottak végre: egy kanyarkombináció átvágásával, ezáltal egy járulékos előzési lehetőség biztosításával a versenypálya gyorsabb lett, hossza azonban 3,968 km-re csökkent, majd az 1997-es átalakítások során a célegyenes áthelyezése miatt, 3,971 km-re módosult. A Hungaroring 2003. évi átalakítása során a célegyenes meghosszabbodott, így a versenypálya hossza ma 4,381 km.

– A versenytáv 1986 és '88 között 76, 1989-től a 2003-as átépítésig 77 kör volt, azóta pedig 70 kört kell teljesítenie a pilótáknak, a jelenlegi teljes táv 306 km és 630 méter.

– A körrekordot Michael Schumacher tartja, a német 2004-ben 1:19.071 alatt ért körbe a Ferrarival.

– Bár a televíziós közvetítésekben ez nem nagyon látszik, a versenypályán jelentős szintkülönbségek vannak: a Hungaroring legalacsonyabban és legmagasabban fekvő pontja között a relatív szintkülönbség 36 méter. A legnagyobb emelkedő 6,2 százalékos, míg a legnagyobb esés eléri a 7 százalékot.

– A Hungaroringen a hétvégén több mint 100 marshal, 160 tűzoltó és különleges mentő, 88 főnyi egészségügyi személyzet, 30 mentős és 66 darus dolgozik majd.

– Kevésbé ismert tény, hogy a pálya '86 átadása után a Magyarországon koncertező Queen együttes dobosa, Roger Taylor gokartozott a friss aszfalton.

Roger Taylor a Hungaroringen gokartozott!



Olvasóink írták

  • 1. metrooman 2009. július 25. 18:53
    „Az nincs itt amikor 2003-2004-ben (nem tudom pontosan) Suminak elfogyott a kereke? Szakadtam a röhögéstől:D”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kézilabda: szoros meccs az FTC ellen

Kézilabda - Pápán játszott felkészülési mérkőzést a Győri ETO FKC a Ferencváros ellen. Tovább olvasom